«اگر ایرانی‌ها انتظار داشته باشند که لغو کامل تحریم‌ها یا بخش زیادی از آن اتفاق بیفتد توافقی در کار نخواهد بود».

لوزان، بیانیه یا توافقنامه؟! (10)

آمریکا به همین زودی دستان سیاهش را نمایان کرد!

معاون رئیسجمهور امریکا که یکی از تصمیمگیران اصلی دولت اوباما در قبال مذاکرات پرونده هستهای ایران به حساب میآید، در جلسهای حزبی که حامیان حزب دموکرات تشکیل داده بودند، به صراحت اعلام کرده است: «اگر ایرانی‌ها انتظار داشته باشند که لغو کامل تحریم‌ها یا بخش زیادی از آن اتفاق بیفتد توافقی در کار نخواهد بود».

مذاکرات لوزان

در حالی که رئیس جمهور در اظهار نظرهای متعدد خود پس از توافق لوزان، لغو تحریمها همه تحریمها همزمان با امضاء توافق نهایی را شرط اصلی توافق اعلام کرده است، در هفته گذشته علاوه بر تصویب پیش نویس قانونی جدید در کنگره که لغو تحریمها را منوط به تایید آژانس و گزارش دهی رئیس جمهور با فاصله زمانی حد اقل ۳۰ روز کرده است، معاون و دستیار ارشد اوباما نیز تصریح کرده است توافقی که در آن نه همه تحریمها که بخش قابل توجهی از تحریمها در ابتدای کار لغو شود در کار نخواهد بود.

به گزارش نشریه پولتیکو، جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه در حضور گروهی از حامیان حزب دموکرات، گفت: اگر ایران خواهان لغو تمام تحریم‌ها یا بخش زیادی از آن‌ها در ابتدای اجرای توافق هسته‌ای نهایی باشد هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

این معاون رییس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش درباره توافق هسته‌ای با ایران و طرح تصویب شده در کمیته روابط خارجی سنا که به کنگره اجازه بازبینی توافق هسته‌ای نهایی را می‌دهد، گفت: جای نگرانی چندانی وجود ندارد چون اولا دولت اوباما توافقی را که شامل سرزده‌ترین رژیم بازرسی‌های تاریخ نباشد امضا نخواهد کرد. ثانیا برخلاف آن چه تهران می‌گوید تنها بخشی از تحریم‌ها در ابتدای اجرای توافق برداشته خواهد شد.

 ۴۸۵۰ نفر از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم در نامه‌ای به وزیر امور خارجه کشورمان خواستار انتشار جزئیات مذاکرات لوزان شدند.

در این نامه خطاب به ظریف آمده است:

از ابتدای مذاکرات هسته‌ای در سال ۹۲ تا کنون جزئیات موضع تیم مذاکره‌کننده ایرانی در موضوعات مورد مذاکره و توافق، به اطلاع ملت شریف ایران و نخبگان جامعه نرسیده است. این امر از یک سو منجر به پدیدار شدن شائبه‌هایی پیرامون روند عزتمندانه مذاکرات در داخل کشور گشته و از سوی دیگر به تقویت روند یاوه‌گویی‌های طرف مقابل و بخصوص دولتمردان امریکایی کمک رسانده است.
 
این نامه می افزاید: در برهه حساس پیش رو بنابر امر مقام معظم رهبری در دیدار بیستم فروردین ماه سال جاری که فرمودند: «البتّه من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است. » مجموعه تیم مذاکره کننده اقدام به انتشار متن تفسیری خود از چارچوب های ترسیم شده در بیانیه لوزان بنمائید.

ادامه دارد...

ارسال نظر

آخرین اخبار