ظریف گفت به غربی‌ها اعلام کردیم که اصلا فردو را نمی‌خواهیم!

لوزان، بیانیه یا توافقنامه؟! (12)

به گزارش گلستان 24، حجت السلام نبویان: حال چگونه برای آنان یقین حاصل می‌شود معلوم نیست. این نکته را هم باید بدانیم که قرار است بیانیه لوزان چارچوب متن اصلی توافق هسته‌ای شود بدین معنی که در جزئیات حق تخطی از این اصول وجود نخواهد داشت. در ضمن اینکه این چارچوب مورد توافق طرفین قرار گرفت.

مذاکرات لوزان

نبویان با بررسی ۲ توافق هسته‌ای توسط تیم جدیدی مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: این بررسی بدین خاطر صورت می‌گیرد تا ما بدانیم چقدر توانسته‌ایم منافع ملیمان را در تمام حوزه هسته‌ای کسب کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در دولت سابق نطنز یکی از مراکز غنی‌سازی ما بود. در قرارداد ژنو ایجاد مرکز دیگر غنی‌سازی محدود شد و در بیانیه لوزان به تنها مرکز غنی‌سازی ما به مدت ۱۵ سال تبدیل شد. مقام معظم رهبری فرمودند دشمن با برنامه پیش می‌آید و می خواهد منافع هسته‌ای ما را پله به پله از ما بگیرد.

 آقایان چرا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نمی‌کنند حتما خیلی مطالب در آن خواهد بود. خود آقای صالحی گفت که مقام معظم رهبری دستور داده فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند. مطالبه مردم و نخبگان نیز انتشار فکت‌شیت است اما معلوم نیست چرا آقایان منتشر نمی‌کنند.

در توافق ژنو طرف مقابل غنی‌سازی ۵ درصد به بالا را برای ما ممنوع کرد و آقایان نیز پذیرفتند، در لوزان نیز پذیرفتند که غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد را تا ۱۵ سال داشته باشیم. این وضعیت نشان می‌دهد ما در قضیه هسته‌ای داریم لحظه‌ به لحظه عقب‌نشینی می‌کنیم.

فردو در دولت سابق یک مرکز غنی‌سازی بود که در توافق ژنو تبدیل به یک مرکز غنی‌سازی بدون خروجی شد و در لوزان نیز آقایان پذیرفتند فردو مرکز غنی‌سازی نباشد و به یک مرکز تحقق و فیزیک هسته‌ای تبدیل شود، ایجاد فردو بدین خاطر بود که اگر به نطنز حمله شد این مرکز سر جایش باشد. طبق گفته آمانو و طبق اطلاعاتی که ایران داده است فردو فقط یک مرکز غنی‌سازی بود.

 در ژنو آقایان پذیرفتند که تعداد سانتریفیوژ در فردو تکمیل نشود. در لوزان نیز پذیرفتند تنها هزار سانتریفیوژ بدون خروجی بچرخد. ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت ما در مذاکرات اعلام کردیم که اصلا فردو را نمی‌خواهیم. عراقچی نیز به بنده گفت ما توافق کردیم در فردو هیچ سانتریفیوژی نصب نشود، آخر این چه توافقی است؟!

ادامه دارد...

 

ارسال نظر

آخرین اخبار