با توجه به شرایط بد اقتصادی و با توجه به اینکه اکثر مردم در فشار مالی ناشی از گران بودن اقلام و مایحتاج زندگی بسر می برند، امام جمعه شهر خان ببین رفتار حسنه ای را در این شهر تبدیل به سنت کرد.

رفتار حسنه ای که امام جمعه خان ببین باب کرد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ ؛ خیرات برای اموات از سنت های حسنه ای است که در اسلام، بازماندگان متوفی، برای آمرزش و غفران عزیز سفر کرده ی خود انجام می دهند، اما به مرور زمان این خیرات، دستخوش برخی چشم و هم چشمی ها شده و بعضا خانواده های متوفی زیر بار فشار اقتصادی مجبور به برگزاری مراسم سوم، هفتم، پانزدهم، چهلم و در برخی موارد برگزاری سالگرد همه ساله هستند.

 

با توجه به شرایط بد اقتصادی و با توجه به اینکه اکثر مردم در فشار مالی ناشی از گران بودن اقلام و مایحتاج زندگی بسر می برند، تحمل این مقدار از هزینه برای متوفی منطقی و حتی شرعی بنظر نمی رسد، البته این به معنای به فراموشی سپردن متوفی و یا انجام ندادن خیرات نیست اما می توان با هزینه ای کمتر، هم طلب غفران برای متوفی کرد و هم اینکه با حضور بستگان و آشنایان موجبات شادی روح عزیز سفر کرده را فراهم آورد.

حجت الاسلام بیات، امام جمعه شهر خان ببین استان گلستان، پیرو این دغدغه، نشستی با بزرگان و مردان این شهر داشت و عنوان کرد: روح متوفی با نثار فاتحه ای و خیرات اندک طعامی به آرامش می رسد و لازم نیست در شرایط بد اقتصادی حاضر، چنین هزینه هایی برای سوم و هفتم و پانزدهم و چهلم متقبل شد.

halva

پس از این سخنان امام جمعه شهر خان ببین منطقه ی فندرسک استان گلستان، مردم تنها یک روز را برای طعام اصلی انتخاب کرده و در مابقی مراسمات با خیرات خرما و چای برای متوفی طلب غفران می کنند.

گفتنی است این اتفاق توسط خانواده هایی که شرایط مالی بدی نیز نداشتند هم انجام شد تا خانواده ای احساس نکند که با ندادن خیرات های عجیب و غریب، تحقیر و کوچک می شود.

انتهای پیام/

منبع : گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار