یکی از ویژگیهایی که باید در ازدواج مورد توجه قرار گیرد، اصالت داشتن خانواده دختر است.

اصالت خانوادگی، از ویژگی های مهم یک همسر شایسته

به گزارش گلستان 24، یکی از ویژگیهایی که باید در ازدواج مورد توجه قرار گیرد، اصالت داشتن خانواده دختر است. این امر در گفتار و رفتار پیشوایان دینی به گونه‌های مختلفی مورد تأکید قرار گرفته است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: «اِیاکُمْ وَخَضْراءَ الدِّمَنْ، قِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَما خَضْراءُ الدِّمَنْ؟ قالَ: اَلْمَرْأَةُ الْحَسْناءُ فی مَنْبَتِ السُّوءِ؛ (1)

از خضراء الدمن (گیاه روییده در مزبله) دوری کنید. گفته شد:‌ای رسول خدا! خضراء الدمن چیست؟ فرمود: زن زیبارویی که در خانواده فاسد رشد کرده است.»

 

علی علیه السلام و توجّه به اصالت خانوادگی

بعد از رحلت فاطمه زهراعلیها السلام، علی علیه السلام به برادرش عقیل - که اطلاعات وسیعی از نسب قبایل عرب و تاریخ گذشته آن روز داشت - سفارش فرمود که از اقوام اصیل و شجاع عرب همسری برای من انتخاب کن که زاده شجاعان و وارث دلاوری و شهامت باشد؛ زیرا می‌خواهم از این ازدواج فرزند شجاع و دلیری به دنیا بیاید. عقیل پس از بررسی و جستجو «فاطمه کلابیه» را پیشنهاد کرد که حضرت با او ازدواج کند؛ چرا که در جامعه [آن روز] شجاع‌تر و دلیرتر از اجداد و پدران او نبود.(2)

این حکایت نشان دهنده توجه ویژه حضرت علی علیه السلام به اصالت خانوادگی در ازدواج است. دردی که متأسفانه در شرایط فعلی جامعه ما بسیاری از جوانان به آن مبتلا هستند، این است که زیبایی را ملاک اصلی برای ازدواج قرار می‌دهند و در موارد زیادی هم به همین زیبایی اکتفاء کرده و بدون تحقیق مبادرت به ازدواج می‌کنند و پس از آن با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند و زندگی برایشان بسیار دشوار می‌شود.

 

پی نوشت:

1) میزان الحکمة، ش 7858؛ تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص 598، ح 145.

2) تنقیح المقال، ج 2، ص 128؛ ر. ک: منتهی الآمال، ص 136.

 

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 83.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار