در حالیکه صنعت چاپ و نشر در سال جاری با مشکل بزرگ کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ برخی از اهالی این صنعت در پیشنهادی به وزیر راهکاری را که یک تیر و دونشان است، مطرح کرده‌اند.

یک تیر و دو نشان اهالی چاپ و نشر برای حمایت از تولید کاغذ و کمبود نقدینگی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، وضعیت کاغذ در چند سال اخیر تجربه‌ای را برای مصرف‌کنندگان،‌ فروشندگان،‌ واردکنندگان و تولیدکنندگان آن رقم زد که امروز همه حلقه‌های این چرخه در کنار مسئولان و مدیران دولتی متفق‌القول شده‌اند که حل معضل کاغذ همانی است که رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال‌های 91 تا 93 فرمودند؛ حمایت از تولید داخل کاغذ.

اگر در دوره‌ای ناشران و چاپخانه‌داران مهمترین مخالفان مصرف کاغذ داخلی بودند‌، امروز از لزوم حمایت از تولید داخلی کاغذ و احیای خط تولید‌هایی که در گذشته به دلیل بی‌توجهی به خاموشی گروید،‌ سخن می‌گویند.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران،‌ کارخانه کاغذ چوکا و کارخانه پارس نیز از جمله کارخانه‌هایی هستند که در حوزه تولید کاغذ توانمند هستند‌، اگرچه بنا به دلایلی در سال‌های اخیر چندان در این حوزه وارد نشده‌اند. در این میان کارخانه چوب و کاغذ مازندران با تزریق سرمایه مناسب از سوی بانک ملی که سهامدار آن به شمار می‌رود‌، مقدمات برداشتن گام جدی در زمینه تولید کاغذ چاپ و تحریر را طی کرده است و می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های پیش رو تولید انبوه این کارخانه به بازار وارد شود.

به نظر می‌رسد ناشران و چاپخانه‌داران عمده‌ترین مصرف‌کنندگان کاغذ این بار روی خوشی به تولید داخلی نشان خواهند داد. غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور، که در سال‌های اخیر تلاش کرده با نامه‌نگاری‌های مداومش به وزیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، وزارت صمت،‌ سازمان امور مالیاتی،‌ معاون اول رئیس جمهور و .... گرهی از مشکلات صنعت چاپ باز کند‌، در این خصوص از راهکار جدید فعالان این صنعت برای رفع مشکل کمبود نقدینگی این صنعت که بی ارتباط به کاغذ تولید داخل نیست‌، سخن می‌گوید.

شجاع در گفت‌وگو با تسنیم از نامه‌نگاری‌اش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیشنهادی برای رفع این موضوع خبر داد و گفت:‌ به عنوان نماینده تشکل‌های چاپ استان‌های کشور و مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  پیشنهاد فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز برای چاپخانه‌های از بانک ملی مطرح کرده‌ام. علاوه بر آن مقدمات آن نیز توسط خود فعالان این صنعت طی شده است.

وی ادامه داد:‌ یکی از بزرگترین مشکلات فعلی و دغدغه اهالی چاپ موضوع نقدینگی است، ما در این نامه اشاره کردیم  با توجه به اینکه سال جاری به عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده است و کارخانه چوب و کاغذ مازندران نیز توانمندی تولید کاغذ را دارد و سهام آن متعلق به بانک ملی است. می‌توان با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارشاد و بانک ملی از تسهیلات این بانک برای صنعت چاپ بهره برد.

شجاع تصریح کرد:‌ مشابه این اتفاق در اوایل دهه 80 برای صنعت چاپ رخ داد و وزارت ارشاد با بانک صادرات به تفاهم رسید تا برای اهالی این صنعت تسهیلات دریافت کند.از سوی دیگر ما اهالی چاپ نیز متعهد می‌شویم که در قبال دریافت این تسهیلات از کاغذهای تولید کارخانه مازندران خریداری کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف بین مدیران کارخانه چوب و کاغذ مازندران با فعالان صنعت چاپ گفت:‌ در بازدیدی که از این کارخانه داشتیم متوجه شدیم که خط تولید کاغذ چاپ و تحریر آن احیا شده و توانایی تولید کاغذ با استاندارد لازم فراهم شده است.

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان افزود: مدیران تشکل‌های چاپ و نشر کشور مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و قم‌، شرکت چاپ افست‌، شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی و ... با مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران دیدارهایی داشته‌اند‌، فعالان این صنعت در صورت تولید کاغذی که 10 درصد استانداردهای کاغذ خارجی را داشته باشد‌، تمایل به استفاده از کاغذ داخلی دارند.

شجاع افزود: در صورتیکه که وزارت ارشاد این حمایت را داشته باشد و با بانک ملی برای پرداخت تسهیلات به صنعت چاپ و نشر وارد مذاکره شود،‌ بزرگترین دغدغه فعلی صنعت چاپ که همان نقدینگی است‌، برطرف می‌شود و صنعت چاپ و نشر رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: وزیر ارشاد نامه بنده را جهت بررسی به معاونت فرهنگی و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه ارسال کرده است باید منتظر بمانیم تا نتیجه مشخص شود.

فارغ از اینکه وزارت ارشاد می‌توانند برای اهالی صنعت چاپ و نشر تسهیلات بانک ملی را هموار کند یا نه،‌ بازدیدها و جلساتی که بین مدیران تشکل‌های نشر و مدیران کارخانه چوب و کاغذ مازندران انجام شده است،‌ حکایت از توجه دوباره به کاغذ تولید داخل دارد. انتظار این است که محدودیت‌های فعلی کشور در زمینه دسترسی به ارز،‌ مواد اولیه مورد نیاز صنعت از جمله کاغذ زمینه‌ساز خودکفایی ایران در حوزه تولید داخلی کاغذ شود و این ممکن نیست مگر با حمایت‌های دولت و مصرف‌کنندگان.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار