عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بر مبنای حقوق بین الملل آمریکایی ها نمی توانند اقدامی انجام دهند و بر مبنای اعلام قبلی خودشان عضو برجام نیستند.

آمریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به تحرکات آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه گفت: بر مبنای حقوق بین الملل آمریکایی‌ها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند به جهت اینکه آنها بر مبنای اعلام قبلی خودشان عضو برجام نیستند.

وی افزود: بر اساس ماده ۳۶ و ۳۷ برجام کشورهایی می‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند که عضو برجام باشند، این در حالی است که آمریکایی‌ها قبلاً از برجام خارج شدند.

وی همچنین گفت: امروز کاملاً مشخص است که آمریکایی‌ها در انزوا قرار گرفتند و یکجانبه گرایی آمریکا مورد پسند کشورها نیست. در قطعنامه اخیری که در شورای امنیت مطرح شد هم آمریکایی‌ها شکست خوردند.

مقتدایی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران دست برتر را دارد، گفت: ما در عرصه حقوق نقاط قوت بسیاری داریم و حقوق بین الملل مدافع ما است، بنابراین آمریکایی‌ها اصولاً نمی‌توانند بر مبنای حقوق بین الملل کاری بر علیه جمهوری اسلامی انجام دهند، البته آنها تلاششان را خواهند کرد اما تلاش آنها قرین با پیروزی نخواهد بود، کما اینکه در جریان اخیر در شورای امنیت هم دیدیم که آمریکایی‌ها شکست خوردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: جو عمومی در دنیا به نفع آمریکا نیست و جمهوری اسلامی ایران پایبندی خود به حقوق بین الملل را بارها نشان داد و الان فضای بین المللی مدافع جمهوری اسلامی یاران است. بنابراین کاری که آمریکایی‌ها مدعی آن هستند غیرقانونی است و نمی‌توانند در این جهت در یک فضای آرام و راحت پیش بروند.

وی افزود: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تلاش است و کسانی که در این عرصه کار مجری گری را انجام می‌دهند کارشان را بلدند و امیدواریم که شکست‌های پی در پی آمریکا در عرصه بین المللی مجدداً تکرار شود و افول آمریکایی‌ها که آغاز شده شدت بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است مستقل و مقتدر و دارای امکانات متعدد. ما در ارتباط با سناریوهای مختلفی که ممکن است اتفاق بیفتد گزینه‌های جدی و مؤثر داریم. ارتباط جمهوری اسلامی با سازمان‌های بین المللی کاملاً مشخص است، اما این به آن معنا نیست که ما دست بسته ای داریم، بلکه دست جمهوری اسلامی ایران باز است.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسات متعدد خود موضوعات مختلفی را مطرح کرده و سناریوهایی که ممکن است به وجود بیاید بررسی شده است و در آینده متناسب با منافع جمهوری اسلامی ایران هر فعالیتی که لازم باشد را حتماً انجام خواهیم داد.

مقتدایی در پایان گفت: نکته مهم اینجاست که جمهوری اسلامی ایران الان یک کشور تأثیرگذار در منطقه است که هیچ کشوری در مناسبات خود نمی‌تواند ما را نادیده بگیرد، کما اینکه امروز در خود آمریکا در پیام‌های تبلیغاتیشان ایران یک موضوع مهم است و زمانه زمانه‌ای است که ما می‌توانیم از ابزارهای در اختیار خودمان _چه منطقه‌ای و چه بین المللی_ استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار