کلیسای کاتولیک یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی است که همواره مخالفت خود را ازدواج هم‌جنس‌بازان اعلام داشته است و این مرکز بارها از طرف گروه حقوق هم‌جنس‌گرایان موردانتقاد قرارگرفته بود.

نظر واتیکان درباره‌ی ازدواج هم‌جنس‌بازها چیست؟

در طی شورای کلیسایی که در شهر واتیکان روم برگزار شد؛ مباحثی پیرامون ازدواج هم‌جنس‌بازها انجام گرفت. در این شورا که پشت درهای بسته با حضور روحانیون رده‌بالای کاتولیک مانند کاردینال‌ها و اسقف‌ها انجام شد، مسئله‌ی ازدواج هم‌جنس‌بازها نیز موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و در گزارشی که به‌عنوان نتیجه‌ی جلسات منتشر شد؛ تیتر آن «پذیرش هم‌جنس‌بازها» عنوان گرفت.

به گزارش گلستان 24  :کلیسای کاتولیک یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی است که همواره مخالفت خود را ازدواج هم‌جنس‌بازان اعلام داشته است و این مرکز بارها از طرف گروه حقوق هم‌جنس‌گرایان موردانتقاد قرارگرفته بود.

در ایالات‌متحده‌ی آمریکا، کلیسا هزینه‌ای نزدیک به دو میلیون دلار برای لابی‌گری علیه رأی به ازدواج هم‌جنس‌بازها در برخی ایالت‌ها متحمل شد. پاپ سابق واتیکان – پاپ بندیکت شانزدهم- ازدواج هم‌جنس‌بازها را « حمله‌ای» به خانواده‌ی سنتی عنوان کرده بود و اظهار داشت که این عمل « کفر به خدا» و «بی‌ارزش کردن کرامت انسانی» است.

اما در گزارشی که روز دوشنبه به‌عنوان نتیجه‌ی جلسات اعلام شد، تغییر لحن محسوسی در گزارش وجود داشت و عدم وجود اصطلاحاتی مانند « شرارت ذاتی» که در سال 2005، پاپ بندیکت شانزدهم عنوان کرده بود؛ نشان از نرم شدن اذهان مسئولین رده‌بالای کلیسایی در خصوص ازدواج هم‌جنس‌گرایی است.

در گزارش چنین بیان‌شده است که 'هم‌جنس‌گراها نیاز به پذیرش از سوی دیگران و برخورداری از رفتارهای صبورانه و بااحساس دارند.' و همچنین' هم‌جنس‌بازها این موهبت رادارند که وارد جامعه‌ی مسیحیت شوند و نیز آن‌ها توانایی‌هایی دارند که جامعه می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شود.'

ازدواج هم‌جنس‌بازها

بااینکه این گزارش به معنی مجاز دانسته شدن ازدواج هم‌جنس‌بازان به شمار نمی‌آید ولی به نظر می‌رسد دیدگاه و رویکرد واتیکان به این گروه نرم‌تر شده باشد؛ اما چه این گزارش تنها نشان‌دهنده‌ی نرم شدن لحن واتیکان در خصوص این مسئله باشد و یا تغییر کلی در اصول کلیسا؛ هر دو گروه محافظه‌کارها و جمهوری خواهان منتظر گزارش نهایی کلیسا که قرار است در هفته‌ی آینده منتشر شود، خواهند ماند.

اما درهرصورت، اینکه آیا کلیسا با ازدواج هم‌جنس‌بازان موافقت خواهد کرد یا نه و اینکه آیا آن را گناه تلقی خواهد نمود یا شکوه و افتخار؛ همگی بستگی به تصمیم نهایی پاپ فرانسیس دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار