اگر چه از زمان روی کار آمدن «سیدمناف هاشمی» به عنوان استاندار گلستان، تغییرات بسیاری در حوزه‌های سیاسی و اجرایی استان روی داده، اما تغییر اخیر وی در حوزه معاونت اقتصادی، موید برنامه تدریجی وی در استان برای پیشبرد برنامه توسعه است.

تغییر مهره‌ها در شطرنج مدیریتی استاندار گلستان/مهره وزیر در دستان هاشمی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛‌ پس از روی کار آمدن سیدمناف هاشمی استاندار گلستان، «محمود ربیعی» معاون پیشین استاندار در حوزه هماهنگی امور اقتصادی تلاش کرد تا عملکرد بهتری از خود بروز دهد اما با همه تلاش‌ها و برخی حرکت‌ها نتوانست استاندار گلستان را برای ابقاء در این معاونت مهم و اساسی در استان راضی کند.

در این بین برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند، تفکرات عملگرا و نتیجه‌گرا در شخص استاندار که همواره و به طور مستمر برای تحقق برنامه‌های توسعه گلستان پیگیر است، نیازمند مدیرانی است که دارای تجربه و تعاملات کشوری و روحیه‌ای سرشار از خلاقیت و تحرک باشند و این خصوصیات با همه تلاش و زحماتی که ربیعی متقبل شد مورد توجه استاندار گلستان قرار نگرفت.

بررسی تغییرات در سطح مدیریت‌های کلان و میانی در استانداری گلستان، از زمان روی کارآمدن هاشمی هم موید این نظریه است، استفاده از توانمندی نیروهای مجموعه استانداری که این حجم از انتصابات در نوع خود بی‌نظیر بود، نشان داد که وی با برنامه‌ای مشخص در پی به سامان رساندن، مجموعه‌ای است که پیش از آن عرصه بده بستان‌های سیاسی بوده است.

طبیعی بود که نخستین تغییرات نیز در حوزه‌ای انجام گیرد که بار اصلی حل مشکلات توسعه استان بر عهده آن قرار دارد، و جالب اینجاست که نخستین تغییرات پس از ورود استاندار در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری انجام شد که با این تغییرات انتظار می‌رفت روند پیگیری امور و تحرک‌های مرتبط با این دو بخش شتاب بیشتری گیرد اما با وجود تلاش‌ها، برآیند کار راضی‌کننده نبوده است.

موازی با این تغییرات در مرحله دوم حوزه سیاسی با تفکرات جدید خود به دنبال شناسایی کارشناسان توانمند مجموعه و ارزیابی آنان در حوزه اداره کل سیاسی استانداری و بالطبع معاونت سیاسی بود که موجب شد تا رویه انتصابات در این معاونت، هوای تازه‌ای را تجربه کند و ضمن بازگرداندن انگیزه به مجموعه استانداری، دوباره تحرک بیشتری را به این سازمان بازگرداند.

 روند مثبت تغییرات در معاونت سیاسی، بار بیشتری را متوجه حوزه معاونت اقتصادی کرد، چرا که این بخش هنوز درگیر مشکلاتی بود که از دیرباز استان با آن مواجه بوده است و البته بخشی نیز به مشکلات مدیریتی باز می‌گشت که این حوزه با آن دست‌و پنجه نرم می‌کرد.

*تغییرات در گلستان حاصل تفکر و برنامه‌ریزی/ رفتن ربیعی بازتاب چندانی نداشت

اکنون در این حوزه «محمدحسین پاسوار» جایگزین ربیعی شده است، فردی که حداقل رزومه کاریش نشان از فردی با تجربه و صاحب‌نظر در حوزه اقتصادی دارد و همین موضوع شاید این خوش‌بینی را ایجاد کند که استان در این حوزه، تحولات رو به جلویی را درک خواهد کرد.

تجربه حضور معاون جدید امور اقتصادی استاندار گلستان در دستگاه‌های بودجه‌ریز همچون سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اقتصادی این پیام را به اذهان متبادر می‌کند که با وجود همه مشکلاتی که کشور در حوزه بودجه با آن مواجه است، شرایط گلستان بهتر خواهد شد.

با توجه به نوع مدیریت و تجربیات هاشمی در عرصه ملی، این تغییرات منطبق با اندیشه‌هایی است که وی برای مدیریت استان متصور است، که البته در آن کوچک‌ترین سستی و قصور جایی ندارد.

یک روزنامه‌نگار گلستانی، تغییر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار را یک خواست عمومی استان قلمداد کرد و اعتقاد دارد که این تغییر کوچک‌ترین مخالفتی را در سطح استان به همراه نداشته است.

محمد حسینی ادمین یکی از شبکه‌های خبری استان اظهار کرد: برکناری معاون سابق امور هماهنگی استانداری گلستان از جمله مواردی بود که گروه‌ها و جریان‌های متفاوت استان باهم، هم نظر بودند که البته دلایل بسیاری از منتقدان نیز، مرتبط با کیفیت عملکرد وی بود.

وی این جابه‌جایی را تحقق یکی از مطالبات جامعه سیاسی و اقتصادی از استاندار گلستان قلمداد و تصریح کرد: طبیعی است که از معاون جدید هماهنگی امور اقتصادی استاندار،«محمد حسن پاسوار» نیز توقع و انتظار می‌رود که به مهم‌ترین حوزه گلستان با توجه به شرایط فعلی  یعنی حوزه اقتصادی، چابکی، سرعت، کارآیی و کارآمدی ببخشد.

وی تصریح کرد: این انتظار وقتی بیشتر می‌شود که می‌دانیم وی تحصیلات دانشگاهی خود را در معتبرترین دانشگاه‌های کشور از جمله دکتری «تربیت مدرس»، «شهید بهشتی»، «امیرکبیر» گذرانده است و در سطوح کشوری و ملی در سازمان برنامه و مدیریت و بودجه، وزارت ورزش، دیوان محاسبات، فرودگاه های کشور و غیره مدیریت کرده است.

*سوابق پاسوار در حوزه مدیریتی مثبت و امیدوارکننده/ حوزه اقتصادی در گلستان نیازمند چابکی، سرعت، کارآیی و کارآمدی

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مغفول مانده‌ترین حوزه کاری در گلستان قوت و شدت گیرد و منتقدان در آینده از نتیجه این تغییر خوشحال و رضایت‌مند و مردم نتایج بهبود شرایط را بیشتر لمس کنند.

یک استاد دانشگاه در گلستان با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های مدیریتی گفت: شجاعت، با دغدغه بودن، پیگیری مداوم، صراحت لهجه و صداقت از شاکله‌‌های مهم و اصلی یک مدیریت توانمند و کارآمد است.

سید قربان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: هر کدام از این صفات مکمل دیگر ویژگی‌های مدیریتی است و در یک شرایط ویژه می‌تواند افق کاری و مدیریتی را در بخش‌‌های مختلف بهبود بخشیده و به سامان برساند.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی از زمان روی کارآمدن هاشمی در گلستان افزود: عملکرد هاشمی طی ماه‌هایی که از حضور وی در گلستان می‌گذرد، نشان می‌دهد که پشت اکثر اصلاحات مدیریتی وی در استان تفکراتی پنهان است که آینده بهتر را نشانه گرفته است.

حسینی ادامه داد: در تغییر معاون اقتصادی  استاندار نیز، مطمئنا چنین رویکردی دخیل بوده است و تصور می‌کنم چنانچه مدیریت «پاسوار» جانشین  ربیعی تداوم یابد، شرایط این بخش در استان متحول شود.

وی با اشاره به تصویب قانون عدم استفاده از بازنشستگان در مناصب مدیریتی اذعان کرد: این طرح مطمئنا اثرات خوبی بر شرایط مدیریتی استان خواهد گذاشت اما استان در شرایط فعلی نیازمند افراد با تجربه و توانمندی است که بتوانند از ارتباطات و تعاملات خود با کشور به سود استان استفاده کنند.

*حوزه سیاسی پیشتاز تغییرات در گلستان/ گلستان همچنان نیازمند افراد با تجربه و تاثیرگذار در حوزه ملی است

این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید از احساساتی شدن در چنین گفتمانی پرهیز کرد و با توجه به بحث اعتدال و رعایت قانون، به این موضوع توجه کنیم که ساماندهی عقب‌‌ماندگی گلستان در حوزه‌های مختلف کاری به ویژه اقتصاد نیازمند مدیران با تجربه‌ای است که بتوانند با تعاملات و ارتباطات خود با مسئولان کشوری چه در وزارتخا‌نه‌ها، مجلس و دیگر نهادهای موثر، شرایط نابسامان فعلی استان را به ویژه در موضوع اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌ها و فعالیت‌های صنعتی به سامان برسانند.

حسینی تصریح کرد: بررسی عملکرد استاندار گلستان نشان از اعتقاد جدی وی برای نوسازی بدنه مدیریت استان با اتکاء به نیروهای شایسته و جوان و نگاه ویژه به افراد با تجربه و با صلاحیت است و مطمئنا تبعات مثبت چنین رویکردی در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: از نکات مثبت این تغییرات در زمان هاشمی می‌توان به بکارگیری نیروهای توانمند مجموعه وزارت کشور در پست‌های میانی و کلان مدیریتی اشاره کرد که نقش موثر استاندار و حوزه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری در این تحول قابل کتمان نیست، تغییراتی که از نتایج آن تزریق انرژی جدید جوانی و انگیزه به بدنه مدیریتی استان و زدودن رخوت از این سازمان عریض و طویل بوده است.

با توجه به تغییرات مدیریتی گلستان در حوزه‌های سیاسی و اخیرا نیز در حوزه اقتصادی، انتظار می‌رود این استان شمالی بتواند از توجه ویژه دولت در موضوع اشتغال و سرمایه‌‌گذاری به بهترین وجه سود ببرد و در عین حال با بهسازی منابع انسانی و رو‌ش‌های مدیریتی در مجموعه  استانداری، این سازمان بتواند  به عنوان سردمدار توسعه، گلستان را به افق‌هایی روشن رهنمون شود.

شطرنج مدیریتی در گلستان همچنان در حال تغییر است و با توجه به مهره‌های ارزشمندی که طی ماه‌های اخیر به بدنه مدیریتی استان تزریق شده‌اند، انتظار می‌رود برنده این تغییرات مردم استان باشند تا این منطقه محروم، آینده‌ای بهتر توام با توسعه را تجربه کند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار