امروز نیز خیلی ها که سابقه خوبی ندارند و در عملکردشان تردید وجود دارد از حضور شبکه های اجتماعی نگرانند و آن را اسباب شیطان و ابزاری برای تهمت و افترا به بزرگان قلمداد می کنند.

یادداشت یک طلبه گلستانی / چرا برخی ها از شبکه های اجتماعی می ترسند ؟

به گزارش گلستان24،یک طلبه گلستانی در یادداشتی که برای سایت گلستان ما ارسال کرده نوشت : اخیرا یکی از بزرگان استان گلستان در خصوص شبکه های اجتماعی و حضور زبان های آزاد و افرادی که در اینگونه شبکه ها فعالیت می کنند ، صحبتهایی داشته است .

طلبه گلستانی

بخش های از سخنان مورد نظر  را برای اطلاع مخاطبین می آورم : 

" اگر می توانید طوری زندگی کنید که دست شما از تعرض به جان و مال مردم پاک باشد. گناه زبان این است که آبروی مردم را زیر پا می گذارد. معیار مسلمانی این است که مردم از دست و زبان انسان احساس امنیت کنند.

آبروی مردم مانند جان و خون مردم است، همانطور که خون مردم را ریختن گناه است، ریختن آبرو هم گناه است و حتی مهمتر از جان است زیر برخی حاضرند جان و مال خود را فدای آبروی خود کنند.

متاسفانه این زبان های آزاد در جامعه زیاد شده است. بخصوص در فضای مجازی  شاهدیم تهمت هایی به افرادی می زنند که حتی شیطان هم این کار را نمی کند. باید جلوی زبان ها را نگه داشت. کسی که زبانش درست نیست از ریشه خراب است."

ضمن احترام به سخنان فوق نکاتی را نیز اینجانب متذکر می شوم :

در ابتدای مطلبم می خواهم مخاطبین عزیز را رجوع دهم به بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان یک شاخص : 

"امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند.

من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست.

اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟

نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟ (بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹)

این سخنان گرانبها نشان می دهد که ما نباید چندان هم فضای مجازی را تهدید کننده بدانیم و بخواهیم ریشه آن را بزنیم ، چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز بسیاری از مردم از این فناوری روز ، دارند استفاده می کنند و نبودن یک بچه مسلمان و شیعه در میانه این میدان جنگ نرم فرهنگی و خالی کردن فضا یعنی فرصت دادن به دشمن تا بتواند دروغ ها و تهمتهای خود علیه اسلام و انقلاب را بسط دهد.

نکته بعدی اینست که خود این بستر فی نفسه می تواند برای بیداری سازی و آگاهی بخشی به مردم دنیا موثر باشد هر چند عامل پیدایش آن فردی کافر بوده اما نحوه استفاده و حضور هدفمند ما مخصوصا طلاب می تواند نتیجه معکوس برای دشمنان ما داشته باشد . خیلی وقتها دشمن بازی را شروع می کند اما نتیجه اش به نفع رقیب می شود.

فی المثل آمریکا به عراق و افعانستان حمله کرد برای اینکه به هدف "خاور میانه بزرگ آمریکایی" برسد اما می بینیم که امروز ایران اسلامی بیشترین نفوذ را در عراق و خاور میانه دارد و این موضوع آمریکا را با توجه به صرف هزینه های چندین میلیارد دلاری برای سقوط صدام و اسد و ... عصبانی کرده که در مناظرات ترامپ و کلینتون هم به چشم می خورد .

"اما در نگاه داخلی مهمترین کارکرد شبکه های اجتماعی نقش بازدارندگی آن است

که اگر یک مقام مسئول بداند از طرف مردم مراقبت و نظارت می شود

قطعا خودش را جمع و جور خواهد کرد و از میزان تخلفات وی کم خواهد شد."

 مثال روز این قضیه وزیر بهداشت کشورمان می باشد که در سفر به ایلام فرماندار شهر بدره ایلام را با لفظ غیر مودبانه ای خطاب کرد اما همین شبکه های اجتماعی بودند که ظرف چند ساعت وزیر را پای میز عذرخواهی کشاندند ، قطعا اگر این فضا متعلق به سالهای قبل از 90 بود شاهد چنین عذرخواهی هایی نبودیم .

یا در بحث حقوق های نجومی ، اگر فشار مردم و شبکه های اجتماعی نبود قطعا امروز مجلس برای کم کردن این حقوق ها دست بکار نمی شد و سالها وقت می برد و منابع کشور و بیت المال اینگونه از دست می رفت .

امروز نیز خیلی ها که سابقه خوبی ندارند و در عملکردشان تردید وجود دارد از حضور شبکه های اجتماعی نگرانند و آن را اسباب شیطان و ابزاری برای تهمت و افترا به بزرگان قلمداد می کنند در حالیکه اولا آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است و ثانیا مگر نمی گوییم خدا باید بداند پس چه باک از نظرات مردم و شایعات پیرامونی و ثالثا هر کسی به مقدار عقل خد از شبکه های اجتماعی ضرر یا استفاده می کند .

والسلام 

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار