برای آنکه کشور پیشرفت کند و انقلاب اسلامی به کل دنیا صادر شود باید خودمان دست با کار شویم و استعدادهای درونی خود را در مسیر این اعتلا و پیشرفت به کار بگیریم.

حرکت های خودجوش فرهنگی برای استقلال فرهنگی

به گزارش گلستان 24، برای آنکه کشور پیشرفت کند و انقلاب اسلامی به کل دنیا صادر شود باید خودمان دست با کار شویم و استعدادهای درونی خود را در مسیر این اعتلا و پیشرفت به کار بگیریم. مهمترین نوع استقلال در بیانات رهبر معظم انقلاب، استقلال فرهنگی است.

ایشان به مقوله فرهنگ نگاهی جدی و متفاوت دارند و کار فرهنگی را از کار سیاسی مهم تر می دانند چرا که از نگاه ایشان کشور در برهه کنونی بیشتر از کار و فعالیت سیاسی نیاز به کار فرهنگی و فعالیت جهادی در این عرصه دارد.

حرکت های خودجوش فرهنگی باید در همه اقشار و همه عرصه شکل بگیرد. اصولاً کاری که به صورت خودجوش و بدون اصرار دستگاه یا ارگانی خاص شروع شود و انجام شود به مراتب مخلصانه تر و پربارتر از تشریفات اداری و گزارش کار دادن هاست که به زور بخش نامه ها انجام شود.

در هر طبقه ای از جامعه، مانند مشاغل آزاد، دانش آموز و دانشجو، طلبه و روحانیت، زنان خانه دار، کارمندان ادارات، اساتید و محققان ظرفیتی برای کار فرهنگی وجود دارد. این ظرفیت ها باید شناسایی بشوند و به اجرا دربیایند.

مثلاً در مساجد عده ای از جوانان مسجد می توانند گروهی را تشکیل بدهند و به هرکس به اقتضای استعداد و مهارتی که دارد وظیفه ای محول شود. یکی قدرت نوشتن داستان و تحلیل اخبار را دارد. یکی مهارت ساخت کلیپ دارد، یکی طراح است و در گرافیک سررشته دارد، به همین ترتیب هر کس مطابق با وظایفش پیامی را در قالب استعدادش به مردم منتقل کند.

در هنگام نماز یا مراسمات مذهبی که مسجد شلوغ است برنامه های خود را گسترش دهند. نشریه و بروشور پخش کنند، اگر توان مالی اش را ندارند کلیپ پخش کنند، روضه ها و مداحی های پر مغز و تاثیرگذار بسرایند و برای مردم بخوانند. پیام خود را در قالب مداحی به مردم بگویند.

برای خردسالان برنامه مجزا در گوشه ای از مسجد بگذارند و میل به آمدن به مسجد و مراسمات مذهبی را در سن پایین برایشان ایجاد کنند.

این تنها یک نمونه بود. در همه مکان ها و قشرها این مسئله قابل پیاده سازی است. زمانی که ما توانستیم این حرکت های خودجوش را گسترش بدهیم و از آن مهم تر استمرار ببخشیم، نیروهای مخلص، زبده و جهادی و بی ریا یا تربیت می شوند یا شناسایی می شوند و وارد کارد می شوند.

خود این باعث استقلال فرهنگی کشور می شود. کشور در برابر تهاجم فرهنگی واکسینه می شود. به عنوان مثال اگر دشمن یک کارتونی را برای کودکانمان برنامه ریزی کرد تا سبک زندگی غربی را به کودکان ایران آموزش بدهد، قبل از آن نیروهای مومن و انقلابی انیمیشنی جذاب تر از محصول دشمن برای کودکان ساختند تا به ایرانی بودن خودشان افتخار کنند.

این یعنی حرکت دشمن و نقشه دشمن را قبل از عملش فهمیدن و راهکار مقابله با آن را دانستن. که همه اینها در درجه اول با شناخت دشمن بدست می آید. وقتی دشمن خود را شناختیم هر لحظه آماده ایم و می توانیم حرکاتش را پیش بینی کنیم.

بنابراین نیروهای مومن و انقلابی باید بیش از پیش حرکت های خودجوش فرهنگی را پی ریزی کنند و افراد مستعد را شناسایی کنند و درون خود به تربیت نیرو بپردازند تا رخنه های فرهنگی را پر کنند که به استقلال فرهنگی برسیم.

آنوقت روی کیف مدرسه فرزندانمان بجای السا و مرد عنکبوتی، زین الدین و احمدی روشن مصور می شود...

 

ارسال نظر

آخرین اخبار