مدیر کل محیط زیست گلستان:

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: ضرورت دارد قانون حدنگار پارک ملی گلستان اجرایی و سند تک برگی آن برای جلوگیری از هر گونه دست اندازی صادر شود.

پارک ملی گلستان نیازمندصدور سند تک برگی است/ گردشگری بی ضابطه بلای جان پارک ملی

به گزارش خبرنگار گلستان 24، محمد رضا کنعانی در نشست خبری تور یکروزه به پارک ملی گلستان ، اظهار کرد: قانون حدنگار از سال 99 شروع شده و نزدیک به 23 درصد آن اجرائی شده و مابقی در دست اقدام است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از پارک ملی در محدوده خراسان شمالی و سمنان واقع شده در رابطه با اراضی این پارک در سمنان مشکلی نداریم اما اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بر روی سند اراضی پارک ملی سند گرفته که این مساله به لحاظ حقوقی در حال پیگیری است.

کنعانی گفت: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست مناطقی را که سکونتگاه شده بود و یا به عنوان زمین زراعی از آن استفاده میشد و در محدوده پارک قرار داشت خریداری کرد و این زمین ها را به فضای حفاظت شده پارک ملحق کرد.

مدیر کل محیط زیست گلستان اظهار کرد: مرز پارک ملی گلستان 185 کیلومتر که در 3 استان و 6 شهرستان واقع شده است.

وی ادامه داد: دور تا دور پارک ملی جاده کمربندی احداث شده که محدوده پارک را از محور اصلی جدا و از تعرضات دور نگه می دارد.

کنعانی افزود: یکی از مشکلاتی که گریبان پارک ملی گلستان را گرفته جاده ای است که از وسط پارک میگذرد و مسافران و گردشگرانی که از جاده میگذرند بدون ضابطه و به جای اسکان در تفرجگاههای پارک در نقاط مختلف اسکان کرده، خودرو به داخل پارک میبرند، زباله های پلاستیکی داخل فضای پارک رها کرده و آتش روشن میکنند، که این مسایل  وضعیت زیست محیطی و حفاظتی پارک را به خطر می اندازد.

مدیر کل محیط زیست استان با بیان اینکه این جاده بزرگترین تعارض به پارک ملی است، بیان کرد: سال 82 هیات وزیران مصوبه ای را مبنی بر جابجایی این جاده و تغییر مسیر آن تصویب کرد و سال 93 مجوز احداث جاده جدید خارج از پارک از سازمان گرفته شد، اما مناسفانه به رغم داشتن مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: پارک ملی 5 تفرجگاه دارد که برای استراحت، امنیت و اسکان گردشگران احداث شده است و نصب گارد ریل در دو طرف جاده مانع ورود گردشگران و مسافران به هر نقطه از پارک میشود.

کنعانی گفت: در بسیاری موارد آتش سوزیهایی که در پارک ملی اتفاق افتاده بر اثر همین اسکان های بی ضابطه ای که گردشگران انجام میدهند و به دلیل سهل انگاری در خاموش کردن آتش موجب حریق در پارک ملی شوند.

وی تصریح کرد: به رغم همه پیگیری های انجام شده هنوز احداث جاده اجرایی نشده و چنانچه این مصوبه به مرحله عمل برسد، تعارض به پارک به حداقل میرسد و اکوسیستم گیاهی و جانوری حفظ می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار