رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: استقبال مردم از دوز سوم واکسیناسیون کم است و باتوجه به اینکه سویه اومیکرون کرونا بسیار خطرناک تر از سویه دلتا است ، لذا توجه مردم به انجام هر سه دوز واکسن و پروتکل های بهداشتی بسیار ضروری است.

استقبال از نوبت سوم واکسیناسیون کم است/ اومیکرون خطرناک تر از دلتا

به گزارش خبرنگار گلستان 24، عبدالرضا فاضل ظهر امروز در نشست خبری هم اندیشی با اصحاب رسانه در جهت مقابله با سویه اومیکرون اظهار کرد:  انجام واکسیناسیون در پیشگیری از مرگ و میر و میزات بستری های طولانی  مدت بسیار موثر است اما به تازگی شاهد استقبال کم مردم از انجام واکسیناسیون بخصوص در دوز سوم هستیم.

وی افزود: ادعا نمیکنیم که واکسن به طور کامل قرار است از ابتلا به سویه های مختلف کرونا جلوگیری کند اما بدون شک میزان بستری بیماران بدحال و مرگ ناشی از این ویروس را به شدت کاهش می دهد .

فاضل گفت:  با تجه به اینکه به مدن دو سال در نزدیکی سال نو به دلیل شیوع کرونا بسیاری از کسبه مجبور به تعطیلی اصناف خود شدند و مردم استان نیز  به لحاظ اقتصادی بسیار متضرر شدند لذا مردم باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، واکسناسیون کامل، ممانعت از دور همی های پر ازدحام و مکان های شلوغ و همچنین واکسیناسیون کودکان با ستاد کرونا همکاری کنند تا امسال در روزهای پایانی سال مجبور به تعطیلی نباشیم.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون کودکان نیز بسیار مهم است و شرایط برای واکسن انها در مراکز مورد نظر مهیا شده است و خوب است که خانواده ها حتما آن را انجام دهند چرا که سویه اومیکرون بسیار شدید تر از دلتا است و کودکان در معرض خظر ابتلا به این گونه قرار دارند.

در ادامه دکتر زرگران معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: در حال حاضر هر روز بر میزان ورودی بیماران سرپایی به مراکز درمانی افزوده می شود که البته همه آن ها مبتلا به کرونا نیستند اما این مراجعه شرایط را حستس تر می کند.

وی افزود: از امروز به همه بیمارستان ها به دلیل زیاد شدن مراجعات و سویه اومیکرون اعلام آماده باش داده شده است تا چنانچه میزان بستری ها زیاد شد آمادگی درمان و کنترل وضعیت را در اختیار داشته باشند.

زرگران گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، واکسیناسیون و توجه به اطلاع رسانی هایی که در فضای مجازی و خبرها رد رابطه با این سویه انجام می شود در ابتلا شدید افراد و بخصوص کودکان و نوجوانان به کرونا بسیار کمتر خواهد بود.

وی افزود:  چنانچه فردی واکسیناسیون خود را کامل انجام داده باشد و به این ویروس مبتلا شود زمان قرنطینه بسیار کمتری خواهد داشت و با استفاده از دمنوش های گیاهی و تقویت بدن با استفاده از مایعات و غذاهای تقویتی نیازی به استفاده از داروهای کرونایی نیز نخواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه نیز در ادامه از مقاومت برخی افراد در انجام واکسیناسیون انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه هم اکنون برای همه واکسن فراهم شده است اما بسیاری از مردم از انجام آن امتناع میکنند و همین مساله موجب می شود تا این افراد خطر ابتلای دیگران به کرونا را بیشتر و مانع از کاهش شیوع آن شوند.

ناهید جعفری اظهار کرد: سرایت سویه اومیکرون بسیار بالا است و مردم باید این مساله را بسیار جدی بگیرند.

وی افزود: بیماری هم اکنون به گونه ای شده است که در هر خانوده ای هست به این ورت که اگر شخصی در خانواده به آن مبتلا شود و حتی قرنطینه هم برود باز هم دیگر افراد خانواده را مبتلا میکند اما در صورت انجام واکسیناسیون نیاز آنها به بستری بسیار کم خواهد بود.

وی افزود: ماندگاری اومیکرون بروی سطوح 200 برابر سویه های قبلی این ویروس است و مردم باید رعایت پروتکل ها را بسیار جدی بگیرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار