مدیر کل آموزش و پرورش گلستان:

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان این‌که علیرغم کمبود نیرو در گلستان هیچ کلاسی در مهرماه از معلم خالی نمی‌ماند، گفت: گرفتن وجه کمک به مدرسه هنگام ثبت نامه و به صورت اجبار ممنوع است.

گرفتن وجه ثبت‌نام در مدارس غیرقانونی است/ کمبود معلم در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ با اتمام سال تحصیلی داستان ثبت نام ها در مدارس آغاز می شود، داستانی که برخی اوقات با گرفتن پول به بهانه کمک به مدرسه و به صورت اجباری کام والدین را تلخ می کند.

مشاهده شده برخی از مدیران مدارس هنگام ثبت‌نام از اولیاء پولی غیر از هزینه کتاب را طلب کرده و حتی دادن کارنامه دانش‌آموز را منوط به پرداخت وجه می‌کنند.

همه ساله این مشکل گریبان‌گیر خانواده‌ها است بنابراین در این خصوص و همچنین شهریه مدارس غیردولتی و تعداد نیروهای فرهنگی (مازادها و کمبودها) با مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان، گفتگو کردیم، احسان گوهری راد به گفت: مدارس نباید مبلغی جز هزینه بیمه، کتاب و مواردی دیگری را که قانون مشخص کرده، از والدین اخذ کنند.

ناچار به اخذ وجه هستیم

وی ادامه داد: اما در کنار این امر، مشارکت‌های خانواده‌ها مطرح است؛ با توجه به وضعیت مدارس و مشکلاتی که آموزش و پرورش در زمینه تأمین هزینه‌های آن دارد ناچار هستیم از کمک‌های مردمی استفاده کنیم.

گوهری راد افزود: این تنها مختص ایران نیست بلکه در تمام نقاط دنیا این کمک ها وجود دارد و اولیاء در تمامی دوره‌های تحصیلی مشارکت می‌کند.

مشارکت صرفاً مالی نیست

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان با تأکید بر این‌که ما به دنبال انواع مشارکت هستیم و تنها به کمک مالی فکر نمی‌کنیم، گفت: اصل مشارکت یعنی تمام مسائلی که مدرسه به آن نیاز دارد؛ مثلاً یک پزشک هر ماه یک بار دانش آموزان را معاینه می‌کند یا یکی از اولیاء کارهای تأسیساتی مدرسه را رایگان یا با هزینه کمتری انجام می‌دهد و غیره.

هر مدیری هنگام ثبت‌نام با الزام و اجبار از اولیاء پولی جهت کمک به مدرسه درخواست کند از نظر ما کاری مردود است و با وی برخورد می‌شودگوهری راد با بیان این که مشارکت مالی نباید در زمان ثبت‌نام از ولی دانش‌آموز گرفته شود، ادامه داد: البته برخی از مدیران با درایت خود در همان ابتدا شرح خدماتی که با پول اولیاء در مدرسه انجام گرفته را به خانواده‌ها بیان می‌کنند و این امر سبب می شود که ولی دانش‌آموز به طور داوطلبانه به مدرسه کمک کند.

وی تصریح کرد: گرفتن چک و پول در مدارس در زمان ثبت‌نام درست نیست اما با اتمام ثبت‌نام خانواده‌ها طبق توافق و تمایل خود برای بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموز خود به مدرسه کمک می‌کنند.

پرداخت هزینه‌ها توسط مدارس ممکن نیست

گوهری راد خاطرنشان کرد: در اوضاع حاکم بر کشور، آموزش و پرورش نمی‌تواند کمک چندانی به مدارس کند؛ همچنین استان صنعتی‌ای نیستم که منابعی از مشارکت مراکز صنعتی به آموزش و پرورش اختصاص یابد پس ما در پرداخت هزینه‌های خود – برق، آب، گاز، تلفن، سوخت و غیره- نیاز به کمک داریم و مدیر مدرسه باید از محلی تأمین شود.

وی توضیح داد: مدرسه هیچ منبع درآمدی ندارد، بخشی از هزینه‌های آن توسط آموزش و پرورش تأمین می‌شود اما در حدی نیست که مدرسه کیفیت‌بخشی خود را بالا برده و وسایل و تجهیزاتش را به روز کند.

اخذ وجه هنگام ثبت‌نام ممنوع

گوهری راد با بیان این‌که برای تأمین نیازها به مشارکت مالی و غیرمالی اولیاء نیاز است، گفت: هر مدیری هنگام ثبت‌نام به این عمل اقدام کند یعنی الزام و اجبار در کمک به مدرسه را مطرح کند از نظر ما کاری مردود است و با وی برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: هم نیروهای نظارتی و هم اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات در شهرستان‌ها این موارد را بررسی می‌کنند تا اجحافی در حق اولیاء روی ندهد.

گوهری راد اذعان کرد: بی‌شک چنین مواردی در سطح استان وجود دارد ولی اگر گزارش آن به ما برسد پیگیر این قضیه خواهیم بود و اجازه چنین عملی را نمی‌دهیم.

مدارس غیردولتی

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان در خصوص مدارس غیردولتی و شهریه آن‌ها چنین گفت: مدارس غیردولتی تابع مکانیسم‌ها و روابط خاص خود هستند؛ در این مدارس مبالغی به عنوان شهریه توسط سامانه مشخص می‌شود.

گوهری راد چنین توضیح داد: مدیران مدارس غیردولتی در یک زمان خاص وارد سامانه شده و در آن امکانات مدرسه، وضعیت مدرسه از نظر پرداخت اجاره بهاء و غیره را وارد می‌کنند. اطلاعات توسط اداره شهرستان‌ها و همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان راستی آزمایی شده و در انتها به وزارت خانه ارجاع می‌شود.

فوق‌ برنامه

وی ادامه داد: وزارت خانه براساس آیتم‌هایی موجود در سامانه شهریه‌ای را برای مدرسه تعیین می‌کند که این مبلغ، هزینه تدریس معلمان در وقت اداری به اضافه فوق برنامه‌ مدارس است.

خانواده‌ها وجه نقد یا چک حامل به مدیر مدرسه یا مؤسس ندهند و اگر قرار بر اقساط است به حساب بانکی مدرسه پول واریز کرده و فیش آن را تحویل دهندگوهری راد توضیح داد: مدارس عادی دولتی تا ساعت ۱۲ و نیم دایر بوده اما مدارس غیردولتی تا ساعت یک و نیم بعدازظهر کلاس دارند؛ این اختلاف ساعت، فوق برنامه در وقت اداری است که شهریه‌اش با شهریه ثابت مدارس جمع می‌شود.

وی گفت: این مبلغ در آموزشگاه چسبانده شده و اولیاء می‌توانند میزان شهریه کلاس فوق برنامه را مشاهده کنند.

گوهری راد تصریح کرد: براساس سامانه به اولیاء برگه قراردادی داده می‌شود که مبلغ شهریه در آن درج شده است؛ در این قرارداد مبلغ واریزی و مبلغ قسط بندی خانواده مشخص می‌شود.

خانواده‌ها وجه نقد ندهند

وی گفت: تأکید ما بر این است که خانواده‌ها وجه نقد، چک پول یا چک حامل به مدیر مدرسه یا مؤسس ندهند و اگر قرار بر اقساط است به حساب بانکی مدرسه پول واریز کرده و فیش آن را تحویل دهند.

گوهری راد بیان کرد: هر مدرسه غیردولتی که از این کار عدول کند پیگیر آن هستیم و با آن برخورد می‌شود.

وی با بیان این که در مدارس غیردولتی ناظران خاصی داریم، افزود: مثلاً در گرگان ۱۱ ناظر وجود دارد که فقط مختص مدارس غیردولتی هستند.

بازرس ناظر مدارس غیردولتی وزارت در استان‌ها

گوهری اضافه کرد: جدیداً هم آموزش و پرورش سیاست دیگری در پیش گرفته و ناظران مقیم وزارت خانه در استان‌ها وجود دارند؛ هر استان یک فرد باتجربه و کارآزموده را به عنوان ناظر به وزارت معرفی کرده و اکنون به عنوان «بازرس ناظر مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در استان‌ها» شناخته می‌شوند و تمامی موارد را مستقیماً به خود وزارت خانه گزارش می‌دهند.

وی گفت: همه دست به دست هم داده ایم که نظارت‌ها در بخش غیردولتی به صورتی باشد که مشکلی برای اولیاء یا مدیران پیش نیاید.

گلستان کمترین مبلغ شهریه را می‌گیرد

گوهری با بیان این‌که در سال گذشته بیشترین مبلغ مربوط به متوسطه دوم و حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، اظهار کرد: گلستان در زمینه مبلغ شهریه جزو ۱۰ استان انتهایی کشور است و کمترین میزان شهریه را می‌گیرد.

وی افزود: اگر بخواهید کیفیت آموزش و پرورش بالاتر رود نیاز به صرف هزینه است و این امر شهریه را بالا می‌برد ولی در استان ما با توجه به درآمدهای مردم، مدارس غیردولتی کمترین هزینه را می‌گیرند.

گوهری راد تأکید کرد: فعالیت بسیاری از مدارس غیردولتی که زیر ۱۲۰ دانش‌آموز دارند، صرفه اقتصادی نداشته و حتی برای حق‌التدریس دبیر، اجاره بهاء، بیمه و غیره از جیب خود هزینه می‌کنند.

۸۵ درصد مدارس غیردولتی استیجاری است

وی با بیان این‌که ۸۵ درصد مدارس غیردولتی ما استیجاری است، ادامه داد: در برخی از مدارس فعالیت مکمل انجام می‌شود و این کلاس‌ها اجباری نیست و اگر موردی گزارش شود با آن برخورد خواهد شد.

گوهری راد در خصوص مدیریت نیروی انسانی با بیان این‌که ابلاغ معلمان مدارس پروسه خود را دارد، اظهار کرد: نقل و انتقالات، نیروهای استخدامی جدید، حق‌التدریسی‌ها، کلاس‌گذاری، جانمایی و غیره همه جزو ساماندهی محسوب می‌شود و ابلاغ هم یکی از این موارد است.

این اطمینان خاطر به هم استانی‌ها داده می‌شود که تمام هم و غم آموزش و پرورش این است که کلاسی در اول مهرماه بدون معلم باقی نماندوی گفت: ابلاغ معلم‌ها باید در اول تیرماه شروع شود اما معمولاً این عمل اتفاق نمی‌افتد زیرا سامانه به ما این اجازه را نداده و معمولاً تا ۱۵ الی ۲۰ شهریورماه این کار به طول می‌انجامد.

گوهری راد توضیح داد: علت آن این است که ما در برخی از شهرستان‌ها کمبود نیروی انسانی داریم، مدیر مدرسه برنامه‌ریزی کرده ولی در انتها می‌بیند که ۲۰ کلاس خالی است در نتیجه معلم را دو شیفت کرده یا معلمان حق‌التدریسی را به کارگیری می‌کند.

وی افزود: حدود ۹۵ درصد ابلاغ‌ها تا ۱۵ شهریور زده می‌شود و باید دستورالعملی گذاشت تا همه ابلاغ‌ها تا این تاریخ انجام شود و معلم از ۲۰ شهریور به مدرسه مراجعه و برنامه‌اش را بگیرد.

۲۰ هزار فرهنگی در گلستان

گوهری راد ادامه داد: ۲۰ هزار معلم و همکار فرهنگی در استان داریم که از این تعداد هفت هزار معلم در گرگان تدریس می‌کنند و اگر برای ۱۰ نفر آن‌ها مشکلی پیش بیاید ۱۰ کلاس در اول مهر خالی می‌ماند و ما مجبور هستیم چندین نیرو را جابه‌جا کرده تا این مسأله را حل کنیم.

وی اذعان کرد: این اطمینان خاطر به هم استانی‌ها داده می‌شود که تمام هم و غم آموزش و پرورش این است که کلاسی در اول مهرماه بدون معلم باقی نماند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: به علت اضافه شدن کلاس دوازدهم و همچنین افزایش دانش آموزان آمار نیروهای مازاد ما نسبت به سال قبل پایین‌تر است.

گوهری راد افزود: به جز گرگان و آن هم در مقطع متوسطه اول و دوم در بخش خانم‌ها، هیچ نیروی مازادی نداریم و حتی کمبود نیرو داریم.

۱۰۰۰ نفر نیرو کم داریم

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۵ هزار ساعت حق‌التدریس داشتیم و این یعنی گلستان هزار نفر نیرو کم دارد.

گوهری راد تصریح کرد: درست است که ما در برخی از رشته‌ها مازاد داریم اما این به این معنا نیست که ما کمبود نداریم؛ تعداد حق‌التدریس‌ها و تعداد خرید خدمات آموزشی در ابتدایی نشان از کمبود نیروی ما دارد.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ مدرسه دولتی از طریق خرید خدمات غیردولتی اداره می‌شود؛ یعنی ما مدرسه‌ای را به بخش غیردولتی اجاره داده و آن‌ها نیرو و امکاناتش را تأمین می‌کنند.

گوهری راد افزود: با این کار حدود ۵۵۰ کلاس را به بخش خصوصی داده‌ایم و این عمل بیشتر در روستاها اتفاق می‌افتد؛ سرانه و مدیر مدرسه آن را ما می‌دهیم و تمامی نیروهای آن‌ها گزینش می‌شوند.

وی بیان کرد: این مسائل نشان می‌دهد ما در استان کمبود نیرو داریم اما با مدیریت و ساماندهی که انجام می‌دهیم خوشبختانه در پُر کردن کلاس درس هیچ مشکلی نداریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار