یکی از پرچمداران واقعه 5 آذر مرحوم ایت ا... طاهری گرگانی

آن چه که در در تاریخ معاصر و در جریان نهضت اسلامی بطور خاص تجلی یافت قیام 5آذر است .این میراث را باید مدیون علمای بیدار و بصیر این خطه بویژه آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی دانست که در طول نهضت، پس از آن و تا آخرین روزهای حیات خویش همواره در خدمت چنین اهداف متعالی قرار داشتند.

ثبت 5 آذر "روز ملی گرگان" یک رویداد مهم تاریخی ست

498503_362

آن چه که در در تاریخ معاصر و در جریان نهضت اسلامی بطور خاص تجلی یافت قیام 5آذر است .این میراث را باید مدیون علمای بیدار و بصیر این خطه بویژه آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی دانست که در طول نهضت، پس از آن و تا آخرین روزهای حیات خویش همواره در خدمت چنین اهداف متعالی قرار داشتند.

هفتمین روز شهادت  زوار رضوی شکل گیری واقعه 5 آذر

به گزارش گلستان 24،مردم گرگان در قیام 5 آذر خوب درخشیدند و این روز را در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار کردند. این واقعه که به تبعیت از امر امام خمینی (ره)و اطاعت از ولی امر زمان رقم خورده بود .این روز آیینه تمام نمای ولایت ولایت مداری مردم این خطه است؛روزی که مصادف می شد با هفتمین روز شهادت زوار حرم رضوی که در بدنبال حمله رژیم منفور پهلوی به حرم امام رضا در 29 آبان ماه 1357 اتفاق می افتد و به دلیل این بی حرمتی امام و مراجع و علما هفتمین روز شهادت این زوار را عزای عمومی اعلام می کنند که در همین روز واقعه 5 آذر شکل می گیرد.

در حادثه 5 آذر گرگان 14 نفر دیگر به شهادت می رسند و 150 نفر از مردم گلستان نیز مجروح می شوند.یکی از پرچمداران این واقعه عظیم مرحوم ایت ا... طاهری گرگانی ست. حادثه های بسیار تلخ و ناگواری در آن روز اتفاق افتاد.

پنجم آذر به ما اعلام کردند که کشتار می شود

در بخشی از خاطرات مرحوم آیت الله طاهری گرگانی آمده است."روز  پنجم آذر بنا بود که یک راهپیمایی بسیار سنگین در گرگان صورت بگیرد و مقامات دولتی و امنیتی اینجا هم خیلی حساس شده بودند .به همین خاطر آنها به دستور مقامات بالا یا با اجازه خودشان تصمیم به مقابله با راهپیمایان را گرفته بودند.در حالی که در راهپیمایی های قبل از آن که با طرح و برنامه ریزی بسیار خوبی،توسط بنده و بعضی دیگر از آقایان روحانی هدایت می شد، پلیس تا مدتی فقط از دور مراقبت می کرد. ولی برای پنجم آذر به ما اعلام کردند که کشتار می شود وحتی شب قبل از پنجم آذر چند بار از فرمانداری و از پادگان گرگان ـ سرهنگ شیرازی، فرمانده آن ـ با من و بعضی از روحانیون تماس گرفتند و گفتند که فردا بناست بزنند و ماموران دستور تیر دارند. لذا راهپیمایی فردا خطرناک است و از من می خواستند که شرکت نکنم.اما نپذیرفتم و جواب دادم که چنین چیزی ممکن نیست زیرا ما خودمان از مردم برای این برنامه دعوت کرده ایم، چطور خود در آن شرکت نکنیم؟!

پلیس گرگان برای روز پنجم آذر تصمیم بسیار خون باری گرفت

بگفته مرحوم طاهری ”مردم در امامزاده عبدا..گرگان جمع شدند و ما هم به آنجا رفتیم. قبل از حرکت،به اتفاق دو نفر دیگر(آقای حاج ابراهیم صالحی و آقای فرشاد) نزد پلیس رفتیم و به افسرمسئول آنجا که فکر می کنم سرگرد جهانشاه بود گفتم: ما امروز می خواهیم تظاهرات آرامی را برگزار کنیم و آرامش آن را هم تضمین می کنیم و اگر شما مایل نیستید که از این مسیر (خیابان شهدا) به طرف شهرداری برویم از آن مسیر (خیابان شهید رجایی) به طرف چهارراه میدان می رویم و سخنرانی می کنیم. اما آن افسر گفت: تظاهرات نکنید که ما امروز دستور تیر اندازی داریم. مذاکره با افسر شهربانی به نتیجه نرسید لذا برگشتیم به طرف جمعیت . هنوز به جمعیت نرسیده بودیم که پرتاب گاز اشک آور و تیر اندازی ماموران،ابتدا هوایی بعد هم زمینی به طرف مردم شروع شد.

در آن واقعه نُه نفر بلکه بیشتر به شهادت رسیدند.وقتی تیراندازی شد و جمعیت پراکنده شدند ازپشت امامزاده ازمسیر گرگانجدید بیرون رفتیم و گفتم برویم به بیمارستان 5 آذر (پهلوی سابق) تا ببینم چند نفر شهید شده اند.پلیس هنوز در حال تیراندازی و شلیک گلوله بود که به بیمارستان رسیدیم و دیدم مغز آقای سیدنظام الدین نبوی ـ یکی از بستگان ما ـ را متلاشی کرده و شهید شده است.

پلیس گرگان برای روز پنجم آذر تصمیم بسیار خون باری گرفت و اجمالاً عده زیادی به شهادت رسیدند، شاید 9 نفر در همان روز، و بعد باز هم اضافه شد چون بعضی از آنهایی که مجروح شده بودند به شهادت رسیدند.پلیس با ریختن به خیابانها و رگبار گلوله رعب عجیبی درشهر برقرار کرد.و مردم را از صحنه دور کرد و همین باعث شد که خیلی ها کنار رفتند. یادم هست آن روزها تنها جایی که رفت و آمدی بود و درش باز مانده بود مدرسه علمیه امام صادق(علیه السلام) بود.البته علماء مساجد را به عنوان اعتراض به خشونت دستگاه پلیس تعطیل کرده بودند و غالب این مدعیان به اصطلاح حرکت انقلابی که خودشان را وارث انقلاب می دانستند،اینها هم همه فراری شدند و به خانه ها پناه بردند و تنها جایی هم که باز بود مدرسه امام صادق(علیه السلام)بود."

پلیس اجازه  نماز بر جنازه مطهر شهدا نمی داد

مرحوم ایت الله طاهری گرگانی در ادامه خاطراتش می گوید: "روز بعد از واقعه (ششم آذر سال 57) بنا بود که جنازه شهدا تشییع شود که باز ماموران نمی گذاشتند. فکر می کنم فقط یکی از شهدا را توانستیم تشییع نماییم.البته پلیس آن روز خشونت را به حد اعلا رسانده بود و نمی گذاشت که کسی وارد امامزاده عبدا..شود.لذا مردم متفرق شدند و کسی در امامزاده نماند اما من در آنجا نشسته بودم و منتظر بودم که آن شهید عزیز را غسل بدهند و نمازش را بخوانم".

"یکی از اهدافی که پلیس دنبال می کرد این بود که نگذارند نماز بر جنازه مطهر شهدا اقامه شود تا مردم بگویند کسانی که خودشان مردم را به راهپیمایی دعوت کردند،خودشان از ترس برای نماز شهدا حاضر نشدند و آنها را بدون نماز گذاشتند و از ترس در رفتند و کاری کردند که شهدا بدون انجام مراسم نماز دفن شوند! و این برای آبروی روحانیت هم بد بود. آن روز خیلی ها خودشان را کنار کشیدند ومراتنها گذاشتن و تا نزدیک ظهر در امامزاده ماندم و بر آن شهید نماز خواندم.

آن روز آقای فرخزاد مرا با ماشین از پشت امامزاده به منزلم برد و پس از نماز ظهر و عصر مجدداً به امامزاده برگشتم و بر بقیه شهدا نماز خواندم. در آن زمان متولی امامزاده ظاهراً با ساواک مرتبط بود. اینکه آیا عضو بود یا نه نمی دانم (3) ولی وقتی ماموران تلفن می زدند او هم به شکلی جواب می داد که تحریک کننده به نظر می آمد مثلا می گفت: هنوز امامزاده را به رگبار نبسته اند،حاج آقا طاهری هم اینجاست.حداقل این بود که مرا بترسانند تا از آنجا بروم در حالی که ما مصمم بودیم تا بر شهدا نماز نخوانده ایم دست بر نداریم که بحمدا..بر تمام جنازه های شهدای پنجم آذر نماز خوانده شد."

در میان افراد پلیس فردی به نام سلیم زاده بود که خیلی خشن و بد دهان بود و به مردم بد و بیراه می گفت ، از عالم گرفته تا مردم عادی به همه فحاشی می کرد و همه را مورد ضرب و شتم قرار می داد. سرگرد سلیم زاده،خشن ترین افسر شهربانی گرگان و عامل بسیاری از کشتارها و آتش سوزی های مغازه های مردم بود.در آستانه پیروزی انقلاب به کرمانشاه گریخت.در نتیجه او به علت جنایات زیادی که در کشتار و مجروح کردن مردم انقلابی و بی دفاع گرگان داشت،پس از پیروزی انقلاب در استان کرمانشاه شناسایی و دستگیر شد و بعد از انتقال یه گرگان و محاکمه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم گردید.دادگاه او بسیار مورد استقبال و توجه مردم مسلمان این منطقه قرار گرفت."

ثبت 5 آذر "روز ملی گرگان" یک رویداد مهم تاریخی

طبق اسناد تاریخی موجود ، مردم مبارز شهر گرگان این روز مهمترین و بزرگترین حادثه تاریخ انقلاب  را در گرگان آفریدند. چند سالی هست که خاطره دلاوری های مردان وزنان گلستانی روایت می شود.  ثبت ملی این روز با تلاش غلامرضا خارکوهی و تایید شورای انقلاب فرهنگی محقق شد خارکوهی دراین زمینه می گوید:در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای معرفی و ثبت واقعه تاریخی 5 آذر سال 1357 گرگان به عمل آورده ام و کتابها و مقالات متعددی در این باره منتشر نموده ام ؛ همچنین با سخنرانی ها و مصاحبه ها و جلسات و پیگیریهای مختلف از گرگان تا تهران کوشش مُجدانه ای را برای شناساندن و ثبت و درج این واقعه در تقویم کشور و کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها به عمل آورده ام . این مصوبه روز دوم شهریور سال 95 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

این تاریخنگار گلستانی  تاکیدمی کند: اکنون این روز بنام "روز ملی گرگان" در تاریخ ایران ثبت شده و از سال آینده قرار است که در تقویم رسمی کشور درج شود. لذا اکنون نوبت نهادها و مسئولان گرگان است که برای بزرگداشت قیام پنجم آذر همت کنند برای آن ردیف بودجه ای در نظر بگیرند و با همکاری سایر سازمانها و نهاد های مربوط ستاد و دبیرخانه ثابتی را تاسیس و اعلام نمایند تا هر سال مراسم بزرک و در خور شَان شهدای این واقعه برگزار شود. علاوه بر این صدا و سیمای تهران نیز اکنون باید در این روز به عنوان برنامه های مناسبی تولید و در شبکه های مختلف سراسری پخش نماید. انتهای پیام/

خاطره تمامی شهدای 5 آذر گرگان گرامی باد.

رقیه بشارت نیا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار