یک کارشناس اقتصادی گفت: ورود کالا‌های قاچاق به صورت غیرقانونی مانع کسب و کار و شکوفایی اقتصادی در داخل کشور می‌شود.


شبیخون قاچاق کالا به تولیدات داخلی/ وقتی تولیدات داخلی ناعادلانه بازار رقابت را از دست می‌دهند

به گزارش گلستان 24 ؛ حسن مرادی، با اشاره به تأثیرات مخرب قاچاق کالا بر تولیدات داخلی کشور اظهار کرد: بسیاری از کالا‌هایی که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود، نه مرغوبیت این کالا‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و نه پرداخت گمرکی به آنها تعلق می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: کالا‌هایی که به صورت  قاچاق وارد کشور می‌شود، چون با قیمت مناسب‌تری نسبت به محصولات داخلی عرضه بازار می‌شود، در یک رقابت ناعادلانه بازار فروش را در دست می‌گیرد و موجب بازارشکنی می‌شود و آسیب جدی به محصولات داخلی کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به ورود غیرمجاز کالا‌های بی‌کفیت خارجی به مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد یا بازارچه‌های مرزی در سطح کشور در اصل محلی برای تولید و صادرات محصولات به خارج از کشور است، اما متأسفانه در حال حاضر این مناطق تبدیل به محلی برای ورود کالا‌های بی‌کیفیت خارجی از طریق قاچاق شده‌اند.

مرادی گفت: دولت وظیفه دارد و ضیعت مناطق آزاد و تجاری را اصلاح کند و اجازه ندهد این مناطق به مناطق وارداتی آن هم قاچاق کالا تبدیل شود.


وی تصریح کرد: در شهر‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر و کیش روزانه به میزان بسیار زیادی کالا‌ی قاچاق به وسیله لنج‌های کوچک وارد کشور می‌شود که این لنج‌ها بی کیفیت‌ترین کالا‌های دنیا را وارد کشور می‌کنند.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد بی‌رویه پدیده‌های نوظهور در قاچاق کالا گفت: یکی از مواردی که تولیدات داخلی را تهدید می‌کند، تجارت چمدانی است، بیشتر مسافران داخلی دست به این تجارت می‌زنند که این پدیده خود باحجم بالایی قاچاق را وارد کشور می‌کنند.

وی ادامه داد: این زنجیره ناسالم موجب به زانو درآمدن اقتصاد کشور می‌شود و لطمه بزرگ و جدی به تجارت و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

قاچاق کالا تهدیدی بزرگ، برای خروج غیرقانونی ارز از کشور

مرادی با اشاره به خروج غیرقانونی ارز از طریق قاچاق کالا بیان کرد: زمانی خروج ارز از کشور منطقی و قانونی است که یک اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور بیفتد، ولی اگر از طریق قاچاق این ارز از کشور خارج و کالا‌های بی‌کیفیت وارد کشور شود، لطمه بزرگی به اقتصاد و تولیدات داخلی وارد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: نهاد‌ها و ارگان‌های مسئول باید برای مبارزه و پیشگیری از واردات قاچاق کالا به کشور بیشتر وارد عمل شوند و با این پدیده شوم به طور جدی برخورد کنند، همچنین مردم می‌توانند با روی آوردن به تولیدات داخلی هرچند گرانتر از کالا‌های بی‌کفیت، به کاهش قاچاق کالا کمک کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار