خداوند حال هیچ قومی را دگرگون نخواهدکرد تازمانیکه خود آن قوم حالشان راتغییردهند

کالای ایرانی بخرید!!!

به گزارش گلستان 24، شاید خیلی این شعار را شنیده باشیم، شاید برای خیلی هایمان تنها درحد یک شعار باقی مانده باشد.قدری دراین شعار تامل کنیم...                                                                                                                                 

سال 1391 توسط رهبرانقلاب سال تولیدملی، حمایت ازکار وسرمایه ی ایرانی نامگذاری شد وهنوز هم در سخنرانی هایشان کم وبیش به این موضوع اشاره می کنند.احتمالا درابتدا خیلی ازمردم این شعار را نادیده گرفتند و به راحتی از کنارش گذشتند، چراکه همیشه از نظر شهروند ایرانی، کالای خارجی مرغوبیت بیشتری  دارد، ولو اینکه تولید کشوری مثل چین وبا کیفیت پایین هم باشد؛ اما سوال اینجاست، چرا باید این تفکر حاکم باشد. تولیدات داخلی با سه مشکل عمده روبه رو هستند، اول تامین مواد اولیه، و دوم بازاریابی وسوم عدم اطمینان مردم به کالای داخلی.

 1.تامین مواد اولیه : 

 درشرایط کنونی ملت ایران که درمیان کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا کشوری جهان سومی، یعنی روبه پیشرفت، خوانده می شود، برای  اینکه بخواهیم این مسیر پرفراز ونشیب را طی کنیم ناگزیریم سختی های بسیاری را تحمل کنیم و مسیرطولانی پیشرفت صنعتی را دربازه ی زمانی کوتاهتری بپیماییم.  کشورایران پس ازانقلاب سال57 دشمنان بسیاری درعرصه ی بین المللی پیداکرد. ازجمله ابرقدرت هایی مانند آمریکا،انگلیس،فرانسه و...چراکه تا قبل از سال57تامین مایحتاج داخلی کشورازپوشاک تا نفتی که چاه های آن در خاک خودمان است به عهده ی همین کشورهای به اصطلاح حامی صلح جهانی بود. به عبارت دیگر هیچگاه صنعت را وارد کشور نکردند، بلکه تنها چیزی که به ما دادند، کالای تولیدی صنعت خودشان بود. پس هیچ وقت جوان ایرانی وارد صنعت نباید می شد چراکه ضرری بود برای قدرتهای استعماری جهان. به اینگونه ایران هم مانند خیلی ازکشورهای تحت سیطره ی غربی ها به بازاری برای فروش کالاهای فرنگی تبدیل شد. به همین دلیل انقلاب57به مزاج خیلی از کاخ نشینان اروپایی وآمریکایی خوش نیامد، چراکه جوان ایرانی با چنان ذوق وعلاقه به دنبال تولید علم وسرمایه درکشورشتافت که جاده های پیشرفت وترقی ملت را درطی30سال باچنان سرعتی پیمود که هم اکنون درخیلی از علوم درجهان در زمره برترین ها قرار داریم. به همین ترتیب تحریمهایی برای ما از سوی کشورهای مدعی آزادی درنظرگرفته شد، که نمی توان تاثیر آنها را درصنعت کشور بی تاثیر دانست. تولیدکننده ی ایرانی که برای تهیه ی مواد اولیه ی وارداتی مرغوب باید چندین برابرهزینه کند و درنهایت با افزایش قیمت تمام شده ی محصولش مواجه می شود، یا دربرابر کالاهای نامرغوب والبته ارزان چینی شکست میخورد یا تن به استفاده از مواداولیه ی بی کیفیت وارداتی می دهد و درنهایت باقیمت ارزانتر آن رامی فروشد که شکست اصلی اینجا بوجود می آید که کالای ایرانی مشهور به نامرغوبی می شود و دربرابر محصولات غربی حرفی برای گفتن ندارد.

2.بازاریابی :

نکته ی مهم در تولید، بازاریابی وتبلیغات است. تبلیغات نقش بسیارمهمی درمعرفی محصول وفروش آن دارد. بسته بندی محصول به شیوه های گوناگون و جذاب، تبلیغات رسانه ای متنوع وفریب کننده همواره عاملی بوده اند تا ذهن مردم دنیا را به سمت خرید کالاهای غربی ترغیب می نمود.دراین برهه ایران هم باید گام جدیدی را برای تبلیغ کالاهای خود دربرابر تبلیغهای دروغین وپر زرق وبرق کالاهای غربی وحتی چینی برمی داشت.محصولات صادراتی ایرانی مانند پسته، زعفران،خرما و... که حاصل تلاش کشاورزان داخلی بود دربسته بندیهای شکیل آماده شدوفرآورده های گوناگون آن به کشورهای دیگرصادرشد که با رشد درآمدهای صادراتی همراه بود. اما کشور ایران دارای سرمایه های مهم دیگری هم هست.10درصد سرمایه های نفتی و16درصد از ذخایرگازطبیعی دنیا در ایران است.تولیدات نفتی ایران همواره تامین کننده ی بخش بسیاری از درآمدهای داخلی کشوربوده که این مبلغ هنگامی رشد چشمگیرپیداکرد که توانستیم تمامی فرآورده های نفتی را توسط مهندسین ایرانی وبی نیاز از کشورهای دیگردرخاک خود فرآوری کنیم و روانه ی بازارهای جهانی کنیم.این هم نقطه قوت بزرگی برای کشور بود تا تنها به صادرات موادخام اکتفا نکنیم ودرآمدهای صادراتی کشور را افزایش دهیم.

3.عدم اطمینان مردم به کالای داخلی :

اما نکته ی مهم درتولیدات حمایت ازسوی مردم کشوراست. متاسفانه این فرهنگ غلط در ذهن ما نقش بسته که همیشه کالای خارجی مرغوبیت بیشتری دارد. همین عامل باعث می شود که خیلی ازتولیدکنندگان کالاهای باکیفیت ایرانی برای فروش اجناس خود مارک ایرانی را ازآن بردارند و به دروغ مارکهای مشهور غربی را بجایش بگذارند تا فروش برود. وگاها ماهم بدون اینکه بدانیم این کالاها را خریداری می کنیم واز کیفیت خوب آن نیزتعریف وتمجید می کنیم!!! مثلا در بازار تلفن همراه، به تازگی کشورچین اقدام به تولید محصولی نموده است که با استقبال فراوان مردم چین همراه بوده که باعث رشد و ترقی این شرکت شده است. تاجاییکه هم اکنون این تلفن به کشورهای دیگرازجمله کشورایران هم صادرمی شود. رشد این شرکت به کمک حمایت مردم آن کشور میسر شده پس ماهم اگر می خواهیم صنعتی پویا داشته باشیم باید از تولید داخلی خود حمایت کنیم تا تولیدکننده ی آن بتواند روز به روز برکیفیت محصولش بیافزاید. بعلاوه مشکل بیکاری نیز ریشه درهمین مسئله دارد که با حمایت از کالاهای داخلی جوان ایرانی مشغول به کارمیشود.اما وقتی حمایتی دربازار برای کالای داخلی نباشد مطمئنا خیلی از کارخانجات روبه ورشکستگی میروند ودرنهایت این کارگر ایرانی است که ازکار بیکار میشود...

4.ارتباط صنعت و دانشگاه :

حال اهمیت نامگذاری یک سال را با این عنوان درمی یابیم ،که این دوراندیشی هم سبب افزایش درآمدهای داخلی وهم افزایش فرصتهای شغلی میشود. در واقع این خودمان هستیم که باید برای آبادانی کشورمان تلاش کنیم، که مصداق آیه 11 سوره ی رعد می باشد :

«ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»

خداوند حال هیچ قومی را دگرگون نخواهدکرد تازمانیکه خود آن قوم حالشان راتغییردهند

 

ارسال نظر

آخرین اخبار