ارتباط با جهان غرب به چه قیمتی؟

به نظر می آید تمام سیاست های دولت در بحث روابط خارجی قابل پیاده سازی بوده است. و مهمترین و کلیدی ترین برنامه برای بهبود شرایط همین ارتباط با جهان غرب است.

اظهار یورگن بوس از حضور سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورت

به گزارش گلستان 24، به نظر می آید تمام سیاست های دولت در بحث روابط خارجی قابل پیاده سازی بوده است. و مهمترین و کلیدی ترین برنامه برای بهبود شرایط همین ارتباط با جهان غرب است. چندین ماه مذاکره و قبول شرایط وقیحانه 1+5 ای ها، تنها برای برداشتن تحریم ها و ایجاد پل ارتباطی در صنعت و ... با کشورهای توسعه یافته جهان که پیش از این ایران در لیست تحریم هایشان بوده است. سفیر و کبیر چند کشور اروپایی با فرش قرمز ایران داخل کشور شدند و بعضی هاشان حتی لباس رسمی هم نپوشیدند و دولتمردان این ورود و خروج ها را نشانه ی پیشرفت دانستند.

سلمان رشدی

چندی نگذشت که عربستان در مراسم حج واجب با دو اتفاق عجیب شمار زیادی کشته بر دستان ملت گذاشت که در میانشان افراد مهمی چون دانشمند فضایی کشور و سیاستمدارانی چون رکن آبادی و ... به چشم می خوردند. اما عربستان وقیحانه اجازه ورود وزرای ایران را به خاکش را هم نداد. و عذرخواهی اش را هم گذاشت بعد از سخنرانی تهدیدآمیز و حماسی رهبر انقلاب! نه سخنرانی های دولتمردان! و این همان عربستانی است که وقتی ملک عبدالله، پادشاه کشورش به درک واصل شد، رئیس جمهور ایران برایش پیام تسلیت فرستاد و وزیر امور خارجه مان هم برای عرض تسلیت راهی آنجا شد. این هم نتیجه دیپلماسی برون مرزی!

چندی پیش خبر حضور سلمان رشدی ملعون در افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت ذهن همه اهالی فرهنگ را ناراحت کرد و از همه بدتر واکنش ضعیفی که از طرف وزارت فرهنگ ایران در قبال این مسئله انجام شد.

حال معاون فرهنگی وزارت ارشاد، سیدعباس صالحی لحظاتی پیش اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای حاضر در نمایشگاه، این نمایشگاه را تحریم کرده است.

و اما واکنش یورگن بوس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، که بسیار هم خواندنیست.

متن پاسخ یورگن بوس به شرح ذیل است:

جناب آقای شاهمرادی

مستحضر هستم که شما از طرف تشکل‌هایی که نامشان در زیر نامۀ مورخۀ 5 اکتبر آمده است، با ما مکاتبه می‌کنید. نمایشگاه کتاب فرانکفورت آقای سلمان رشدی را به‌عنوان یک نویسندۀ شناخته‌شده در سطح جهان دعوت کرده است. کنفرانس خبری یک روز قبل از نمایشگاه برگزار می‌شود. آقای رشدی در مورد کتاب جدیدش که ماه گذشته چاپ شده است، صحبت می‌کند. ما خوشحالیم که آقای سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت صحبت می‌کند، چرا که نمایشگاه کتاب فرانکفورت همیشه طرفدار آزادی بیان بوده است.

خوشحال می‌شویم که بحث‌های بیشتر در این باره را در فرانکفورت داشته باشیم.

ارادتمند شما

رئیس نمایشگاه فرانکفورت

یورگن باس

پس از برجام نه تنها تحریم ها برداشته نشده است بلکه واکنش کشورهای دیگر هم وقیحانه تر شده است. بنظر می آید دولتمردان باید کمی در سخنان رهبری تامل کنند و تا بحال متوجه شده باشند که چرا ایشان به کرار اعلام کردند مذاکره با دشمن دردی را دوا نمی کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار