مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان:

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان خاطرنشان کرد: سال گذشته 60 درصد اعتبارات استان صرف روستاها شد.

60 درصد اعتبارات گلستان صرف روستاها شد

به گزارش گلستان24؛علی نصیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: در سالهای گذشته فعالیت در روستاها تنها فعالیت های عمرانی بود اما با توجه به نامگذاری سال جدید به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، علاوه بر فعالیت های عمرانی به توسعه اقتصادی و کار آفرینی نیز متمرکز شده اند.

وی با اشاره به اینکه 40 دستگاه در امور روستایی وظیفه مند هستند، تصریح کرد: همواره عدم وجود یک هماهنگ کننده در بین دستگاه‌ها وجود داشت که ما سعی کردیم این هماهنگی را ایجاد کنیم.

نصیبی اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت استان یک میلیون و 867 هزار و 819  نفر بوده که 871 هزار و 546 نفر معادل 46.7 درصد از جمعیت در روستاها زندگی می کنند. سه شهرستان گنبدکاووس با 193هزار و 671 نفر، گرگان با 193هزار و 837 نفر و آق قلا با 90 هزار و 614 نفر، بیشترین جمعیت روستایی استان را دارا هستند.  کمترین جمعیت روستایی در شهرستان های استان نیز به ترتیب مربوط به بندرگز با 18 هزار و 738 نفر جمعیت، بندر ترکمن با 26 هزار و 8 نفر جمعیت و کردکوی با 31 هزار و 389 نفر جمعیت است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان عنوان کرد: در گلستان 889 دهیاری و 3200 عضو شورای روستایی داریم. 935 روستا در گلستان داریم. 932 شورای روستایی در استان داریم که از این تعداد 889 روستا با جمعیت 855 هزار و 838 نفر دارای دهیاری هستند.

وی عنوان کرد: پرجمعیت ترین روستای استان روستای گدم آباد گنبد کاووس با جمعیت 8250 نفر و کم جمعیت ترین روستای بالای 20خانوار استان روستای سیاه مرز کوه علی آباد کتول با جمعیت 51 نفر است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: 5 روستای خواجه نفس گمیشان، گدم آباد گنبد کاووس، دوزین مینودشت، محمد آباد گرگان و آق قایه گنبد کاووس در درجه بندی روستاها در سطح کشور درجه 6(بهترین سطح) را کسب کردند.

نصیبی در ادامه گفت: در گذشته 48 وظیفه بر عهده دهیاران بود که بر اساس تبصره قانون 195 برنامه توسعه، 10 وظیفه دیگر به آن اضافه شد. دهیاران بر اساس درجه روستاها انتخاب می شوند. سطح تحصیلات و سوابق کاری در دستگاه های اجرایی مورد ملاک انتخاب این افراد است. به شوراها توصیه می کنیم از دهیاران قبلی که افراد کارآمد و آموزش دیده هستند استفاده کنند. با توجه به تعداد زیاد شوراها در استان، 10 روز پس از برگزاری انتخابات کار آموزش شوراهای روستاها را از شهرستان بندرگز آغاز کردیم و در 22 مرداد ماه در مراوه‌تپه به پایان رساندیم.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه 58.5 درصد از اعضای شوراهای روستایی استان در این دوره ها شرکت کردند، افزود: تا پایان سال برنامه داریم دو دوره تخصصی دیگر را برای شوراهای روستایی برگزار کنیم. همچنین در 6 ماهه دوم امسال آموزش دهیاران را در 9 سرفصل آموزشی در برنامه داریم.

نصیبی اظهار کرد: 5120 پروژه عمرانی در روستاهای استان با اعتباری بالغ بر 129 میلیارد تومان توسط دهیاری ها انجام شد. در هفته دولت نیز 223 پروژه عمرانی توسط دهیاری ها در 195 روستای استان با اعتبار 200 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 700 پروژه عمرانی در روستاهای استان با اعتبار 28 میلیارد تومان توسط دهیاری ها به اجرا در آمد که پیش بینی می کنیم این مقدار تا پایان سال به بیش از 1400 پروژه عمرانی با اعتیار 58 میلیارد تومان برسد.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان در ادامه گفت: در سال گذشته برای اولین بار در 4 روستای هدف گردشگری استان، طرح توسعه زیرساخت های گردشگری به اجرا در آمد که برای هر روستا 75 میلیون تومان هزینه شد. در سال 96 نیز برنامه داریم این کار را در 6 روستای دیگر هدف گردشگری استان با اعتباری معادل 95 میلیون تومان برای توسعه زیر ساختهای گردشگری هر روستا اجرا کنیم. بودجه دهیاری مستقیما از تهران به حساب آنها واریز می شود. امسال به روستاهایی که فاقد دهیاری هستند اعتبار واریز می شود. این اعتبار به حساب فرمانداری ها واریز می شود و توسط بنیاد مسکن با نظارت دفتر امور روستایی هزینه می شود.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان در ادامه با اشاره به طرح های اشتغال زا در روستاهای استان، تصریح کرد: در سال 96 از 100 پروژه اقتصادی تاثیرگذار در روستاهای استان با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در سال 96 برنامه تفکیک پسماند در روستاها را به صورت آزمایشی در 6 روستا اجرا کردیم. 92 درصد پسماندهای روستاهای استان جمع آوری می شود. 8 خودروی مکانیزه حمل زباله به استان تحویل داده شده که بزودی به روستاهای استان تحویل می دهیم.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان افزود: در استان گلستان 27 پایگاه آتش نشانی روستایی داریم که در هفته آینده 4 پایگاه آتش نشانی دیگر راه اندازی می شود. در پایگاه آتش نشانی روستایی از سربازان وظیفه استفاده می کنیم. طی سه سال آینده تمامی دهستان های استان دارای پایگاه آتش نشانی خواهند شد.

وی به موضوع گسترش فضای سبز در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صدور پایان کار ساختمان در روستاها منوط به کاشت نهال در حیاط روستاییان است.

/ ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار