مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان از افت شدید سطح آب زیرزمینی آبخوان عمیق استان خبر داد.

افت شدید سطح آب زیرزمینی آبخوان عمیق استان

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری گلستان24 ،حسین دهقان مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: براساس اندازه گیری ماهانه سطح آب زیرزمینی شبکه پیزومتری عمیق استان در طول دوره ۲۰ ساله، کمترین ارتفاع سطح آب (بیشترین عمق) سطح آب زیرزمینی آبخوان عمیق استان در ماه مرداد امسال ثبت شده است.

وی افزود: در گذشته بیشترین افت سطح آب زیرزمینی آبخوان عمیق استان مربوط به شهریور سال ۱۳۹۷ بوده که با ثبت ارقام سطح آب زیرزمینی استان در ماه مرداد امسال این رکورد به میزان یک متر شکسته شد و این موضوع بعنوان پیش بینی، در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در ابتدای امسال مطرح شده بود.

وی گفت: مقایسه حجم آب موجود درآبخوان‌های استان در ماه مرداد امسال در مقایسه با ماه مشابه دوره بلند مدت نشان می‌دهدکه حجم آب در آبخوان‌های استان حدود ۲۷۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است که معادل ۲۲ درصد کل ظرفیت منابع آب زیرزمینی استان و ۱۱ درصد بیشتر از حجم کل مخازن سد‌های بزرگ استان است.

دهقان افزود: با وجود وقوع ۲ سال متوالی ترسالی در سال‌های آبی ۹۷-۱۳۹۸ و ۹۹-۱۳۹۸ و ثبت پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر استان در سال آبی ۹۸-۱۳۹۷، متأسفانه با وقوع خشکسالی جاری، حادترین شرایط آب زیرزمینی استان امسال رقم خورده است که این اتفاق بیانگر آسیب پذیری شدید آبخوان‌های استان در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته به علت افزایش بهره برداری بیش ازحد مجاز است بگونه‌ای که فرصت بهبود و تقویت آب زیرزمینی از آبخوان سلب شده است.

میانگین بارش گلستان تا ۱۰ مرداد امسال ۲۷۱ میلی متر بوده که این رقم در مقایسه با دوره بلند مدت ۳۵ درصد و در مقایسه با پارسال ۳۳ درصد کمتر شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار