طبق قانون، مدارس دولتی حق دریافت هیچ گونه هزینه ای جهت ثبت نام از دانش آموزان را ندارند، اما دیده شده برخی از مدارس جهت ثبت نام از دانش آموزان مبالغی را تحت عناوین مختلف دریافت می‌کنند.

اعتراض برخی والدین دانش آموزان به دریافت هزینه ثبت نام از سوی مدارس/ چرا آموزش و پرورش به صورت جدی وارد این ماجرا نمی شود؟

به گزارش گلستان24؛ با آغاز شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس در بیشتر نقاط کشور، ثبت نام دانش آموزان آغاز شده است و به نظر می رسد که ثبت نام مدارس تا اوایل شهریور ماه ادامه داشته باشد.

دانش‌آموزان با پایان یک مقطع کلاس های درسی خود با شوق و اشتیاق بیشتری به ثبت نام برای یک مقطع بالاتر تحصیلی می‌روند، تا دانش و علم خود را بیشتر کنند، خانواده ها نیز با همراه شدن با فرزندان خود به مدارس می‌روند تا خیالشان از بابت ثبت نام فرزندانشان در مقاطع بالاتر تحصیلی راحت شود.

اما در این بین برخی از خانواده های گلستانی در تماس با پایگاه خبری گلستان ۲۴، ابراز ناراحتی کرده اند؛ چراکه مدارس طبق معمول همیشه از والدین به صورت غیرقانونی درخواست مبالغی جهت ثبت نام می کنند.

با اینکه استان گلستان یکی از استانهای محروم کشور می باشد و مدارس نیز در استان دولتی می باشند باز هم مسئولین مدارس بدون دلیل از والدین پول میگیرند.

در این شرایط بد اقتصادی و تغییرات لحظه ای قیمت ها که باعث شده سفره مردم کوچکتر از گذشته شود درخواست چنین مبالغی از سوی مدارس دولتی غیر عقلانی به نظر می‌رسد؛ در حال حاضر سطح درآمدها بسیار پایین آمده وثبت نام فرزندان خانواده در مدارس مشکل جدیدی برای والدین شده است.

طبق اظهارات یکی از والدین دانش آموزان گرگانی، مسئولین ثبت نام مدارس گفته اند که ابتدا مبلغ ۵۰ هزار تومان جهت ثبت نام باید داده شود و مابقی آن که باز هم مبلغ ۵۰ هزار تومان است، بعد از ثبت نام دانش آموز گرفته خواهد شد.

طبق سخنان منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش مدارس حق ندارند تا مبالغی را به اجبار از والدین تحت عناوین مختلف جهت ثبت نام اخذ کنند؛ اگر مبالغی اختیاری از سوی والدین به مدارس پرداخت می‌شود، جهت اجرای برنامه های خارج از برنامه رسمی آموزش و پرورش است.

ممکن است برخی از مدارس مبالغ دریافتی از دانش آموزان را خرج فوق برنامه‌های خارج از برنامه های رسمی آموزش و پرورش کند، ولی گفته شده اجباری در این کار نیست و اگر والدین دوست داشتند می توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

اگر اینگونه باشد مسئولین ثبت نام مدارس می‌توانند با ایجاد صندوقی در محل ثبت نام از دانش آموزان بخواهند که برای کمک به سطح کیفی مدارس هر هزینه‌ای که مد نظر دارند بپردازند، ولی اینگونه نیست و به اجبار از والدین دانش آموزان پول گرفته می شود.

در سال های گذشته مسئولین مدارس به بهانه های مختلف، نظیر پرداخت هزینه آب، گاز و برق مدرسه و حتی کاغذهای مورد استفاده مدرسه از خانواده های دانش آموزان پول طلب می کردند، اما امسال طبق قانون هزینه آب، گاز و برق مدارس رایگان می باشد.

مسئولین باید توجه داشته باشند که وضعیت بسیار بد اقتصادی حاکم بر خانواده‌های ایرانی، پرداخت هزینه هایی نظیر ثبت نام برای مدارس دانش آموزان شاید خارج از عهده خانواده ها باشد.

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار