در حاشیه برنامه ها و مراسم عید غدیر خم؛

هنوز خیلی ها نمی دانند واقعه غدیر برای چیست و برخی با کمال تاسف واژه غدیرخم را غدیر خمر تلفظ می کنند، حتی برای معرفی خطبه غدیر کار خاصی نشده؛ خطبه مهمی که استراتژی شیعه را ترسیم می کند و بند بند آن حرفهای زیادی دارد.

حلقه گمشده پازل فرهنگی غدیر

به گزارش گلستان24،اخیرا کلیپ کوتاهی از حجت الاسلام پناهیان در فضای مجازی منتشر شده که  در آن ایشان  به نقل از خاطره  گفتگو با  یک استاد مصری در کنار خانه خدا به نقد از عملکرد  فرهنگی شیعیان می پردازد.  پناهیان در این کلیپ می گوید: « آن استاد مصری وقتی متوجه شد من شیعه هستم درباره  دین و مذهبم  سوال کرد گفت به ما گفته بودند که شما شیعیان مُهرپرست هستید. بعد از این که با  او مفصل صحبت کردم  گفتم: شما از شیعه چه می دانید؟! گفت: چیرهایی که همیشه منتشر می شود مثلا  شما در روز عاشورا  عزاداری می کنید و یا روز  28 صفر می گریید و... گفتم: از واقعه غدیر خم چه  می دانید؟! گفت: تاکنون  نشنیدم. حجت الاسلام پناهیان می گوید: وای!‍ بر ما که  اصل ماجرا شیعه بودن مان را به دنیا ابلاغ  نکرده ایم.»

حقیقت امر هم  آن است  که این  حرف تلخ جدی است  و باید جدی هم گرفته شود. این که چند مناظره و مباحثه  با برخی ازعلما و اندیشمندان  درباره واقعه غدیرخم  صورت می گیرد مهم است، ولی کافی نیست زیرا مردم عادی دنیا و افکارعمومی دنیا از واقعه مهم غدیر که اصل و زیربنای تشیع است هیچ نمی دانند؛ متاسفانه وقتی به دستاوردهای فرهنگی در زمینه واقعه غدیر هم نگاه اجمالی می کنیم  خروجی  چندانی نمی بینیم .

شاید  برای برخی واقعه غدیر تنها  یک مناسبت  در تقویم رسمی کشور باشد که تعطیل عمومی هم هست و برای برخی دیگر که در فضای مذهبی بزرگ شده اند برگزاری جشن و شادی در مساجد و حسینیه هاست که توام با توزیع شربت و شیرینی و  شور و شوق و شادمانی است. تلویزیون هم به عنوان تنها رسانه سراسری در این روز آهنگ و نوا  پخش می کند و از بازیگران و خوانندها در برنامه ها دعوت می کند  تا بیایند و از خودشان بگویند و...

البته بیشتر از همه نام غدیر در زمینه فرهنگی با ماجرای جالب بوسیدن  استاد  فرشچیان  توسط مرحوم  خزعلی رییس بنیاد غدیر پس از ماجرای تابلوهای مشهور فرشچیان  و درخواست  آیت الله خزعلی از او برای کشیدن  تابلوی غدیرخم خلاصه می شود؛ ‌تابلویی که  پس از رونمایی آن چنان جذابیت و کششی از خود نشان نداد تا  مانند اثر معروف «عصرعاشورا» و دیگر آثار وی در فضای مجازی و حقیقی  شهره عام و خاص شود و شاید هم در معرفی آن  کار چندانی صورت نگرفت.

چند سالی می شود که فضای مجازی به  کمک سایر رسانه ها به میدان آمده  و بستر جدید دیده شدن در آن باعث گردیده  تا هنرمندان بیشتری در مباحث دینی قلم بزنند و حضور داشته باشند. به حمدالله  در همین  چند سال اخیر تصاویر مختلفی از نماد شیعه که دستان  پیامبر اعظم با بالا گرفتن  دست  امام علی ایجاد کردند شکل گرفته است. از استادانی چون رضا بدرالسماء  گرفته  تا برخی دیگر، شاهد انتشار آثار خوبی در فضای مجازی هستیم که باید گفت این آثار ارزشمند هرچند لازم هستند  اما  کافی نیستند. غدیر را باید به معنای کامل معرفی کرد که به قول معروف عاشورا  نتیجه دیده نشدن درست غدیر است. اگر مبلغ غدیر به اندازه  کافی بود قطعا عاشورایی رخ نمی داد تا  دل عالمیان را  بسوزاند و ماه  محرم، شیعه سیاهپوش و سوگوار شود.

شبیه سازی واقعه غدیر خم از دیگر کارهایی است در برخی شهرها توسط سازمان بسیج انجام می شود؛ کاری که البته در نظر و حرکت اول خصوصا زمان شروع  کار سخنرانی مقام معظم رهبری را داشتیم خوب و زیبا بود، اما به نظر می رسد پس از آن  تنها به حرکتی  روتین و رفع تکلیف  تبدیل شده است  و از ظرفیت های موجود این برنامه سازی استفاده لازم نمی شود و بیشتر اتلاف هزینه و بودجه  است تا فرهنگ سازی واطلاع رسانی مطلوب؛ چرا که این روزها با پیشرفت  تکنولوژی  نیاز داریم تا آثار فاخر، کوتا، زیبا و اثرگذار  برای معرفی غدیر در فضای مجازی و حقیقی تولید شود اما نگاه های سنتی  به موضوع  فرهنگ باعث شده است تا در این زمینه  عقب بمانیم و این گونه می شود  که هنوز خروجی مناسبی برای معرفی غدیر چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی نداشته باشیم.

در کشور خودمان  هنوز خیلی ها  نمی دانند واقعه  غدیر برای چیست و برخی با  کمال تاسف واژه غدیرخم را غدیر خمر تلفظ می کنند، حتی برای معرفی خطبه غدیر کار خاصی نشده است؛ خطبه مهمی که  استراتژی شیعه را ترسیم می کند و بند بند آن حرفهای زیادی دارد؛ البته اگر اینها را در کنار مهجوریت  نهج البلاغه  و کلام  مولا علی (علیه السلام)  با وجود بنیادهای رنگارنگ و موسسات  دولتی و شبه دولتی بگذاریم می بینیم  در حقیقت  این خود  امام علی است  که  مظلوم  است و هنوز برای معرفی ایشان کار خاصی نشده است.

شاید  تنها  دو اثر باشد که برای معرفی امام علی بتوانیم  پس از انقلاب و ایجاد حکومت اسلامی شیعی درباره آن  حرف بزنیم و در ام القرای جهان اسلام سر بالا کنیم. یکی ترجمه نهج البلاغه مرحوم دشتی است که به واقع  نهج البلاغه را از مهجوریت و غربت نجات داد و دیگری سریال امام علی اثر داوود میرباقری است که  آن هم  تحت نظر مرحوم دشتی ساخته شد و دیگر هیچ.

اما باز هم نباید بعد از قریب به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به همین دو اثر قناعت کرد؛. خیلی ها در دنیا هستند که متاثر از اطلاعات  غلط و مسموم ضد شیعی غدیر و امام علی را نمی شناسند و تصور غلطی دارند فقط با برپایی جشن و شادی نمی توان مفهوم غدیر را منتقل کرد؛ همچنین با انتشار کتاب های ثقیل  که برای خواص نوشته شده هم  نمی توان  جامعه امروز را سیراب کرد؛ آن هم جامعه ای که به دنبال انفجاراطلاعاتی افراد در هر دقیقه از شبانه روز در برابر سیلی از پیام ها و اطلاعات قرا مى گیرند و این باران اطلاعاتى در طی زمان باعث خسته شدن فرد و از دست دادن تحمل وى مى شود، کار فرهنگی برای انتقال مفهوم غدیر نیاز به  کارشناسی و شناخت مخاطب و رسانه  دارد.

در حاشیه  جشن غدیر شهرداری تهران  اعلام  کرد برای پاسداشت عید  و شیرین تر شدن کام مردم،  روز عید غدیر بلیط  قطار شهری رایگان است؛  شاید در ابتدا امر بگوییم  کاری نیکو  و مقبولی است،  اما حقیقت آن است  این حرکت  نشان از مظلومیت فرهنگ در کشور است  وقتی  ما  حتی یک انیمیشن یا یک فیلم  سینمایی فاخر درباره غدیر نداریم، تا به غیر از کشور خودمان برای سایر کشورهای اسلامی نیز ارائه دهیم  یا  حتی چیزی که بتوان  در تلویزیون  و سایر رسانه های حقیقی و مجازی به نام غدیر به نمایش بگذاریم این نوع  ولخرجی های بی مورد چه معنایی دارد؟!

 اگر شهرداری تهران فقط هزینه بلیط قطارشهری را در این روز صرف کارهای شاخص فرهنگی می کرد بسیار مطلوب تر و بهتر بود؛ هر چند  روز عید  مولا  به خاطر تعطیل بودن  تردد مردم به نسبت کمتر است  اما درآمد همین یک روز را می توان برای تولید آثار فاخر در زمینه فرهنگی صرف کرد؛ آن هم در زمانی که  مشکلات اقتصادی زیاد است و طبق معمول  بودجه های فرهنگی در کمترین حد در نظر گرفته می شود .

کم نداریم  تولید کنندگان خصوصی و یا شبه دولتی که می توانند با یک حمایت ساده همین کار را به خوبی  انجام دهند. شاید اگر این بودجه  در احتیار سازمان جوان و متعهدی چون اوج  درآید  حتی در جشنواره فجر سال آینده  شاهد  تولید یک فیلم  فاخر در سینما برای غدیر باشیم یا یک انیمیشن زیبا و جهانی و یا  کتابچه های مصور جیبی از غدیر که  جایشان در کشور اسلامی ما خالی و کمرنگ است.

این قدر می توان کارهای بزرگ و خوب برای غدیر انجام داد که قلم قاصر از لیست کردن آنهاست  ولی متاسفانه  یا بودجه  نیست و یا اگر هم  هست صرف کارهای بیهوده و خنثی  یا  کم اثر و مقطعی  می شود؛ کارهایی که توان معرفی غدیر را برای جوان کشور خودمان ندارد؛ چه برسد غیرایرانی بی اطلاع از واقعه غدیر که قرار است ما به عنوان شیعه آن را  به گوش او برسانیم.

 بنابراین اول نیت مهم است. دوم  بودجه و سوم پیدا کردن افرادی دلسوز، ‌متعهد و توانا که امتحان خود را در زمینه های تولید فرهنگی پس داده اند و نمره خوبی گرفته اند تا بتوانیم  از این طریق حلقه گمشده پازل فرهنگی غدیر را پیدا کنیم و درجای خود بگذاریم.

منبع:فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار