مهم ترین اتفاق های گلستان در سالی که گذشت

«نه» مجلس به منطقه آزاداینچه برون، فوت فرماندار بندرترکمن و دو مرحله ای شدن سه حوزه انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرساز ترین حوادث گلستان در سال ۹۴ بود.

رد طرح منطقه آزاد اینچه برون در مجلس تا فوت «نازقلیچی» در منا

به گزارش گلستان24، تقویم گلستان در سال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشت. انتظار گلستانی ها برای محقق شدن مصوبه های سفر ریاست جمهوری در مهم ترین مصوبه رنگ واقعیت به خود نگرفت و مجلس شورای اسلامی به منطقه آزاد اینچه برون رای منفی داد. حرف های معاون اول رئیس جمهور در سفرتابستانی خود به گلستان مبنی بر اینکه مدیران گلستانی باید خودشان به فکر توسعه استان باشند و دست روی دست نگذارند نیز باعث شد گلستانی ها در ادامه راه مصمم تر از قبل برای داشتن استانی پویا قدم بردارند.

مدیر ورزش؛ اولین تغییر سال ۹۴

تغییر مدیرکل ورزش و جوانان اولین تغییر سال ۹۴ بود. «قربانعلی پاشا» که اصالتا مازندرانی است بعد از نزدیک به ۸ سال مدیریت در ورزش استان جای خود را به «بهمن طیبی» مدیر کل جدید ورزش و جوانان داد. طیبی نخستین مدیر آکادمیک و ورزشی استان، در حالی فعالیت خود در اداره کل ورزش جوانان گلستان را آغاز کرد که موافقان و مخالفان زیادی داشت.

در ادامه تغییرات مهم مدیریتی در نیمه دوم سال هم، هلال احمر گلستان دستخوش تغییرات شد. «مجتبی اکبری» مدیرعامل سابق جمعیت هلال احمر گلستان هم که اصالتا از خطه آمل است جای خود را به «حسین احمدی» داد. تغییر علی بخشی رستمی، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در شرایطی رقم خورد که کسی منتظر شنیدن این خبر نبود. ولی همزمان با آمدن احمدی در هلال احمر، ابراهیم مبارک قدم هم به راه و شهرسازی گلستان آمد.

منطقه آزاد تجاری از مجلس نه شنید

آذرماه سال ۱۳۹۳بود که رئیس‌جمهور با حضور در گرگان وعده منطقه آزاد اینچه برون را به مردم گلستان داد. وعده‌ای که می‌رفت تا منطقه اینچه برون را به شهرک متالورژی تبدیل کند اما علی‌رغم همه پیگیری‌ها و وعده‌های استاندار و سایر مسئولان گلستان، این مصوبه، همراه مصوبات سایر مناطق آزاد کشور در صحن علنی مجلس رد شد. موضوعی که شاید بتوان از آن به‌عنوان بمب خبری برای گلستان یاد کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که تلاش مسئولان سایر استان‌هایی که مصوبه منطقه آزاد دولت را همراه داشتند در مقایسه با تلاش و اظهارنظرهای مسئولان استانی اصلاً قابل‌مقایسه نیست. متاسفانه امید مردم استان محروم گلستان به توسعه ای که دولت وعده آن را داده بود در این تصمیم هیئت رئیسه مجلس قربانی شد زیرا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود شهرک متالورژی در اینچه برون ایجاد شود و با تکمیل آن ضمن کمک به تولید و صادرات کشور، مشکل اشتغال جوانان گلستان هم تا حدی بر طرف شود.

فوت فرماندار فقید بندرترکمن در حادثه منا

فوت ۱۱ نفر گلستانی در بین ۱۳۱ جان باخته ایرانی و مفقود شدن ۳۵ نفر گلستانی در بین ۳۷۰ زائر مفقودی باعث شد حادثه تلخ منا برای گلستانی ها هم خاطرات بدی باقی بگذارد. ۹ نفر از جان باختگان گلستانی از کاروان های شهرستان گنبد و دو نفر از آنان به کاروان های شهرستان بندرترکمن تعلق داشتند.۲۹ مفقودی از دو کاروان گنبدی، یک مفقودی از کاروان گرگان و پنج مفقودی از کاروان حاجیان بندرترکمن هستند.

اما در میان فوت شدگان گلستانی، مرحومه «مرجان نازقلیچی» فرماندار شهرستان ترکمن نیز به چشم می خورد. مرحومه «مرجان نازقلیچی» بنا به گزارشات اولیه جزء مصدومان حادثه «منا» بود اما با گذشت زمان اخباری مبنی بر مفقودی ایشان منتشر شد و در نهایت نام فرماندار شهرستان ترکمن در بین زائرین جان باخته گلستانی قرار گرفت. مرحومه نازقلیچی ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ از سوی استاندار گلستان، تصدی فرمانداری شهرستان ترکمن را بر عهده گرفت و به عنوان نخستین زن فرماندار شمال کشور معرفی شد.

 

 

اسب گلستان رهسپار فرانسه می شود

شاید بتوان از راهیابی انیمیشن اسب به فرانسه به عنوان مهم ترین اتفاق بخش هنر نام برد. پویانمایی «اسب ...» عصاره دسترنج هنرمندان گلستانی در یک اتاقک کوچک و با کمترین امکانات به جشنواره فرانسه راه پیدا کرد. دعوت فرانسوی‌ها از «اسب ...» باعث شد تا این پویانمایی از استان گلستان به سر زبان‌ها بیفتد. این انیمیشن در حوزه هنری گلستان تهیه شده و «محمدرضا عباسپور» نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده دارد. این اثر با تکنیک کات اوت ساخته شده و تمامی مراحل ساخت آن توسط هنرمندان استان گلستان انجام شده است. جشنواره بین المللی فیلم کوتاه نوجوان در شهر رن فرانسه در دو گروه سنی کمتر از ۷ سال و کمتر از ۱۲ سال و در سه بخش شامل داستانی، کارتون و تجربی برگزار خواهد شد.

وزیر بهداشت چشم گلستانی ها را جراحی کرد

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت در طرح نورآوران سلامت که به مدت دو ماه در شهرستان مراوه تپه برپا بود حضور پیدا کرده و به عمل آب مروارید بیماران پرداخت. در همین حضور بود که وزیر بهداشت از ضرورت وجود امداد هوایی در گلستان سخن گفت. طرح خیریه نورآوران سلامت در راستای ارایه خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی در مناطق محروم با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان محروم مراوه تپه در شرق استان گلستان اجرایی شده بود.

افتتاح ریل باس گرگان- اینچه برون

ریل باس گرگان – اینچه برون با حضور معاون اول ریاست جمهوری و در راستای توجه به قطارهای حومه ای که نقش مهمی در توسعه حمل و نقل سبز و کاهش ترافیک جاده ای دارند، افتتاح شد. این قطار مسافربری دارای چهار واگن بامجموع ظرفیت ۳۳۶ نفر است که به صورت روزانه (دو بار رفت و برگشت) در مسیر ۹۷ کیلومتری گرگان تا مرز اینچه برون (ایران- ترکمنستان) به جابجایی مسافر می پردازد.

 

 

افتتاح موزه روستایی در پارک جنگلی قرق

دومین موزه روستایی کشور پس از موزه روستایی سراوان در استان گیلان مرداد ماه سال۱۳۹۴ با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در روستای قرق شهرستان گرگان افتتاح شد. در موزه میراث روستائی گلستان که با اعتبار ۳۰۰میلیارد ریالی در پارک جنگلی قرق از توابع شهرستان گرگان احداث و تکمیل می شود، قرار است دانش بومی روستایی، ابنیه های تاریخی روستا و سایر موارد مرتبط با روستا به نمایش گذاشته شود. در حال حاضر بعد از گذشت بیش از ۸ ماه از افتتاح این پروژه هیچ پیشرفتی در اجرای کار دیده نشده است.

ثبت ملی خانه مشروطه

ثبت ملی خانه مشروطه یکی از خبرهای خوش برای گرگانی ها در سال گذشته بود. شهر گرگان یکی از شهرهای تاریخی کشور است که حراست و نگهداری از بناهای تاریخی در این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خانه مشروطه گرگان یک‌صد و سی هشتمین اثر شهرستان گرگان و ۶۵۴ امین اثر در سطح استان است که به ثبت ملی رسیده است. این بنا ۱۵۰ سال پیش به دستور حاج قاسم استرآبادی توسط یک معمار یزدی ساخته‌شده است و از حدود ۱۵ سال قبل با متروکه شدن اندرونی و بیرونی این مجموعه، تخریب این بنای تاریخی آغاز شد.

جزیره آشوراده؛ اندرخم یک کوچه

رییس جمهور در سفر خود به گلستان در آذرماه ۱۳۹۳در جمع مردم استان اعلام کرد که توسعه گردشگری در آشوراده به عنوان محوری اساسی در توسعه اقتصادی استان از مصوبات و ارمغان‌های سفر او به گلستان است. دکتر حسن روحانی، در خصوص طرحی که از ۴ دولت پیش از او، بحث‌های زیادی را با خود همراه کرده بود گفت که طی چندین جلسه کارشناسی و با توافق مسئولان، جزیره آشوراده با مراعات مسائل زیست محیطی به مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد. مرداد ۹۴ اما خبر مخابره شده مجلس برای گلستانی ها جالب بود. خبر این بود که «اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده در چارچوب توسعه هر چه بیشتر طبیعت‌گردی در گلستان به تصویب کمیسیون اصل ۹۰ رسید.» اما بازدیدهای میدانی از این جزیره نشان می دهد رونده آشوراده چندان پیشرفتی نداشته است.

 

 

گلستان ایران، بیابان نشود

کمبود بارش، خشکی و افزایش دما را شاید بتوان یکی از مهم ترین اتفاق های سال گذشته در حوزه جغرافیایی عنوان کرد. اگر در دهه های گذشته نام گلستان در باور عمومی مردم این استان و دیگر نقاط کشور با سرسبزی و وفور منابع آبی عجین بود، اما امروز کمبود منابع آبی و قرار گرفتن در مرحله تنش آبی به تهدیدی جدی برای مردم این دیار تبدیل شده است. کمبود منابع آبی در گلستان صرف نظر از تاثیرات منفی در بخش کشاورزی که حرفه بخش اعظم روستاییان و برخی از مردم شهرهای این دیار است، نگرانی های مضاعفی را در بین مسوولان استان برای تامین آب شرب ایجاد کرده است.

هم اکنون مجموع منابع آبی گلستان حدود ۲ میلیارد و ۴۸۵ میلیون متر مکعب درسال است که نیمی از آن منابع زیرزمینی و نیمی دیگر از منابع سطحی تامین می شود درحالی که این عدد هم اکنون با توجه به کاهش میزان بارندگی طی سال آبی جاری کاهش یافته است.

زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی گلستان

مصوبه زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان از مصوبات سفرهای ریاست جمهور به گلستان بود. با اجرایی شدن این پروژه رشد و توسعه استان رونق گرفته و معضلاتی چون سیل و آب گرفتگی اراضی دشت گرگان کنترل می شود. این مصوبه از مهم‌ترین مصوبات جلسه استانی هیات دولت بوده که اجرای کامل آن نوید بخش توسعه پایدار کشاورزی استان است. براساس برآورد انجام شده میزان هزینه نهایی برای اجرای کامل طرح زهکشی در سطح ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان حدود هفت هزار میلیارد ریال است که در صورت تصویب این میزان اعتبار در سال‌های آینده مراحل مطالعه و اجرای آن شتاب می گیرد.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار