وجود سگ های ولگرد در شهر ها باعث شد تا مخاطرات زیادی برای شهروندان ایجاد شود.

سگ های ولگرد مشکل همیشگی شهر ها

به گزارش گلستان24؛امروز یکی از مناظر آشنای شهر ما سگهایی هستند که آزادانه در کوچه و خیابان در حال گشت و گذارهستند و گاهی به صورت گله های چندتایی در شهر مشاهده می شوند .

سگ‌های بلاصاحب یا ولگرد، سگ‌هایی هستند که به صورت آزادانه در مناطق حضور دارند و جمعیت بالای آن‌ها می‌تواند مخاطرات گوناگونی داشته باشد و حتی باعث مرگ حیوانات شود.

اگر با دقت به این سگها نگاه بیندازیم متوجه وجود بیماری های پوستی در بیشتر این حیوانات می گردیم ؛حال یک سئوال مطرح می شود که این حیوانات را با چه معیاریمی توان دسته بندی کرد.

با توجه به خطرات بیماری های مشترک بین انسان و سگ و همچنین احتمال حمله این سگها به شهروندان می توان به عنوان حیوانات موذی و خطرناک دسته بندی شوند .

همان طوری که با موجوداتی مثل موشها برخورد می شود و سعی در نابودی آنها به وسیله های گوناگون می شود با سگهای ولگرد نیز باید به همین چشم نگاه کرد .

با توجه به نظرات در فقه و روایات کشتن حیوانات تا زمانی که ضرر به انسان می رسانند و یا احتمال ضرر رساندنش وجود دارد امری عقلانی است و شرع نیز به آن مُهر تأیید زده است .

با بررسی بیماری های قابل انتقال از سگها به انسان از جمله هاری ، کیست هیداتیک ، بیماری های انگلی خارجی ، بیماری های انگلی داخلی و لیشمانیوز جلدی که باعث سقط جنین ، زایمان نارس ، بیماری های چشمی ، کیستهای خطرناک کبدی و سایر عوارض ناشی از این بیماری ها می توان به خطر بالقوه وجود این سگهای ولگرد پی برد و همچنین ایجاد وحشت و ترس عابران مخصوصاً کودکان و زنان می گردند  نیاز به عکس العمل سریع و قاطع سازمانهای مرتبط با این موضوع را می طلبد.

دربرخی موارد نیز ممکن است این سگها هار باشند وبه شهروندان وکودکان حمله کنند و جان آن ها را به خطر بیاندازند.

درجایی که دستگاه های مربوط می توانند این سگ ها را زنده گیری و به صورت کاملا استاندارد نگهداری و مداوا کنند، لازم است که انی امر صورت بگیرد،ولی اگر غیر از این باشد باید هرچه زودتر نسبت به از بین بردن این حیوانات مریض که ممکن است جان انسان را به خطر بیاندازند اقدام شود.

البته در جاهایی دیده شده که سمن های حامی حقوق حیوانات با برخورد با این موجودات عکس العمل هایی نشان می دهند که گاهی نامعقول و سطحی می باشد،البته باید حتماً توجه نمود که حذف این حیوانات با کمترین اذیت و آزار و کم دردترین شکل صورت پذیرد .

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    شما فعلا ادمیان هار ومضر به حال اجتماع را از میان بردار بعد به این حیوانات زبان بسته بیدفاع بچسب

  • ناشناس
    0

    شما فعلا ادمیان هار ومضر به حال اجتماع را از میان بردار بعد به این حیوانات زبان بسته بیدفاع بچسب

  • ناشناس
    0

    واقعا متاشفم برای نویسنده این مقاله .حالم از سادیسم موجود در وجودش بهم خورد

آخرین اخبار