سرپرست علوم پزشکی گلستان:

سرپرست دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: مدیران تصمیم‌ساز برای راه‌اندازی دستگاه جدید توموتراپی پنج آذر گرگان پای کار هستند اما انجام این فرآیند نیازمند صرف زمان و کسب مجوزهای لازم از سازمان انرژی اتمی است.

نصب دستگاه ترموتراپی بیمارستان ۵آذر گرگان به مجوز سازمان انرژی اتمی نیازدارد

به گزارش گلستان 24، سعید گل‌فیروزی اظهار کرد: دستگاه شتاب دهنده یک دستگاه پرتوساز است و فضای فیزیکی لازم برای این‌گونه دستگاه‌های پرتوساز نیازمند طراحی ویژه برای حفاظت از کادر درمان و همراهان بیمار در برابر اشعه و اخذ تاییدیه‌های لازم از سازمان‌های ذیربط است که این مهم علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینه قابل توجهی را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: بونکر قدیمی (محل استقرار و نصب دستگاه‌های پرتوساز که با بتون مسلح با ضخامت تقریبی ۲ متر جهت عدم پخش تشعشع رادیو اکتیو مسلح شدند) قابلیت فنی و حفاظتی دستگاه تخصیصی شتاب دهنده جدید را ندارد برای همین طراح شرکت نمایندگی مکان استقرار دستگاه جدید را مستلزم انجام تغییرات زیربنایی و اساسی (افزایش قطر بتون و برداشتن بعضی از دیوارهای بونکر قدیم) عنوان کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: با این وجود اکنون همه الزامات نصب از شرکت نماینده دریافت شده و برغم هزینه‌های زیاد با حمایت مدیران تصمیم‌ساز استان سایت در مرحله طراحی است.

گل‌فیروزی افزود: البته به منظور چابک‌سازی بخش دولتی و حمایت از بخش خصوصی واگذاری بخش توموتراپی به بخش خصوصی مصوب شد و مراحل اولیه و فراخوان سرمایه‌گذاران از طریق مجاری قانونی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: دستگاه جدید توموتراپی دستگاه پشتیبان است و خدمت به بیماران سرطانی متوقف نشده و دستگاه توموتراپی مستقر در مرکز آموزشی درمانی پنج آذر و یک مجموعه در بخش خصوصی خدمات توموتراپی را به بیماران استان ارایه می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم پس از کسب دستاوردهای چشمگیر در مبارزه با کووید ۱۹ بزودی شاهد تحولات خوبی در بخش درمان استان در دولت مردمی سیزدهم باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار