عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان:

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان گفت: ۱۲ کارخانه‎ لبنی در گلستان از چرخه تولید خارج شده و این برای صنعت استان گلستان یک هشدار است.

۱۲ کارخانه لبنی در گلستان تعطیل شد

به گزارش گلستان24، منصور قلیچلی ظهر دوشنبه در نشست خبری مشترک مدیران کارخانجات تولید کننده محصولات لبنی و شرکت‎های عامل فروش با اصحاب رسانه که در گرگان برگزار شد، گفت: در خوشه لبنی استان گلستان ۴۲ کارخانه لبنی از طریق جهاد کشاورزی و سازمان صنعت و معدن شناسایی شده بود اما حقیقت این است که تنها ۳۰ مورد از این کارخانه‎ها فعال هستند و ۱۲ مورد از این کارخانه‎ها از چرخه تولید خارج شده و این برای صنعت استان گلستان یک هشدار است.

وی افزود: خوشه فرآورده‎های لبنی در استان گلستان از آذر سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۳۴ واحد فعال و نیمه فعال لبنی در سطح گلستان داریم که از این تعداد ۹ واحد غیر فعال است.

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان به تعریف خوشه پرداخت و گفت: خوشه مجموعه ای از کسب و کارهایی است که یک چالش و هدف مشترک را دنبال می کنند و برای اینکه بتوانیم خوشه را دنبال کنیم باید ابتدا روند بین‌المللی، کشوری و استانی را بررسی و شناسایی کنیم.

قلیچلی با اشاره به  بررسی و مطالعه صنایع مختلف جهان اظهار کرد: در سال نخست فعالیت خوشه لبنیات درسطح گلستان یک برنامه عملیاتی در نظر گرفتیم و بر اساس این برنامه‎ریزی کارهایی از جمله  برگزاری تور بازدید از خوشه‎ها و شرکت‎های موفق در سطح کشور، برگزاری دوره آموزشی استانی با استانداردهایی ملی و بین‌المللی، پروژه کاهش ضایعات در صنایع لبنی و ... انجام دادیم.

وی تصریح کرد: برنامه‎های سال دوم خوشه در استان به گونه‎ای بود که به دنبال افزایش تعامل و سرمایه، برگزاری دوره آموزش کنترل آلودگی شیر، دیدار مستقیم بین واحدهای لبنی گلستان و خراسان و ... برگزار شد.

عامل توسعه خوشه فرآورده های لبنی گلستان عملیاتی شدن سرمایه های اجتماعی را برنامه سال سوم خواند و افزود: ۲۴ فروردین ماه نخستین جلسه خوشه فرآورده‎های لبنی استان گلستان برگزار شد و دست آورد آن تشکیل کنسرسیوم صادراتی فراورده های لبنی گلستان است.

قلیچلی به تشریح کنسرسیوم پرداخت و گفت: در این کنسرسیوم قرار بر این شد تا زمان صادرات محصولات لبنی استان تمامی محصولات لبنی تحت عنوان یک برند مشترک از استان گلستان به کشورهایی از جمله ترکمنستان و روسیه صادر شوند.

وی افزود: راه‎اندازی شبکه فروش فرآورده‎های لبنی استان گلستان یکی از دستاوردهای خوشه لبنی بوده که باعث شده شرکت‎های لبنی استان بتوانند با یک برنامه مشترک نسبت به فروش اقدام کنند.

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان با بیان اینکه مصرف محصولات لبنی درسطح کشور بسیار پایین و در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: انتظار می رود اصحاب رسانه گلستان با نگاه ویژه های نسبت به این مهم بپردازند.

قلیچلی افزود: در سال‎های گذشته از سوی وزارت بهداشت موضوع وجود روغن پالم در محصولات لبنی عنوان شد که البته این حرف غیر کارشناسانه بود و همه کارشناسان مصرف روغن پالم را در محصولات پرچرب قطعی دانستند اما این بدان معنی نبود که در محصولات کم چرب نیز از روغن پالم استفاده شده است.

وی تصریح کرد: فرهنگ جامعه امروز به سمت محصولات لبنی سنتی رفته است و باید به این توجه داشت که این محصولات باعث افزایش شیوع تب مالت شده‎اند.

عامل توسعه خوشه فرآورده‎های لبنی گلستان از عرضه مستقیم فرآورده‎های لبنی گلستان در فروشگاه‎ها تعاونی دولتی خبر داد و گفت: قیمت این فراورده ها با قیمت خروجی از کارخانه ها یکی است و بدون واسطه به دست مردم می رسد.

قلیچلی با بیان اینکه عرضه مستقیم در حال حاضر در چند فروشگاه تعاونی دولتی در سطح استان در حال انجام است، گفت: با اداره کل استاندارد نیز نامه‌نگاری انجام شده تا بر کیفیت محصولات این فروشگاه‎ها و قیمت مناسب نظارت داشته باشند.

سیدرضا مسلمی‌عقیلی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان در ادامه جلسه گفت: در اقتصاد در حال توسعه جهان مدل‎هایی را برای رشد منطقه در نظر می‎گیرند و از سال ۱۳۸۲ در ایران مدل‎های خوشه‎ای آغاز به کار کرد و در حال حاضر در کشور ۸۰۰ خوشه شناسایی شده که۴۰۰ خوشه در کشور فعال است.

 مسلمی افزود: در سال ۱۳۸۶ خوشه خوراک دام را در گلستان پیگیری کردیم و در سال ۱۳۸۹ این خوشه به نتیجه رسید و در حال حاضر خوشه فرش دستباف و محصولات لبنی را در استان دنبال می‎کنیم.

وی تصریح کرد: اولویت فعالیت‎های خوشه‎ای در بخش تولید، فروش شیر سالم به واحد صنعتی است و ما با عرضه مستقیم محصولات لبنی در فروشگاه‎های تعاونی دولت به دنبال این هستیم محصول به قیمت پایین به دست مصرف‌کننده برسد و این امر در مدل خوشه‎ای می‎تواند اتفاق بیفتد.

معاون صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی گلستان گفت: در آخرین جلسه استانی مصوبه‎ای در راستای ارائه تسهیلات به گاوداری‎های صنعتی استان صورت گرفته و امید است با این مصوبه برخی از مشکلات گاوداری‎های استان حل شود.

مسلمی با بیان اینکه در خوشه لبنیات از مراحل جمع‌آوری شیر تا صادرات خوشه لبنیات دخالت دارد، افزود: با هماهنگی دامپزشکی در مراکز جمع‌آوری شیر، کیفیت شیر هر سه ماه یکبار در این مراکز مورد بررسی قرار می‎گیرد.

انتهای پیام / مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار