مدیر مرکز مطالعات دریای خزر:

مدیر مرکز مطالعات دریای خزر گفت: اثرات کاهش سطح آب دریای خزر آشکار شده و بخشی از مناطق خلیج گرگان با کاهش شدید سطح آب یا خشکی مواجه است.

اثرات کاهش سطح آب دریای خزر آشکار شده است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سیده‌معصومه بنی‌هاشمی در نشست مجازی بررسی تخصصی روند تغییر اقلیم و تاثیر آن بر نوسانات سطح آب دریای خزر و خلیج گرگان در بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران در گرگان اظهار کرد: مطالعات انجام شده، ارتباط کاهش سطح دریای خزر و آب خلیج گرگان را تایید می کند.

وی در این نشست مجازی افزود: اثرات کاهش سطح آب دریای خزر آشکار شده و بخشی از مناطق خلیج گرگان با کاهش شدید سطح آب یا خشکی مواجه است.

مدیر مرکز مطالعات دریای خزر همچنین با اشاره به این که آینده دریای خزر به سمت کاهش بارش است، گفت: این کاهش بارش تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی پیش بینی شده و ضرورت دارد که سرمایه گذاری مطالعات در حوزه منطقه ای و محلی تعریف و اجرایی شود.

وی ادامه داد: اکنون یک پروژه تحقیقاتی با موضوع اثرات اقلیمی و نوسانات خزر توسط این مرکز تعریف و برنامه ریزی شده و تحقق آن نتیجه کاربردی در مدیریت و بهره برداری از ظرفیت خزر را همراه خواهد داشت.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا بستگی دارد.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار