فارس از دغدغه توتون‌کاران گلستانی گزارش می‌دهد

70 درصد توتون کشور در استان گلستان تولید می‌شود و فقط دو هفته دیگر کشاورزان برای کشت توتون فرصت دارند؛ اگر امسال توتون کشت نشود رقبای خارجی سهم 10 درصدی بازار را از چنگ کشاورزان داخلی درمی‌آورند.

بازار کشت توتون گلستان به نفع رقبای خارجی/ بی‌توجهی مسوولان در حمایت از کارگر و کشاورز
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم این ضرب‌المثل حکایت توتون‌کاران شهرستان علی‌آبادکتول است که با هزاران زحمت محصول تولید می‌کنند اما واردات بی‌رویه در سال‌های اخیر بسیاری از شاغلان این صنعت را بیکار کرده است.

سالانه 46 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود که برای تولید آن نیاز به 46 هزار تن برگ توتون نیاز است، در حال حاضر کل توتون تولیدی کشور 9 هزار تن است و با آنکه چهار برابر تولید داخل نیازمند برگ توتون هستیم اما واردات بی‌رویه توتون مانع فروش محصولات کشاورزان استان گلستان شده است.

توتون محصولی است که اشتغال بالایی را فراهم می‌آورد و فقط در استان گلستان حداقل بیش از 8 هزار خانوار سالهاست که روزی خود را از طریق کشت توتون به دست می‌آورند.

یکی از کشاورزان علی‌آبادکتول که از واردات بی‌رویه توتون و خسارت به دسترنج کشاورزان دغدغه خاطر دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: 30 سال است که توتون می‌کارم با این واردات بی‌رویه وضعیت ما کشاورزان و خانواده‌هایمان چه می‌شود، 50 کارگر من بیکار شدند و همه تجهیزات‌مان بلااستفاده مانده است، مسوولان بگویند که حالا باید چه کار کنیم؟.  

این کشاورز که از وضعیت موجود دل پردردی دارد، افزود: خیلی ما کشاورزان را اذیت می‌کنند برخی اوقات به ما می‌گویند اصلا توتون شما را نمی‌خریم، در حالی که توتون محصولی است که فقط باید دخانیات آن را خریداری کند.

در سال‌های اخیر دو شرکت تولید سیگار خارجی پس از استقرار کامل در خاک کشورمان توانستند 90 درصد بازار را قبضه کنند و جالب اینجاست که با وجود سود سرشاری که عاید این شرکت‌ها می‌شود اما آنها حاضر نیستند حتی بخش کوچکی از مواد اولیه خودشان را از کشورمان خریداری کنند.

یکی از این شرکت‌ها در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و از توتون آنجا استفاده می‌کند و بقیه تولیدکنندگان به غیر از شرکت دخانیات، کارخانه‌های عمل‌آوری خود را از دبی وارد می‌کنند، دبی که هیچ توتونی ندارد در آنجا توتون وارد، فراوری و عمل‌آوری می‌شود و سپس به صورت برش خورده با تعرفه پنج درصد وارد ایران می‌شود.

تعرفه واردات پنج درصدی به معنای نابودی تولید داخل است، در همه جای دنیا واردات توتون بالای 30 درصد است البته اگر آنها اجازه واردات بدهند.

کشور ترکیه با اینکه متقاضی توتون کشور ما است به دلیل حمایت از توتون‌کاران خودشان اجازه ورود توتون ایران را به بازارهای خودشان نمی‌دهند، در سال‌های اخیر قول‌هایی مبنی بر حمایت از تولید داخلی از سوی مسوولان استان به توتون‌کاران داده شد به طوریکه حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان اعلام کرده بود 15 درصد تعرفه افزایش پیدا می‌کند و این افزایش تعرفه از ابتدای سال 1397 لازم‌الاجراست اما برخلاف این قول‌ها مسوولان استان خبر دادند که در سال جدید دستورالعملی از سوی وزارت صنایع به گمرکات مبنی بر افزایش تعرفه ارائه نشده است.

نتیجه این ناهماهنگی در بین مسوولان منجر به سرگردانی و بلاتکلیفی کشاورزان توتون‌کار در استان گلستان شده است، با توجه به اینکه دستور کشت به کشاورزان داده نشده است آنها هنوز نمی‌دانند توتون بکارند یا خیر؟!.

مسوولان استان می‌گویند اگر کمپانی‌ها را مجبور کنند که ابتدا خرید توتون در داخل کشور صورت بگیرد و الباقی را از کشورهای دیگر به عنوان واردات بیاورند و در کشور استفاده کنند مشکلات کشاورزان تاحدودی برطرف خواهد شد.

با توجه به اینکه 70 درصد توتون کشور در استان گلستان تولید می‌شود و فقط دو هفته دیگر کشاورزان برای کشت توتون فرصت دارند؛ اگر امسال توتون کشت نشود رقبای خارجی سهم 10 درصدی بازار را از چنگ کشاورزان داخلی درمی‌اورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار