گلستان24 گزارش می دهد؛

بیوگرافی و سوابق اجرایی آیت الله حاج سید عبدالهادی حسینی شاهرودی کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بدین شرح است

بیوگرافی و سوابق اجرایی آیت الله حاج سید عبدالهادی حسینی شاهرودی

 به گزارش گلستان24، بیوگرافی و سوابق اجرایی آیت الله حاج سید عبدالهادی حسینی شاهرودی کاندیدای  پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بدین شرح است:

شاهرودی

مشخصات کاندیدا :

  • نام و نام خانوادگی کاندیدا : آیت الله حاج سید عبدالهادی حسینی شاهرودی

    استان حوزه انتخابی: گلستان

     

سوابق تحصیلی :
  • مدرک تحصیلی : حوزوی

     

خلاصه زندگی نامه، سوابق اجرایی، اهداف و برنامه ها :
  • خلاصه زندگینامه :

    آیت الله حاج سید عبدالهادی حسینی شاهرودی فرزند مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج سید محمد شاهرودی و نواده‌ی ارشد مرجع فقید جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی ( ره ) و نواده‌ی دختری آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی ( ره ) (استاد آیت الله العظمی بهجت ( ره ) )در سال 1326 شمسی (1366 قمری) در نجف اشرف و درخاندان فضیلت و فقاهت دیده به جهان گشود و از اوان کودکی تحت تربیت مستقیم جد بزرگوارش قرار گرفت.

    وی تحصیلات ابتدائی را در مکتب‌خانه شیخ عبدالله نیشابوری آغاز نمود واز 12 سالگی به تحصیلات حوزوی اشتغال یافت.

    در دوران تحصیل از محضر اساتید معظمی همچون پدر بزرگوارشان آیت الله العظمی حاج سید محمد شاهرودی، سید علی حائری ( ره )، آیت الله العظمی سید کاظم حائری، سید عباس حاتم یزدی (ره ) شیخ حسین راستی کاشانی، شیخ مصطفی اشراقی و موحد اصفهانی و دروس فقه و اصول آیات عظام شهید محمد باقر صدر( ره )، سید ابوالقاسم خوئی ( ره )، والد معظم شان، وحید خراسانی ، سید محمدرضا گلپایگانی( ره )، سید کاظم حائری و شیخ مرتضی حائری( ره ) بهره‌مند گردید و کلیه دروس را به رشته تحریر درآورد.

    ایشان علاوه بر فعالیت‌های علمی، حضوری جدی در حلقه سیاسی و انقلابی شهید صدر ( ره ) داشت، تا آنجا که یکی از معتمدین و خصیصین ایشان و از چهره‌های انقلابی به‌شمار می‌رفت.

    نامه معروف آیت الله شهید صدر ( ره ) مبنی بر ذوب شدن در امام خمینی( ره ) خطاب به همین حلقه بود. از همین‌رو ایشان نیز تحت تاثیر مبانی شهید صدر ( ره ) کلیه فعالیت‌های انقلابی خویش را حول محور رهبری امام راحل( ره ) شکل می‌دهد، سیره‌ای که تا به امروز در مصداق محوریت مقام معظم رهبری امتداد داشته است.

    سوابق اجرایی :

    مدیریت مدرسه جعفری نجف، این مدرسه با توجه به مخالفت مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی(ره) نسبت به دستگاه‌های فرهنگی دولت وقت ایران و عراق تاسیس شده بود.

    یکی از فعالیت‌های موثر آیت الله شاهرودی در فضای خفقان‌زده‌‌ی عراق تشکیل حلقه‌های معرفتی برای اهالی نجف اشرف، بنا به توصیه بعضی مرتبطین با حضرت امام (ره) بود.

    به دنبال برخورد‌های حزب بعث با حوزه‌های علمیه در سال 1353 هیاتی از سوی مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی ( ره ) به منظور مشورت با امام خمینی (ره) به محضر ایشان می‌رسند، با توجه به روحیات انقلابی و اعتماد جد بزرگوارشان به ایشان، آیت الله شاهرودی از اعضای موثر این هیات بودند.

    تشکیل کانون اسلامی برای جوانان، با همکاری برخی از بزرگان از جمله آیت الله شیخ مهدی آصفی ( که در حال حاضر نماینده مقام معظم رهبری در حوزه علمیه نجف هستند. )

    پس از دستگیری بعضی از عناصر فعال از جمله شهید سید محمد صدر (صدر ثانی) و شکنجه‌های فراوان و اعتراف ایشان به این که شخص مافوق ما "سید عبدالهادی شاهرودی" است، وی مخفی شده و بعد از برنامه‌ریزی دقیق توسط بیت آیت الله العظمی شاهرودی (ره) با همکاری مرحوم سید عبدالغنی اردبیلی (ره) و با دستور شهید سید محمد باقر صدر (ره) مبنی بر هجرت ایشان از عراق به لبنان، به این کشور می‌رود.

    آیت الله شاهرودی در این سفر حامل پیامی از سوی استاد شهیدش آیت الله سید محمد باقر صدر( ره ) برای امام موسی صدر بود، و در لبنان از سوی امام موسی صدر به گرمی مورد استقبال قرار ‌گرفت.

    در جریان هجرت ایشان از عراق رژیم بعث 5 نفر از روحانیون و دانشگاهیان را دستگیر و اعدام می‌کند که از جمله آنها سید عزالدین قبانچی، سید عماد تبریزی و شیخ عارف بصری بودند.

    ورود آیت الله شاهرودی به لبنان با ارتحال جد معظمشان همزمان می‌شود، امام موسی صدر مجلس بزرگداشتی برای آن فقیه فرزانه برگزار می‌کند. این مجلس که با حضور رئیس جمهور وقت لبنان، سفرای کشورهای اسلامی، نمایندگان احزاب و اعضای کلیسای مارونی شکوه خاصی یافته بود، بهره‌های فراوانی برای اهداف والای امام موسی صدر و شیعیان لبنان به‌همراه داشت.

    شور انقلاب اسلامی، تمامی ایران را فراگرفته است، و مغناطیس وجود پربرکت امام خمینی (ره) انقلابیون را به خود می‌خواند، آیت الله شاهرودی لبنان را به مقصد ایران ترک می‌کند و در خاستگاه انقلاب، قم سکنی می‌گزیند.

    ورود او به قم با شهادت آیت الله شهید غفاری (ره) همزمان می‌شود. وی نیز در همان ابتدا با قضایای مربوط به تبعات شهادت شهید غفاری فعالانه همراه می‌گردد.

    در ادامه فعالیت‌های انقلابی عراق و لبنان در قم نیز بر مبارزه با طاغوت همت گماشته و منزل ایشان به یکی از پناهگاه‌های مبارزین برعلیه رژیم پهلوی تبدیل می‌گردد.

    به دلیل سابقه مبارزاتی و شناخت توام با اعتماد دست‌اندرکاران مسایل انقلاب از ایشان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی کمیته مرکزی امام (ره) به شهر داراب فارس اعزام شده و اقدام به تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران نمودند.

    در مدت اقامت در داراب با هدایت آیت الله ربانی شیرازی(ره) و با هدف انسجام بخشی به نیروهای انقلابی ،حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند.

    به دنبال بروز نا آرامی‌ها و شورش‌های منافقین و نیروهای موسوم به خلقی در سیستان و بلوچستان که منجر به درگیری‌های مسلحانه شده بود، آیت الله شاهرودی به نمایندگی از دفتر بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) به آن استان عزیمت نمود و با همکاری شهید سید محمد تقی طباطبائی (ره) (از شهدای فاجعه هفتم تیر60) با بهره‌گیری از روش‌های تقریبی و وحدت‌گرایانه موفق به خاموش کردن آتش فتنه و ایجاد صلح و برادری شد.

    با شناختی که مردم شریف شهرستان علی‌آباد‌کتول از بیت آیت الله شاهرودی و شخص ایشان داشتند، طی نامه‌های متعدد خواستار امامت جمعه وی شدند، در همین راستا در سال 1359 از سوی حضرت امام خمینی (ره) به امامت جمعه شهرستان علی آباد کتول منصوب گردید.

    آیت الله شاهرودی حدود 18 سال در این سنگر اداء وظیفه نمود و پس از بازنشستگی از امامت جمعه به خواست مؤمنین در شهرستان باقی ماند و ضمن همکاری‌های مستمر با ائمه جمعه بعدی و مسئولین و ارگان‌های انقلابی به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی در جهت تحکیم مبانی انقلاب اسلامی و جایگاه والای رهبری معظم آن ادامه داده و محل مراجعه مردم سراسر استان گلستان می‌باشد.

    حضور ایشان در منطقه برکات فراوانی به همراه داشته است. ازجمله اینکه، در دورانی اختلافات و درگیری‌هایی در برخی نواحی پدید آمده بود که با حضور فعال و میانجی‌گری‌های عالمانه و غیر جانبدارانه و مشی حقیقت محور موجب فروکش کردن درگیری‌ها و تالیف قلوب در کل منطقه گردید. این رویه تا کنون باعث حفظ و عدم حذف نیروهای متدین وانقلابی شده است.

    تربیت نسلی از فرزندان فرهیخته، متدین، ارزش‌مدار و مؤثر در صحنه‌‌های مختلف از ثمرات سالیان حضور و مشی اصولی و ارزش‌محور ایشان در این منطقه است.

    آیت الله شاهرودی در دوران دفاع مقدس با روشنگری و تشویق و اقدام عملی موجب حضور بسیار چشمگیر نیروهای شهرستان علی آباد کتول در تمام عرصه‌های دفاع مقدس می‌شد تا جایی که بارها این شهرستان حائز بالاترین رتبه‌ها در اعزام نیرو به جبهه‌ها شد.

    ایشان با حضور در کنار رزمندگان شجاع سپاه اسلام جهت کمک رسانی و حفظ روحیه آن عزیزان اقدامات بسیار مؤثری داشت، و در پشت جبهه‌‌ها نیز خود را مؤظف به حمایت از رزمندگان و ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا می‌دانست.

    به دنبال ضرورت حضور بیشتر نیروهای رزمنده در اواخر جنگ تحمیلی، آیت الله خامنه‌ای(رئیس جمهور وقت) در خطبه‌های نمازجمعه تهران ضمن دعوت آحاد مردم به حضور در جبهه‌های نبر حق علیه باطل، از ائمه جمعه سراسر کشور خواستند پیشاپیش مردم به جبهه بشتابند و خود نیز پس از نماز با لباس رزم به مناطق عملیاتی شتافتند.

    آیت الله شاهرودی نیز به تبعیت از ایشان در همان هفته برای چندمین بار راهی جبهه شد. این تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث حرکت پرشور و حماسی نیروهای مردمی به تاسی از ائمه جمعه شد و توانست معادلات جنگ را دچار تغییرات بسیاری کند.

    در همین روزها یک گروهان کامل از نیروهای بسیجی شهرستان علی آباد نیز عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند.

    ایشان از آغاز حضورش در منطقه اقدام به تاسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) و شهیده بنت الهدی صدر(ره) نمود. این مدارس تا کنون طلاب بسیاری را پرورش داده است. حتی طی سالیانی زمینه‌ای در این مدارس فراهم شد تا دانش آموزان مستعد دوره‌های راهنمایی و دبیرستان بتوانند به‌صورت نیمه وقت از دروس حوزوی بهره‌مند شوند.

    در حوزه خواهران نیز با تشکیل کلاس‌های عمومی برای خانم‌های خانه‌دار اقدامات مهمی در جهت تقویت بنیه دینی و بالا بردن معلومات تربیتی خانواده‌ها صورت گرفته است.

    تشکیل دوره‌های تربیت مبلغه، تاسیس مهدهای قرآن برای تربیت خردسالان در سطح استان، ایجاد شعبه مرکز مهدویت و برگزاری دوره‌های آموزشی آن مرکز در سطح استان از برکات این مدارس علمیه است.

    در فصول تبلیغی محرم و رمضان شخصا پذیرای مبلغین بوده و آنان را به مناطق مختلف اعزام می‌نمود. این مسئله بعد از فعال شدن ارگان‌های رسمی که متولی امر تبلیغ هستند نیز به صورت محدودتری انجام می‌پذیرد.

    تشکیل و تقویت هیئات مذهبی در شهر و روستا و سرکشی به آنها و تلاش برای حل مشکلاتشان و نیز تشکیل دوره‌های آموزشی مختلف در جهت نشر احکام دین و معارف اهل بیت (علیهم السلام) در بین اقشار مختلف مردم از دیگر فعالیت‌های فرهنگی ایشان می‌باشد.

    ایشان یکی از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول بوده و ضمن تدریس در آن تلاش فراوانی برای توسعه کیفی و کمی آن داشته‌اند.

    این واحد در حال حاضر یکی از موفق‌ترین واحدهای دانشگاهی سراسر کشور می‌باشد.

    تهیه زمین و انجام مقدمات احداث مصلای نمازجمعه در مرکز شهر و طراحی آن به‌گونه‌ای که بتواند به صورت یک مرکز علمی، فرهنگی مورد بهره برداری قرار گیرد یکی دیگر از فعالیت‌های ایشان می‌باشد.

    آیت الله شاهرودی سعی وافری بر تشکیل محافل قرآنی و مجالس تفسیر قرآن و شرح احوال ائمه اطهار در هر یک از ولادت‌ها و شهادت‌های آن حضرات داشته‌اند.

    مقابله و برخورد روشنگرانه در مقابل افراد گروه‌ها و احیانا بعضی مسئولینی که در بعضی ادوار دیدگاه‌ها و عملکرد صحیحی در مسئله ولایت فقیه نداشتند.

    توضیح و افشاء عقاید و اهداف گروه‌های انحرافی سیاسی و اعتقادی و منافقین برای جوانان و مردم و مقابله عملی با آنها به اتفاق جمعی از شاگردان شهید صدر و در اصلاحیه قانون اساسی حضور فعال داشتند که نظریات ایشان به خصوص در مورد ولایت فقیه به تصویب می‌رسد.

    در حال حاضر با وجود اینکه چندین سال است که از منصب امامت جمعه بازنشسته شده‌اند اما همه روزه محل مراجعه مردم سراسر استان بوده و از تمام امکانات مادی و معنوی خود جهت حل مشکلات مردم استفاده می‌نمایند.

    مساعدت و اشراف بر ساخت مساجد متعدد، دارالایتام و اماکن مذهبی و همچنین کتابخانه و مساعدت در تاسیس صندوق قرض الحسنه و پایگاه‌های مقاومت بسیج و ... از اقدامات عام المنفعه ایشان می‌باشد.

    آیت الله شاهرودی با ذوب شدن در راه و هدف امام خمینی(ره) و تبعیت محض از آن امام راحل و خلف صالحش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سعی در تقویت و تعظیم جایگاه ولایت فقیه داشته و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است و این مسئله را عمل به وصیت استاد شهیدش آیت الله سید محمد باقر صدر(ره) می‌داند.

    آیت الله شاهرودی مبانی عقیدتی علمی و فقهی ولایت فقیه را که سند مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و متصل کننده آن به ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) است را بارها در مجامع مختلف تشریح و در دوران امامت جمعه حدود بیست خطبه را به تشریح مسئله ولایت فقیه اختصاص دادند.

    تدریس در حوزه و دانشگاه از دیگر سوابق علمی ایشان است که بعضی از این دروس عبارتند از: کفایه الاصول، مکاسب، شرح لمعه، اقتصادنا، حدیث و اخلاق، منطق، تفسیر موضوعی خداشناسی، اخلاق و تربیت اسلامی، اخلاق کاربردی و بدایه الحکمه علامه طباطبائی.

    برخی تالیفات ایشان که تا کنون از سوی دانشگاه آزاد چاپ شده عبارتند از:

    دو جلد کتاب اخلاق و تربیت اسلامی، اخلاق کاربردی، جزوه و متون اسلامی و عربی و مقالاتی در زمینه مبانی جمهوری اسلامی و در زمینه مسائل تهاجم فرهنگی.

    تلاش برای تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه و ارائه چند جزوه و نیز فعال کردن شورای فرهنگی دانشگاه.

    تدوین طرح "حجاب و عفاف" که در شورای آموزش و پرورش استان جهت اجرا در آموزشگاه‌ها به تصویب رسیده است.

    واینک آیت الله حاج سید عبالهادی حسینی شاهروی با کوله باری از اندوخته‌های علمی ، مبارزاتی، اجرایی ، آموزشی و . . . بنا به دعوت اقشار و اصناف مختلف مردم آگاه و بصیر استان گلستان از اقوام و مذاهب و سلایق مختلف و با حمایت عالمان خبیر در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران، پا به عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری نهاده است؛ تا با آرای مومنین شریف استان در مجلس خبرگان رهبری از کیان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و رکن رکین نظام، ولایت مطلقه فقیه پاسداری نماید.

ارسال نظر

آخرین اخبار