مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حالی که سالانه، گلستان رتبه نخست خرید تراکتور در سطح کشور را به خود اختصاص می‎دهد اما شرکت تراکتورسازی برای راه‌اندازی کارخانه جدید در گلستان راغب نیست.

عدم تمایل شرکت تراکتورسازی برای راه‌اندازی خط تولید جدید در گلستان/ آتش‌سوزی 300 هکتار از گندمزارهای گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ عیدمحمد فاروقی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان با اشاره به عملیات برداشت محصولات پاییزه در  گلستان اظهار کرد: از یک ماه گذشته عملیات برداشت محصولات پاییزه در استان آغاز و برنامه‎ریزی‎هایی نیز در این خصوص برای سهولت بیشتر در عملیات برداشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه معاینه فنی کمباین‎ها از اسفندماه سال گذشته در گلستان آغاز شده است،تصریح کرد: 2 هزار و 700 دستگاه کمباین در استان وجود دارد و  زمان برداشت محصولات پاییزه بین 150 تا 250 کمباین از بقیه استان‎ها به گلستان وارد می‎شوند.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: از سال 1392 خط ویژه اعتباری با هدف ارتقای مکانیزاسیون بخش کشاورزی در نظر گرفته شد و همه ساله استان‎هایی از این خط ویژه اعتباری سهم‌بری دارند در این میان طی این سال‎ها، 400 میلیارد تومان در حوزه ادوات، تجهیزات و مکانیزاسیون کشاورزی گلستان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

*کاهش حریق در اراضی گلستان

فاروقی یکی از مشکلات مهم در زمان برداشت محصولات پاییزه را آتش زدن بقایای محصولات توسط کشاورزان برای رسیدن به کشت بعدی  عنوان کرد و گفت: این امر هرساله موجب آتش‌سوزی وسیعی در اراضی کشاورزی و نابودی محصولات می‎شد اما در سال‎های گذشته با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب شاهد کاهش حریق در اراضی استان هستیم.

وی ادامه داد: سال 1390 یک هزار و 100 هکتار از اراضی گلستان دچار حریق شد اما امسال شاهد کمتر از 300 هکتار حریق در اراضی استان بودیم.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مکاتباتی که با شرکت تراکتورسازی برای راه‌اندازی کارخانه جدید در گلستان انجام شده است، گفت: سالانه در گلستان بین یک هزار و 100 تا یک هزار و 200 دستگاه تراکتور توسط کشاورزان از شرکت تراکتورسازی خریداری می‎شود در واقع رتبه نخست خرید تراکتور در سطح کشور به گلستان اختصاص دارد بنابراین مکاتباتی برای راه‌اندازی کارخانه جدید تراکتورسازی در گلستان با مسوولان شرکت تراکتورسازی انجام شد اما این شرکت تمایلی برای راه‌اندازی خط تولید جدید در گلستان نداشت از طرفی به دلیل بالا بودن هزینه خط تولید و سرمایه‌گذاری بالا، سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ورود  به این بخش تمایلی نداشت.

فاروقی در ادامه به میزان ضریب مکانیزاسیون در استان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون چندان مناسب نبود بنابراین هنوز به ضریب مکانیزاسیون مناسب دست نیافته‎ایم.

وی بیان کرد: سال 1390 ضریب مکانیزاسیون در گلستان 1/2 بود اما امسال به 1/7 رسیده است در برنامه ششم توسعه قرار بود به ضریب 1/6 برسیم اما اکنون از افق برنامه عبور کرده‎ایم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار