رشد بیماری های خاص در گلستان؛

روند رو به رشد بیماری‌های خاص ازجمله سرطان در استان گلستان، سبب شده بیماران و شهروندان از عملکرد متولیان بهداشت و درمان ناراضی باشند.

بیماران از شرایط درمانی گلستان ناراضی هستند/ کمبود متخصص و دارو

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ بر اساس آمارهای اعلام‌شده نزدیک به هفت هزار بیمار خاص در استان گلستان وجود دارد که از مشکلاتی همچون کمبود تجهیزات و مراکز درمانی، پزشک متخصص، فوق تخصص و هزینه‌های بالای درمان رنج می‌برند.

اگرچه با شروع طرح تحول سلامت بخشی از هزینه‌های درمان این بیماران توسط دولت پرداخت می شود اما کمبود امکانات درمانی، کمیاب بودن دارو به خصوص داروهای وارداتی و تأثیرگذار  موجب شده تا این بیماران علاوه بر درد بیماری درد هزینه‌های درمان را هم تحمل کنند.

دغدغه تهیه دارو گریبانگیر بیماران خاص

یک بیمار مبتلا به «ام اس» با بیان اینکه تهیه دارو مورد نیاز یکی از دغدغه های این بیماران است،  گفت: اگر چه با طرح تحول سلامت بخشی از هزینه های درمان بیماران ام اسی  پرداخت می‌شود اما این افراد همچنان برای داروهای مورد نیاز خارجی با مشکلات زیادی از جمله افزایش هزینه های سر سام آور روبه رو هستند.

الهه جعفری افزود: اینکه مسئولان ادعا می کنند دارو رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد فقط مختص به داروهای داخلی است. بسیاری از بیماران ام اس نیازمند داروهای وارداتی هستند و پزشک مورد نظر فقط داروهای خارجی برای آن ها تجویز می کند.

وی ادامه داد: این بیماران علاوه بر مشکلات دارویی با کمبودهای دیگری از جمله فقدان فضای ورزشی مورد نیاز روبه رو هستند و با توجه به اینکه ورزش نقش مهمی در بهبود بیماری آنان دارد از امکانات ورزشی از جمله استخرهای مناسب بیماران ام اس محروم هستند.

جعفری با بیان اینکه انجمن بیماری‌های خاص خدماتی را در زمینه ورزشی به بیماران ام اس ارائه داده، تصریح کرد: با توجه به افزایش چشم گیر بیماران ام اس این خدمات در استان گلستان نیازهای آنان را برآورده نکرده چرا که به تجهیزات توانبخشی ورزشی نیازمندند.

شهلا فیروزه‌ای یک بیمار سرطانی است که اظهار کرد: کمبود پزشک‌های متخصص و فوق تخصص در استان یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران سرطانی است که مشکلاتی زیادی را در حوزه درمان برای آن ها به وجود آورده است.

وی افزود: فقدان تجهیزات درمانی مناسب با نوع سرطان ها باعث شده تا روند درمان طولانی و بیمار درد بیشتری را تحمل کند.

یک بیمار خاص دیگر که چند سالی است با دیالیز زندگی می گذراند، با بیان اینکه مشکلات دارویی ندارم اما تجهیزات دیالیزی مناسب نیست  گفت: کمبود تخت های مخصوص دیالیز و دستگاه های به روز که عفونت ها را کاهش می دهد از جمله امکاناتی است که برای این بیماران کمتر تهیه شده است و بسیاری از آنان با دستگاه های بسیار قدیمی دیالیز می شوند.

  علی رستمی افزود: بیماران خاص از شرایط حساسی برخوردار هستند و می‌طلبد مسئولان توجه جدی‌تر نسبت به وضعیت سلامت آنان داشته باشند.

۱۰ هزار نفر از شهروندان گلستانی دچار بیماری خاص هستند

 مدیرعامل انجمن بیماران خاص و سرطانی استان گلستان با اشاره به اینکه تعداد ۱۰ هزار بیمار خاص در استان گلستان وجود دارد گفت: از این تعداد هفت هزار نفر ثبت‌ شده هستند که حدود ۳۰ درصد آن‌ها برای درمان به تهران و مشهد مراجعه می‌کنند.

سید علی میررضایی افزود: بیمارانی چون «هموفیلی»، «دیالیز»، «پیوند»، «ام اس»، «سرطان»، «ای بی» و یا همان پروانه‌ای جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند که درمان آن ها به دلیل بالا بودن هزینه دارویی و درمانی نیازمند حمایت های مردمی و دولتی است.

وی گفت: دولت سعی می کند که بخشی از خدمات درمانی این بیماران را به صورت رایگان و یا نیمه دولتی در اختیار بیماران بگذارد اما تا کنون نتوانسته به خواسته جامه عمل بپوشاند به همین دلیل این بیماران همواره چشم انتظار کمک خیران سلامت هستند.

نائب رئیس انجمن علمی انتقال خون ایران بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های پیشگیری کمتر از درمان است می‌طلبد مردم آن را جدی‌تر بگیرند و انجام آن را یک ضرورت بدانند.

به گفته نائب رئیس انجمن علمی انتقال خون ایران امروز بیماری سرطان دهانه رحم و یا تخمدان‌ها تا ۹۸ درصد قابل‌ درمان است و نباید به بیماری‌های سرطان همچون گذشته نگاه کرد چرا که داروهایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد اگرچه مشابه داروهای وارداتی است اما وارد کردن به موقع اصل دارو و در اختیار قرار دادن به بیماران نقش بسزایی در درمان زود هنگام و پیشگیری از این بیماری ها دارد.

اگر پیشگیری بیماری سرطان به‌طور کامل انجام نشود طی ۱۰ سال آینده با افزایش آمار مواجه خواهیم شد

وی معتقد است آمار سرطان در ایران نسبت به اروپا پایین است اما اگر پیشگیری به‌طور کامل انجام نشود طی ۱۰ سال آینده با افزایش آمار بیماران سرطانی مواجه خواهیم شد که این‌ زنگ خطری جدی برای جامعه است.

میررضایی از وجود ۴۸۰ بیمار تالاسمی ماژور در گلستان خبر داد و افزود: پنج درصد مردم استان گلستان دارای ژن تالاسمی مینور هستند که نباید با یکدیگر ازدواج کنند چراکه ثمره آن ماژور خواهد شد.

وی گفت: طبق آمارهای اعلام‌شده در حال حاضر استان گلستان دارای بیش از ۸۴۰ بیمار دیالیزی، نزدیک به ۱۹۰ بیمار هموفیلی، بیش از ۸۰۰ بیمار ام. اس، حدود ۲۰ بیمار ای بی و یا پروانه‌ای و حداقل چهار هزار و ۷۰۰ بیمار سرطانی است.

مدیرعامل انجمن بیماران خاص و سرطانی استان گلستان با بیان اینکه بیماران خاص از دفترچه بیمه‌ای استفاده می‌کنند، گفت: درگذشته بیمه این بیماران رایگان بود اما اکنون باید مبلغی جهت بیمه شدن پرداخت کنند.

میر رضایی در پایان از نقش تأثیرگذار و مهم خیرین یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ پزشک متخصص و فوق تخصص به‌صورت رایگان با انجمن بیماران خاص و سرطانی استان گلستان همکاری دارند.

گلستان با کمبود دارو بیماران خاص مواجه نیست

کاوه دماوندی کمالی گفت: تاکنون در حوزه تأمین دارو در سطح استان با معضل جدی مواجه نبوده ایم و چنانچه تأمین دارو در کشور با مشکل جدی روبه رو نشود ما هم مشکلی نخواهیم داشت.

وی  از فعالیت ۲۱ شرکت پخش دارویی در استان گلستان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت پخش دارویی مازندرانی داروهایی مورد نیاز بیماران گلستانی را تامین می کنند.

سرپرست اداره نظارت بر امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص اینکه آیا استان با کمبود دارو مواجه است یا خیر، تصریح کرد: در چهار سال گذشته نمی‌توانستیم با اطمینان اعلام کنیم که گلستان با مشکل کمبود دارو مواجه نیست، چرا که در زمان تحریم‌ تأمین برخی داروها به‌سختی انجام می‌شد اما اکنون این مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات سازمان غذا و دارو برای بیماران خاص مساعدت‌های دارویی به بیماری‌های همچون سرطان، ام‌اس، پیوند کلیه، پیوند کبد، و سایر بیماری‌های صعب‌العلاج است که نزدیک به ۵۰ درصد از هزینه‌های دارویی بیماران را متقبل می شود.

انجام یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مساعدت دارویی در گلستان

وی با بیان اینکه بودجه‌ در نظر گرفته شده برای بیماران خاص گلستانی بیشتر از بودجه‌ای است که برای معاونت غذا و دارو در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مساعدت دارویی برای بیماران خاص در نظر گرفته شد که اگر این مساعدت نبود شرایط درمان برای آن های بسیار سخت می کرد.

دماوندی کمالی یادآور شد: سازمان غذا و دارو با راه‌اندازی واحدی تحت عنوان واحد dpic کمبودهای دارویی را پیگیری می‌کند.

وی گران شدن دلار را در افزایش نرخ دارو بی‌تأثیر اعلام و تصریح کرد: تاکنون هیچ‌گونه اعمالی صورت نگرفته و دولت هم اعلام کرد بخش یارانه دولتی برای دارو حفظ می‌شود که همچنان برقرار است و تا این تاریخ افزایش قیمت دارو نداشته ایم.

سرپرست اداره نظارت بر امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در صورت مشاهده تخلف و یا افزایش قیمت بدون مجوز دارو با عاملان فروش  برخورد قاطع خواهیم داشت.

به گفته دماوندی کمالی در راستای کاهش هزینه بیماران خاص معرفی‌نامه‌ای جهت مساعدت به سایر دستگاه از جمله اداره برق و دارایی ارسال می‌شود.

بهره مندی بیماران خاص از خدمات پارا کلینیک

در ادامه مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به خبرنگار  مهر گفت: از سال ۷۵ بیماری‌هایی همچون دیالیز، تالاسمی و هموفیلی جزو بیماری‌های خاص تعریف شدند که از این تاریخ به بعد سایر بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و ام‌اس در قالب بیماری‌های حمایتی قرار گرفتند.

مهرنوش نیک سیر با اشاره به اینکه برای بیماران سرطانی، دولت ۳۰ درصد حق فرانشیز پرداخت می کند، افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان‌های بیمه‌گر برای بیماران ام‌اس انجام‌شده ۹۰ درصد حق فرانشیز را بیمه‌ها و ۱۰ درصد آن را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: یک بیمار دیالیزی در ماه ۱۳ بار دیالیز انجام می‌دهد که به ازای آن حدود ۲۵۰ هزار تومان دولت هزینه پرداخت می‌کند اما اگر همین بیمار دیالیزی و یا سایر بیماران خاص دچار عارضه قلبی شوند به‌عنوان بیماران صعب‌العلاج پوشش داده نمی‌شوند چراکه این موضوع ربطی به بیماری خاص ندارد.

مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه این بیماران از خدمات پارا کلینیک بهره‌مند خواهند شد، گفت: فیزیوتراپی، آزمایش و هزینه‌های بستری بیماران که در ارتباط با بیماری آن‌ها باشد جز وظایف سیستم دولتی است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با داروهای بیماران ام‌اس وجود دارد، یادآور شد: اگر بیماران ام‌اس داروی ایرانی مصرف کنند برای آن‌ها رایگان خواهد بود اما اگر دارو خارجی مصرف کنند تحت پوشش معاونت درمان قرار نمی گیرند.

اگرچه مسئولان حوزه سلامت از تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص سخن می گویند اما این بیماران با مشکلات دارویی و درمانی مواجه هستند که علاوه بر تاثیرگذاری بر روند درمان آن ها مشکلات روحی و اقتصادی زیادی برای آن ها به بار آورده است.

این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان حوزه سلامت تا کنون برنامه های جدی و تاثیر گذاری در رابطه با آموزش و پیشگیری از بروز بیماری های خاص که به نوعی در رابطه با سرطان ها رو به افزایش است، تدوین و اجرایی نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار