پویا ناظران در خصوص تخمین نرخ دلار بر مبنای بهای سکه مطلبی نوشت که از قیمت ۷ هزار تومانی دلار در بازار سکه حکایت دارد. در ادامه شیوه محاسبه تشریح شده است.

رکورد شکنی قیمت دلار در بازار سکه

به گزارش گلستان24؛ چهارشنبه هفته پیش، تخمین از دلار بر مبنای یورو و درهم حدود ۶۴۰۰ و بر مبنای سکه حدود ۶۸۰۰ تومن بود. با توجه به اینکه در سالهای گذشته، پیش‌بینی بازار سکه از آینده نرخ ارز دقت خوبی داشته است، احتمال می‌رود اختلاف ۶۸۰۰ و ۶۴۰۰ تومانی حاکی از حرکت رو به بالای ارز باشد.

امروز شاهد آن هستیم که تخمین نرخ دلار بر مبنای قیمت یورو و درهم به حدود ۶۵۰۰ تومن رسیده و بر مبنای بهای سکه طلا تقریبا ۷۰۰۰ تومان برآورد می‌شود.

معنای «تخمین نرخ دلار»؟

  1. امروز، در بازار بین‌المللی، هر ۱ یورو با ۱/۱۷۷۵ دلار معاوضه می‌شد و در بازار ایران، هر یورو ۷۶۵۳ تومان قابل مبادله بود.بنابراین، با تقسیم این دو عدد، تخمینی از نرخ دلار در صورت امکان معامله آزاد آن به‌دست می‌آید.
  2. بانک مرکزی امارات هر یک دلار را با ۳/۶۷۲۵ درهم معاوضه می‌کند. اگه نرخ درهم در بازار ایران را در این رقم ضرب کنیم، به تخمینی از نرخ دلار بر مبنای درهم می‌رسیم.
  3. طلا نیز یک نرخ بین‌المللی دارد. امروز ۱۲۹۸ دلار برای هر اونس طلا با خلوص ۹۹/۹٪ ثبت شده است. وزن سکه بهار آزادی یک اونس نیست و خلوص آن نیز به ۹۹/۹٪ نمی‌رسد. ضریب تبدیل وزن و خلوص سکه بهار آزادی به یک اونس طلای ۹۹/۹٪، عدد ۴/۲۵ است. اما با لحاظ کردن مالیات و سایر ویژگی‌های بازار ایران، به نسبت ۴/۱ خواهیم رسید. پس با تقسیم نرخ سکه بر قیمت جهانی طلا و ضرب کردن در عدد ۴/۱، تخمینی از نرخ دلار بر مبنای قیمت سکه را ارائه می‌دهد.

پیش+بینی+قیمت+دلار

ارسال نظر

آخرین اخبار