روایتی غربت کتاب و کتابخوانی در گلستان شنیدنی یست

..با توجه به اینکه همه دست اندر کاران جامعه فرهنگی از نحویه بهتر برگزاری نمایشگاه آگاهند اما در اجرای به موقع و انجام وظیفه در راه فرهنگ و تشویق به مطالعه ، که پیشگیر بسیاری از بزهکاریهای اجتماعی می شود را به زمین یکدیگر می اندازند. غافل از اینکه با هر کوتاهی و بی تفاوتی در این امر می تواند جامعه و افراد آن را به تباهی بکشاند. متولیان برگزاری برنامه‌های فرهنگی از موضوع بودجه و عدم حمایت مناسب دستگاه‌ها و دیگر نهادهای فعالی در استان گلایه‌مندند و این نشان می‌دهد نگاه جدی و عزم جمعی برای اقدامات فرهنگی در استان وجود ندارد.با تمام قصوری که در اجرای مناسب نمایشگاه وجود دارد باز هم مردم استان به موضعات فرهنگی و خرید کتاب علاقمندی فافری دارند.

عدم ثبت در تقوم اجرایی استان مشکل اساسی نمایشگاه کتاب /همسنگری مسئولان در سنگر ترویج فرهنگ مطالعه

 

139508061358082459039174سیصد و دوازدهمین نمایشگاه کشوری و دهمین نمایشگاه سراسری کتاب با شرکت بیش از 500 ناشر در 260 غرفه با ارائه 55 هزار عنوان کتاب، امسال هم برگزار شد. نمایشگاه از 4 آبان آغاز بکار کرد و تا 9 آبان ادامه داشت.

 

به گزارش گلستان 24، نمایشگاه کتاب چندین سال است که برگزار می شود. اما در نحوه ی اجرا و یا مکان برپایی آن تغییری حاصل نشده است،از دیگر موارد  تبلیغات ضعیف و عدم حضور دستگاه های مختلف در برگزاری نمایشگاه ، عدم وجود زمان نمایشگاه کتاب گلستان در تقویم کاری استان،که این مورد می توانست کمک کند  تا دستگاه های ذیربط و مدیران نمایشگاه،  برای زمان برگزاری نمایشگاه کتاب،  از ابتدای سال برنامه ریزی خاص  داشته باشند.

همچنین ، عدم حضور کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان در برگزاری نمایشگاه و تصویب طرحی برای کمک به حضور مردم در نمایشگاه کتاب ، اختصاص چند دستگاه اتوبوس جهت رفاه حال مردم  برای رفتن به نمایشگاه، از دیگر مواردی است که لحاظ کردن آن خالی از لطف و فایده نخواهد بود.اشکالات  و ایرادات سالهای گذشته  اگر مورد توجه قرار می گرفت رضایتمندی بهتری حاصل می شد.

انتقاد شدید مردم به هزینه 700 تومانی پارکینک!!  

چندین سال است که نمایشگاه محل خوبی ندارد در این مکان که اسما مکان نمایشگاه نامیده می شود. هیچگونه استاندارد های محل اجرای نمایشگاه را ندارد. دوری مکان نمایشگاه  برای عده ای امکان تردد را سخت می کند. همچنین چند سال است که مسیر وردی  خاکی یست و زمان بارندگی  بازدید کنندگان را با مشکل مواجه می کند. در داخل سال نمایشگاه  لغزندگی سالن باعث مجروح شدن یکی از معلولان بازدید کننده شده ، در صورتیکه می شد از این وقایع جلوگیری کرد. کمبود سرویس بهداشتی و گرم بودن سالن در شبهای گذشته ناشران و بازدیدکنندگان علاقه مند را اذیت می کرد. هزینه 700 تومانی پارکینک علیرغم اینکه نمایشگاه کتاب در اجاره 82 میلیونی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد ، مورد انتقاد شدید مردم واقع شده بود.مدیران از ابتدایی ترین کارهای زیباسازی نظیر آسفالت و ساخت سرویس بهداشتی و لوله کشی آب شرب امتناع کردند.البته نکات مطرح شده دلیل بر زیر سوال بردن زحمات مجریان  نمی باشد. بلکه در اجرای بهتر، کار سازاست.

نمایشگاه کتاب جایگاه واقعی خود را در گلستان ندارد

عبدالرضا چراغعلی مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان می گوید: به نظر من این گلایه بر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است زیرا در گام نخست، مدیریت اطلاع‌رسانی در برگزاری نمایشگاه و جذب حمایت دستگاه‌ها از این نمایشگاه باید با محوریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می‌شد.نمایشگاه کتاب جایگاه واقعی خود را در گلستان ندارد .نیاز بود که اداره فرهنگ ارشاد و سایر دستگاه های مسئول یک ماه قبل از شروع نمایشگاه اطلاع رسانی و جلسات و نشست های مرتبط برگزار می کردند تا برنامه ریزی های قبلی انجام می شد.باید در کارگروه های فرهنگی و اجتماعی، وظایف دستگاه های مرتبط اعلام می شد و یک نفر نقش محوری در این مورد ایفا می کرد تا  نقش های تکلیفی یا تعاملی تعریف می شد.

برپا یی ااتاق فکری برای برگزاری نمایشگاه در گلستان/  پاسخگوی مسئولان  در اجرای نمایشگاه کتاب

وی در ادامی تصریح می کند:برای برگزاری نمایشگاه، باید ستاد یا اتاق فکری برپا می شد و از قبل تقسیم کار می شد.همچنین  باید از همه افراد و سازمانها برای مشارکت در این زمینه استفاده کرد. یکی از اشکالات نمایشگاه استانی نداشتن  کتاب‌هایی مشهور و تاثیر گذار است . گرانی کتاب،از دیگر موارد است. دولت بیش از آن چیزی که برای نمایشگاه کتاب هزینه می‌کند باید برای گسترش کتاب‌خانه‌های عمومی هزینه کند که به مراتب تاثیر بالاتری در گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه دارد.نمایشگاه از نظر تعداد غرفه و عناوین قابل توجه است، کتابها و منابع و افراد متوسط جامعه را در این نمایشگاه پیدا می شود اما واقعیتی که هست این نمایشگاه ها و کتاب جایگاه مطلوبی در جامعه و سبد اقتصاد خانواده دیده نمی شود.همچنین  با حضور افراد خانواده بجز تقویت ارتباطات و فضای عاطفی به رواج مطالعه و کتابخوانی کمک می شود.چراغعلی  به مسئولیت سنگین افراد و سازمانها اشاره می کند و می افزاید: بحران های اجتماعی زنگشان به صدا در آمده است و اگر اقدامی تدبیر شده و به موقع نداشته باشیم نسل دهه ۷۰ و ۸۰ به بعد از کتاب و کتابخوانی فاصله بیشتری خواهد گرفت.باید پای مردم به نمایشگاه کتاب باز شود، در این زمینه باید هر دستگاهی به پرسنل خود اطلاع دهد تا با افراد خانواده در این نمایشگاه شرکت کنند.وی د رادامه می گوید:هر سال عناوین تاثیرگذاری منتشر می شود و باید دید که آیا این عناوین آیا در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند یا نه.!! اصحاب رسانه از شهروندان و صاحبنظران برای حضور در نمایشگاه دعوت کنند و رسانه باید بانی نقد عملکرد نمایشگاه و مسئولان باشد.تمام مسئولان باید پاسخگوی این نمایشگاه کتاب باشند.

انتشارات مختلف، سال به سال از کیفیت خود می کاهند

سید علی مهاجر فرمانده سپاه گرگان نیز معتقد است ساعت نمایشگاه کتاب گلستان نباید منقطع باشد و این مساله در روند بازدیدکنندگان تاثر منفی دارد.امکانات رفاهی بخصوص محل مناسب برای نشستن در نمایشگاه وجود ندارد،  انتشارات مختلف، سال به سال از کیفیت خود می کاهند و باعث می شوند فضاهای مجازی جای بیشتری بگیرند و در محتوای نمایشگاه بهتر است کتاب های برگزیده بیشتر معرفی شوند و محدود به یک یا دو کتاب نباشد.

همکاری دستگاه های حاکمیتی در تخصیص بودجه فرهنگ و ارشاد استان

محمدعارف رشنوادی می گوید:درباره هزینه‌های برگزاری نمایشگاه قرارداد با شرکت نمایشگاه‌ها 66 میلیون تومان بود اما 16 میلیون و 600 هزار تومان متمم قرارداد به آن افزوده شد که این هزینه بالائی برای اداره کل ارشاد است.دستگاه های حاکمیتی مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،  استانداری، اداره کل امور اقتصادی و دارایی نیز باید در تخصیص بودجه فرهنگ و ارشاد استان همکاری بیشتری داشته باشند، از سویی دیگر باید بخش خصوصی هم پای کار باشد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان  بر این باور است نمایشگاه یک کار فرهنگی برای مردم است و نباید نگاه تجاری به آن داشت و اگر شرایط به هیمن صورت باشد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال آینده نمی تواند نمایشگاه را برگزار کند.

استفاده شهرداری‌ها از المانهای کتاب، در بناها برای تقویت کتابخوانی

به نظر دبیر دهمین نمایشگاه سراسری کتاب گلستان،اگر شهرداری‌‎ها در استان از المان‎های کتاب برای بناها استفاده کنند.فرهنگ کتاب‎خوانی می‎تواند در فضای مجازی نیز تقویت شود . پیشنهاد می‎کنم مردم از فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام برای مطالعه بهره‎گیری کنند.وی درباره عدم حضور برخی از ناشران بنام و بزرگ در این نمایشگاه می گوید:هزینه‎های حضور برای نمایشگاه کتاب برای برخی از ناشران ترمز دست شده و حتی این ناشران در نمایشگاه تهران نیز حضور پیدا نمی‎کنند.

قدرت ا.. دائمی می گوید: با انعقاد تفاهم نامه ای با شهرداری گرگان هزینه پنج دستگاه اتوبوس به کار گرفته شده برای تسهیل در رفت و آمد علاقه مندان به نمایشگاه کتاب به شهرداری پرداخت شده است.  تا سقف ١٥میلیارد ریال نمایشگاه کتاب استان بیمه است که دو میلیارد ریال آن در بخش سرمایه گذاری و تجهیزات بیمه می باشد  ٥٠ نفر نیز بدون نام بیمه حوادث در نمایشگاه شده اند.پنج میلیارد ریال بن کتاب برای خرید شهروندان از دهمین نمایشگاه سراسری کتاب گلستان تخصیص یافته است. در این نمایشگاه 500 ناشر کشوری افزون بر 55 هزار عنوان کتاب و تازه های نشر خود را در موضوعات مختلف ارائه کرده اند.

حجت الاسلام یعقوب مهدوی  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان در خصوص انتقاد برخی مسئولان فرهنگی استان و مراجعه‌کنندگان از وضعیت نامطلوب تبلیغات قبل از آغاز نمایشگاه می گوید: انتظار می‌رفت دستگاه‌های مختلف در این موضوع با جدیت بیشتری وارد شوند اما دلایل تبلیغات ضعیف مختلف است.وی اضافه می کند: تاریخ برگزاری نمایشگاه تا دو هفته قبل از آغاز نمایشگاه مشخص نبود و حتی زمان‌های اجاره سالن نمایشگاه نیز به دلیل فشردگی در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، تغییر می‌کرد.در مورد دوقسمتی کردن زمان فعالیت نمایشگاه کتاب هم زیرساخت‌های سالن نمایشگاه به آن صورت فراهم نبود که بتواند از 9 صبح تا 21 به طور دائم برقرار باشد.

روایت غربت کتاب و کتابخوانی در گلستان

انچه که در گزارش مطرح  ونظرات مسئولان  انعکاس داده شد. جزء غربت کتاب و کتابخوانی در گلستان چیز دیگری را رویات نمی کند..با توجه به اینکه همه دست اندر کاران جامعه فرهنگی از نحویه بهتر برگزاری نمایشگاه آگاهند اما در اجرای به موقع و انجام وظیفه در راه فرهنگ و تشویق به مطالعه ، که پیشگیر بسیاری از بزهکاریهای  اجتماعی می شود را به زمین یکدیگر می اندازند. غافل از اینکه با هر کوتاهی و بی تفاوتی در این امر می تواند جامعه و افراد آن را به تباهی بکشاند. متولیان برگزاری برنامه‌های فرهنگی از موضوع بودجه و عدم حمایت مناسب دستگاه‌ها و دیگر نهادهای فعالی در استان گلایه‌مندند و این نشان می‌دهد نگاه جدی و عزم جمعی برای اقدامات فرهنگی در استان وجود ندارد.با تمام قصوری که در اجرای مناسب نمایشگاه وجود دارد باز هم مردم  استان به موضعات فرهنگی و خرید کتاب علاقمندی فافری دارند.

همسنگری مسئولان در سنگر ترویج فرهنگ مطالعه

اما یک موضع فراموش شده را مطرح نکردیم و آن اینکه بسیاری از مردم علاقه به خرید کتاب و مطالعه دارند، اما شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا بسیاری از آنان جرئت بازدید از نمایشگاه را نداشته باشند.همون هایی که صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند. آرزوی خرید کتاب را در دل دارند..پس با مهربانی دل آنان را شاد کن!!امیدوار هستیم تا مسئولان محترم برا ی ترویج فرهنگ مطالعه در یک سنگر همراه هم باشند. در نمایشگاهی دیگر به کیفیت کتابها، امکانات، تبلیغ و اطلاع رسانی و... آنچه که مفید فایده است در این امر خیر یا جهاد فرهنگی همت کنند.!!! انتهای پیام /

 

رقیه بشارت نیا

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار