دبیر شورای معارف سیما ویژه برنامه‌های شبهای قدر را اعلام کرد. بر این اساس برنامه هایی زنده از حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)،‌ عبدلعظیم حسنی، امام خمینی (ره) و دانشگاه تهران به روی آنتن خواهد رفت.

برنامه های تلوزیون برای شب قدر 96

به گزارش گلستان 24، علیرضا بکایی دبیر شورای معارف سیما از پخش برنامه های لیالی قدر از  اماکن متبرکه خبر داد وی در این باره گفت:

 تلوزیون شب قدر 96

شبکه یک سیما به عنوان شبکه ملی در اولین شب احیا، آنتن خود را به مصلای تهران برده و بعد از پخش دعای جوشن کبیر سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان را پخش می کند. همچنین مراسم شب های بیست و یکم و بیست وسوم از حرم مطهر امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام با پخش دعای جوشن کبیر و سخنرانی حجج الاسلام رئیسی و رفیعی به سمع و نظر مردم می رسد.

دبیر شورای معارف سیما اضافه کرد:

شبکه دو سیما نیز پخش سخنرانی حجج اسلام سید مهدی میرباقری، رفیعی و سعیدی را از حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم در دستور کار دارد. دعای جوشن کبیر نیز از همین مکان مقدس قبل از مراسم سخنرانی روی آنتن می رود.

بکایی با اشاره به برنامه های شبکه سه سیما اضافه کرد:

شبکه سه حسینیه همدانی ها را در طول مراسم شب های احیا به خانه بینندگان خود می آورد. بنا به سنت گذشته قرائت دعای ابوحمزه ثمالی از این شبکه پخش و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین انصاریان نیز در هر سه شب از این حسینیه پخش خواهد شد.

وی اضافه کرد:

شبکه چهار نیز در شب های نوزدهم با سخنرانی حجت الاسلام محسن قمی و بیست و یکم با سخنرانی حجت الاسلام قرائتی از دانشگاه تهران به احیا می نشیند. همچنین سخنرانی آیت الله جوادی آملی و پخش دعای جوشن کبیر از دیگر برنامه های این شبکه در شب بیست و سوم است.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه گفت:

شبکه پنج هر یک از شب های قدر را از مکانی مجزا پخش می کند به طوری که دعای جوشن کبیر و سخنرانی حجج اسلام رفیعی، میرباقری و پناهیان به ترتیب از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، مسجد مقدس جمکران و مصلای تهران پخش خواهد شد.

وی به برنامه های شبکه قرآن اشاره کرد و افزود: در اولین شب قدر دعای جوشن کبیر به همراه سخنرانی آیت الله علم الهدی از حرم مطهر امام رضا (ع)، در شب دوم سخنرانی حجت الاسلام ناطق نوری از حرم امام خمینی (ره) و در شب سوم نیز سخنرانی حجت الاسلام سید احمد خاتمی به همراه دعای جوشن کبیر از حرم حضرت عبدالعظیم روی آنتن می رود.

بکایی در خاتمه اضافه کرد: دوربین های شبکه آموزش نیز با استقرار در امام زاده صالح در سومین شب از لیالی قدر، با پخش دعای پر فیض جوشن کبیر و سخنرانی حجت الاسلام رییسی، همراه بینندگان این شبکه خواهند بود. همچنین مراسم شب اول احیا توسط آیت الله جوادی آملی روی آنتن می رود . مراسم احیای شب دوم نیز که از مصلای تهران پخش می شود با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان و خواندن دعای جوشن کبیر همراه است.

برنامه های رادیو برای شب های قدر

رادیو ایران در شب های قدر ویژه برنامه «هنگام باران» را  از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به صورت زنده پخش می کنند.این برنامه در شب های قدر به گویندگی حامد نجم الهدی، مشاور محتوایی اکبر عاشوری و نویسندگی فرزانه ناظری و دکتر مهدی رسولی از ساعت 23 شب تا 2:30 سحر از آنتن رادیو ایران پخش می شود. همچنین در ویژه برنامه سحری «قرار بی قراران» که از ساعت 2:00 بامداد به طور همزمان از رادیو نمایش نیز پخش می‌شود، به ترجمه و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی می‌پردازد. حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسن افتخاری دعای ابوحمزه ثمالی را ترجمه می‌کند. شنوندگان می توانند از طریق طول موج 90 مگاهرتز ردیف اف ام شنونده برنامه های رادیو ایران باشند.

رادیو تهران

رادیو تهران ویژه برنامه «پله پله تا ملاقات خدا» کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی این شبکه را از حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و از ساعت 22 و 30 دقیقه تا 3 بامداد پخش می کند. انعکاس شب قدر از رادیو به واسطه معذوریت کسانی است که نمی‌توانند در مراسم‌ها حضور داشته باشند، در این ویژه برنامه مراسم به صورت زنده از رادیو تهران پوشش داده می‌شود. پخش قرائت دعای جوشن کبیر توسط غلام‌رضازاده، زین‌العابدین فرد، باقری و محمدپور و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همچون؛ عباس حیدرزاده‌، در شب 19، مجتبی باقری در شب 21 و حامد رضوان‌فر در شب 23 ماه مبارک رمضان از بخش‌های این مراسم معنوی محسوب می‌شود. 

همچنین سحرگاهان ماه رمضان با صدای مداحان معروف دعای ابوحمزه ثمالی را از ویژه برنامه «به تماشا سوگند» بشنوید که ویژه برنامه سحرگاهی رادیو تهران است و با تفسیری بر آیات قرآن مجید و پخش دعای ابوحمزه ثمالی با صدای مداحان معروف همراه شب زنده داران است. دعای ابوحمزه ثمالی دعایی است که در کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی به نقل از ابوحمزه ثمالی آمده است که امام سجاد در تمام سحرگاهان ماه رمضان آن را پس از نماز می‌خوانده است. این برنامه سحرگاهی است هر شب ساعت 3 از رادیو تهران پخش می شود.

رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ درایام شب های قدر ویژه برنامه «از قاف تا قاف» را از دانشگاه امام صادق (ع) پخش می کند. پخش سخنرانی ها و مراسم احیاء شب های قدر از جمله بخش های این برنامه است. از قاف تا قاف در 24 ، 26 ، 28 خرداد و به تهیه کنندگی امیررضا راز و مهدی دادجو به صورت زنده از ساعت 12 تا 3 بامداد از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد. همچنین ویژه برنامه «پله‌پله تا ملاقات خدا» در شب های قدر دعای ابوحمزه ثمالی را پخش می کند. این برنامه در سحرهای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 3 تا 30/4 از شبکه فرهنگ پخش می شود.

رادیو اقتصاد

رادیو اقتصاد در ویژه برنامه سحرگاهی«در خلوت حضور» با پخش فرازهایی از دعای پر فیض ابوحمزه ثمالی همراه شنوندگان خواهد بود. ویژه برنامه سحرگاهی"در خلوت حضور" کاری از گروه کسب و کار به تهیه کنندگی مهدی شیار در ایام ماه مبارک رمضان ساعت 03:00 به مدت 90 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

رادیو سلامت

در ایام ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه «شوق بندگی» شبکه رادیویی سلامت، به بررسی شرح دعای ابوحمزه ثمالی می پردازد. این برنامه کاری از گروه اجتماعی این شبکه رادیویی به تهیه کنندگی حسین فنایی و گویندگی مصطفی مصطفوی که از ساعت 2:30 به مدت 120 دقیقه به منظور اطلاع رسانی هنگام اذان صبح و بیان فوائد روزه داری در سلامت افراد هر شب از این شبکه رادیویی پخش شده و به شرح دعای ابوحمزه ثمالی به کارشناسی حجت الاسلام احمد صادقی، کارشناس مذهبی می‌پردازد. در هر برنامه برجسته ترین نکته های مربوط به سحری مطرح می شود و برنامه در قالب یک جنگ متنوع و هدفمند که در بخش های مختلفی همچون کارشناسی، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، داستان، گلچین فیلم، نهج البلاغه، تغذیه در سحر، گزارش، نکته ها، نیایش، دعای سحر، اذان، قرآن، و ... به آن خواهد پرداخت.

رادیو قرآن

دعای ابوحمزه ثمالی با ترجمه در ویژه برنامه «در خلوت حضور» ویژه برنامه سحرگاهی رادیو قرآن که از ساعت 2:30 تا 4:30 هر روز به روی آنتن می‌رود، هر روز پخش می‌شود.

رادیو گفتگو

در دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم خدایا دل مرا از ریا پاک کن و یا امام سجاد(ع) در دعای مکارم اخلاق از خداوند می خواهند «ایمان مرا به مرتبه کمال برسان که متزلزل نشود». ایمان انسان نباید مربوط به امروز و فردا باشد. بنابراین امام سجاد(ع) می خواستند «خدایا هرچه مرا زنده نگاه می داری با ایمان نگاه دار....» این موارد بخشی از موضوعات برنامه رادیویی «سر عشق» است که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان به شرح دعای ابوحمزه ثمالی اختصاص دارد و هر روز قبل از اذان ظهر روانه آنتن شبکه گفت وگو می رود.

رادیو معارف

برنامه «خلوت انس» که هر شب ساعت 30/00بامداد با مداحی سلحشور و میرداماد به مدت 45 دقیقه به روی آنتن می‌رود اقدام به پخش زنده دعای ابوحمزه ثمالی می‌نماید. برنامه «فیض حضور» نیز در شبهای قدر با مداحی حجج الاسلام حائری و ضیایی ساعت 22:15، دعای ابوحمزه ثمالی را به صورت زنده از حرم مطهر حضرت معصومه (س) پخش می‌نماید. همچنین شرح و پخش بخشهایی از دعای ابوحمزه ثمالی در برنامه «بهشت اجابت» ویژه برنامه زنده سحرهای ماه مبارک رمضان تقدیم شنوندگان می‌شود.

خاطر نشان می شود مخاطبان برنامه های شبکه های مختلف رادیویی می توانند علاوه بر فرکانس های اعلام شده ،از طریق گیرنده های دیجیتال، سایت شبکه های رادیویی و همچنین اپلیکیشن تلفن همراه رادیو به نشانی www.iranseda.ir دریافت نمایند.

منبع: تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار