چرا به ماه عسل حمله می شود؟

نگاه اکثر رسانه ها به برنامه ماه عسل به نظر می رسد یک نگاه صفر و یکی است که برخی به دنبال تشویق بیش از حد و برخی هم به دنبال تخریب، هستند.

افراط در انتخاب سوژه کار دست علیخانی داد!‎
به گزارش گلستان24،همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به رسم سنتی که در چند سال اخیر در قاب تلوزیون باب شده است، برنامه های مختلفی به مناسبت ماه مهمانی خدا به روی آنتن می رود.برخی از این برنامه ها با توجه به میزان استقبال مخاطبین از آن ماندنی می شوند و برخی دیگر از آنها تنها برای یک سال مهمان رسانه ملی می شوند و بعد از آن هم به آرشیو صدا و سیما می پیوندند.
 
اما بعضا برنامه هایی در سال های اخیر برای مردم پخش شد که عمر حضورشان در برنامه های سیما در ماه مبارک رمضان، دو رقمی شده و از ده سال هم گذشته است.یکی از این برنامه ها که این روزها مخاطبان زیادی به خود جلب کرده است برنامه "ماه عسل " است که این روزها در کنار حضورش در تلوزیون بحثش در رسانه های نوشتاری هم حسابی داغ است.
 
اگر چه زوم کردن این روزهای اکثر رسانه ها بر روی برنامه ماه عسل با توجه به تجارب سال های گذشته این برنامه، غیر منطقی نیست اما بعضا شاهد بوده ایم که برخی از انتقادات که رنگ و بوی تخریب به آن می گیرد نه تنها تغییری در قسمتی از برنامه که نقد واقعی به آن وارد است، ایجاد نمی کند، بلکه چهره برنامه را به دلیل انتقادات بی جا کاملا نسبت به انتقاد،  تطهیر می شود. (1)
 
نگاه اکثر رسانه ها به برنامه ماه عسل به نظر می رسد یک نگاه صفر و یکی است که برخی به دنبال تشویق بیش از حد و برخی هم به دنبال تخریب هستند، اما با نگاهی کاملا تامل برانگیز به این برنامه در می یابیم که برنامه ماه عسل که با اجرای احسان علیخانی چندین سال است که در ماه مبارک رمضان مهمان خانواده های ایرانی است، یک برنامه ای است که پرمخاطب است و طرفدارانی دارد اما نقدهای جدی هم به نوع برنامه و هم به اجرای مجری جوان آن وارد است.
 
از طرفی دیگر پرداختن برخی رسانه ها به هرمسئله ای که حول برنامه ماه عسل اتفاق می افتد می تواند برخی از افراد معلوم الحال که از هر وسیله ای به دنبال شهرت و مطرح شدن خود هستند را وسوسه کند، تا اظهارات سخیفی بر زبان جاری کنند و یا جملاتی را بر صفحات شخصی خود در فضای مجازی بنویسند.مانند آن مجری خانم ایرانی که شاید قبل از اظهار نظر درباره برنامه ماه عسل کسی نمی دانست، که وی چکاره است و یا اینکه چقدر این مجری حاضر است برای اجرا در شبکه من و تو، از ایران و ایرانی عبور کند.عملا پرداختن رسانه ها به چنین اظهاراتی جز بزرگ نشان دادن این افراد، حاصل دیگری ندارد، موضوعی که خود اشخاص با چنین اظهار نظرهایی، به دنبال آن هستند.
 
اما جدا از این بحث، به نظر نگارنده، ماه عسل و علیخانی را همانند همه برنامه ها و مجریانی که می آیند و می روند نباید سفید و سیاه و یا صفر و یک دید،  بلکه باید در نگاهی منطقی و با این دید که برنامه ای که بیینده زیادی از قشرهای مختلف دارد و می تواند بر تک تک آنها تاثیر مثبت و منفی بگذارد باید تا جایی که ممکن است بدون ایراد ارائه شود اما امسال متاسفانه شاهد بودیم که تمام توان پرحاشیه آغاز شد و با پرداختن به موضوعی که جز بدآموزی و تاثیر منفی بر زوج های جوانی که خودشان پر از حاشیه و نا ارامی هستند، آغاز شد.طوری که حتی لبان علاقه مندان و مخاطبین ثابت ماه عسل هم به انتقاد باز شد.
 
اما این پایان کار نبود و در کنار همه انتقادات ریز و درشتی که به ماه عسل می شد دعوت از صاحبان شغل های نوظهوری که می تواند مروج آسیب های زیادی در جامعه باشد، کبریت آتش منتقدین ماه عسل را بیش از گذشته برافروخت.از همان ابتدای این برنامه جنجالی، که شغل آن خانم جنجالی مطرح شد دور از ذهن نبود که با توجه به ظرفیت های برخی افراد در جامعه، عکس های متفاوت این شخص که با ظاهری کاملا صدا و سیمایی در تلوزیون حاضر شده بود، منتشر می شود و می شود بقیه ماجرایی که این روزها در رسانه ها می خوانیم.
 
 
توبیخ و تذکر مدیران ارشد سازمان صدا و سیما (2) به عوامل و دست اندرکاران برنامه ماه عسل اگرچه می تواند فضا را نسبتا ولو به صورت اندک تغییر دهد اما آیا می تواند ذهن آن جوانانی که با شغل کاذب اما به ظاهر پررفاه پزر عروس (3) و ساقدوش داماد تغیییر دهد؟اصلا آیا برنامه ماه عسل با سابقه دورقمی تعداد سال فعالیت در صدا و سیمای ملی، جا برای چنین اشتباهاتی که می تواند اذهان عمومی را درگیر آسیب های اجتماعی کند، دارد؟ آیا با یک عذرخواهی مجری برنامه ذهن جوانان درباره این موضوع و این شغل تطهیر می شود؟ (4) آیا فتح البابی که برای اثبات عشق و عاشقی توسط ماه عسل در اولین برنامه اش در سال جاری صورت گرفت، از بین رفتنی است؟
 
اینها سوالاتی است که پاسخش اظهر من الشمس است اما می تواند ما و مدیران و دست و اندرکاران برنامه ماه عسل را به این تامل وادارد که برنامه ای که مخاطب زیادی دارد باید همانند آن خلبانی عمل کند که می داند جا برای کوچکترین اشتباهی ندارد، چرا که کوچکترن اشتباه سبب مرگ چندصد تن انسان می شود و عملا شاهد هستیم که با توجه به اهمیت موضوع، بسیاری از خلبانان چنین اشتباهی در طول مدت خدمت خود مرتکب نمی شوند.حال برنامه ای که سابقه طولانی دارد و  نه چند صد تن، بلکه میلیون ها مخاطب دارد و این مخاطبان، درگیر دنیای پرهیاهوی تبلیغات ضد سبک زندگی داخلی و خارجی هستند، باید چگونه عمل کند؟ گاهی اوقات آسیب های اجتماعی می تواند از آسیب جانی هم مخرب تر باشد.
 
ماه عسل جدا از سوژه های جذاب و خوبی که پیگیر آن شد و مزدش را هم با توجه به افزایش مخاطبان گرفت، بعضا سوژه ها و مسائلی را پیگیری کرد که می تواند به راحتی همانند آب خوردن زندگی میلیون ها ایرانی مخاطب این برنامه را دگرگون کند.به نظر می رسد که چنین فضایی در این برنامه از سال گذشته پررنگ تر شد و عملا باور مجری برنامه و دست اندرکاران این برنامه به سمتی رفت با شعار زود قضاوت نکنیم، می توان هرچیزی را به مخاطبان و مهمانان برنامه تحمیل کرد.
 
ماجرایی که سال گذشته و در آن برنامه معروف ماه عسل که درباره دو پدر مقتولی بود که یکی از خون قاتل فرزندش گذشته است و دیگری اصرار بر قصاص که حق طبیعی آن پدر بود داشت.اما فضای برنامه با اجرای علیخانی به سمتی پیش رفت، که برنامه محکمه ای شد برای پدر داغ دیده ای که بر قصاص قاتل فرزندش تاکید دارد.این در حالی است که بخشش و یا عدم بخشش مقتول حق طبیعی اولیای دم است و فشار بر آنها مبنی بر بخشش و یاعدم بخشش قاتل آن هم توسط یک مجری، زیبنده هیچ برنامه ای نیست.
 
این در حالی است که علیخانی بر خلاف عملکردی که در این بخش از برنامه داشت، اذعان می کرد که اصلا قصد ندارد پدر مقتول را برای رضایت تحت فشار قرار دهد.اما سوالی که مطرح می شود این است که، آیا صرف اینکه برنامه ماه عسل مخاطب زیادی دارد، مجری آن می تواند برنامه را جایی برای محاکمه پدری قرار دهد که می خواهد طبق قانون و عرف و شرع قاتل فرزند خود را قصاص کند؟ لحن صحبت علیخانی در انتهای برنامه با پدری که حاضر به رضایت نبود خود گویای همه ماجرا است.
 

ماه عسل | دانلود فیلم 

 
به نظر می رسد در انتخاب سوژه هایی که طبق ادعای مجری برنامه یک سال برای آن وقت صرف می شود، می توان سوژه هایی مربوط به سبک صحیح زندگی و یا مباحث اعتقادی که نیاز مبرم این روزهای جوانانی است که در کشور در سایه هجوم عظیم تبلیغات ماهواره ای خارجی و داخلی قرار دارند.برای مثال حرکت عظیم شیعیان کشورهای مختلف به سمت نجف و کربلا در ایام اربعین امسال و سال های گذشته پر است از حوادث ریز و درشتی که می توانست سوژه برنامه ماه عسل باشد به عنوان یک اتفاق باور نکردنی، اما عوامل این برنامه که به گفته مجری آن در طول سال درگیر و به دنبال سوژه های جذاب هستند، آیا اصلا به این موضوع ورود کرده اند؟ یا به سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرزند آوری که سیاست این روزهای نظام و جمهوری اسلامی است، چقدر پرداخته شده است؟
 
با همه این سوالات و توصیفات به نظر می رسد جای برخی اقدامات در برنامه پرمخاطب که عملا در آن جایی برای آزمون و خطا نیست، کم است، برنامه ای که با توجه به اعتباری که در بین مخاطبان آن هم در ماه مهمانی خدا برای خود کسب کرده، انتظارات را از خود افزایش داده است طوری که با دعوت از مهمانی که حداقل از نظر شغلی خوش نام نبود، سریعا واکنش مدیران ارشد سازمان صدا و سیما را برانگیخت و موجی از انتقادات مردمی را روانه خود ساخت.
 
همه این اتفاقات را که کنار هم بچینیم در می یابیم که ماه عسل و احسان علیخانی (5) برنامه و مجری پرمخاطبی هستند اما همانند همه برنامه های دیگر صدا و سیما انتقادات جدی به آن وارد است که عدم توجه به این انتقادات می تواند آسیب ها و سوء برداشت هایی را وارد وجود مخاطبان کند که شاید جبران ناپذیر باشد.شاید دعوت از یک پزر عروس و ساقدوش داماد! با توجه به سابقه ماه عسل با یک توبیخ برای برنامه و عذرخواهی رسمی علیخانی از مردم(6)، ختم به خیر شده باشد اما برای مخاطبین جوانی که از این به بعد راه پزری و ساقدوشی را انتخاب کرده باشند عاقبت خوبی از نظر شخصی و اجتماعی در راه نباشد./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار