دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان:

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: باز اجتماعی نمودن افراد دچار شده به سو مصرف مواد مخدر با ایجاد حوزه توانمند سازی و اشتغال معتادان بهبود یافتگان در استان از ضروریات امر است زیرا طی این سال ها برنامه مدونی برای آن تدوین نشده است.

لزوم توجه جدی برای ایجاد حوزه توانمند سازی و اشتغال معتادان بهبود یافته/ انتخاب گلستان به عنوان 5 استان با اولویت اول در ایجاد مجمع خیرین یاریگران زندگی

مهدی طالبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گلستان 24، اظهار کرد: اینکه چندین سال است معتادان متجاهر جمع آوری و در کمپ های ترک اعتیاد درمان می شوند اما به هنگام خروج برنامه ای برای توانمند سازی و اشتغال آنان اندیشیده نشده به نوعی یک دور و تسلسل ایجاد میکند و لازمست این چرخه در استان تکمیل گردد زیرا این افراد به دلیل نداشتن مهارت و یا شغل مناسب مجدد به این چرخه باز می گردنند.

وی افزود: مساله اشتغال معتادان در حال درمان و بهبود یافته زمانی حل می شود که خیرین استان همچون دیگر استان ها در این حوزه نیز ورود کنند. بی شک این عمل خیرخواهانه کمتر از مدرسه سازی و حوزه سلامت نیست چرا که اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های جدی اجتماعی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

طالبی گفت: در کنار ساخت مدرسه چنانچه به مساله ترمیم ویترین اجتماعی و ارتقاء امنیت اجتماعی توجه نشود بی شک در دیگر حوزه های اجتماعی نیز تاثیر سو خواهد گذاشت و ابعاد این مساله و اعتیاد به کودکان و نوجوانان نیز آسیب می زند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: هنگامی که فردی برای درمان به کمپ های ترک اعتیاد فرستاده می شود ،خانوده وی نیز تا زمان بهبودی و باز اجتماعی شدن نیازمند توجه و حمایت اجتماعی هستند در غیر اینصورت آسیب دو چندان خواهد شد لذا این افراد باید در حین درمان مهارت بیاموزند و یا مشغول فعالیتی باشند تا بعد از بهبودی و امکان اشتغال در همان مکان بتوانند نیازهای روزمره خود و خانواده شان را مرتفع کنند.

وی گفت: درمان و رها سازی بدون در نظر گرفتن وضعیت و نیاز معیشت این افراد و خانواده هایشان برای کسب درآمد ، بیهوده است و باید زمینه اشتغال آنان فراهم شود.

طالبی با بیان اینکه با پیگیری های استاندار، دادستان مرکز استان و معاون سیاسی استاندار و جلسات و پیگیری های متعددی که این شورا با همراهی ستاد کشور برای اشتغال معتادان بهبود یافته داشته ایم، تصریح کرد: در راستای این پیگیریها ، گلستان به عنوان یکی از 5 استان پایلوت اولویت دار در رابطه با تشکیل "مجمع خیران یاریگر زندگی" انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در همین رابطه تا کنون دو نشست هم با دکتر نبی خیر محترم گذاشته شده که خروجی مثبتی داشته و مقرر شد اتاقی در همین شورا برای انجام فعالیت این دفتر در اختیار این مجمع قرار بگیرد که هم اکنون تحویل شده است.

طالبی گفت: در ادامه این فعالیت ها جلساتی با برخی خیران از جمله اراز محمد کر ، برای ایجاد سوله های درمان و در کنار آن سوله های ایجاد صنایع تولیدی برای اشتغال معتادان در حال درمان و بهبود یافته داشته ایم همچنین شورای اسلامی و شهردار جدید شهر گرگان نیز ورود خوبی به این حوزه داشته اند و در جلسات چند روز گذشته با موافقت شورای اسلامی و شهردار گرگان برای تخصیص اعتباز تصمیمات خوبی برای افزایش سقف نگهداری متجاهرین تا 700 تفر در شهر گرگان گرفته شد تا انشالله به مرحله اجرا برسد امید داریم به زودی این اقدام با حمایت های استاندار و دیگر دستگاه های اجرائی استان به سر انجام برسد.

دبیر شورای هناهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: این طرح در اکثر استان های کشور از جمله مشهد اجرائی شده و نتایج بسیار خوبی داشته به این صورت که خیران وارد شده و با ساخت سوله های چند صد متری برای درمان و در کنار همان سوله ها ساخت واحد های تولید برای اشتغال این افراد به دستاوردهای خوبی در این زمینه رسیداه اند و بی شک با حضور خیران گلستانی ما نیز در این راه موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر مرکز استان در گنبد نیز با همت فرماندار شهرستان مذکور مکانی شناسایی شد و به دستگاه مربوطه هم اعلام گردید و موافقت اولیه نیز کسب شد تا با ورود خیران برای ظرفیت 400 نفر مردان اقدام گردد البته با همت شهرداری گنبد نیز مکانی مشخص شده تا در صورت تایید برای بانوان معتاد متجاهر نیز اقدام شود.

طالبی افزود:امیدواریم با شروع به کار این مجمع در استان به زودی بسیاری از مسائل مربوط به حوزه درمان و اشتغال معتادان متجاهر و خانواده آنان مرتفع شود.

وی در رابطه با توسعه مرکز ماده 16 توسکستان هم گفت: اعتباری برای تقویت و تجهیز این مرکز در اختیار بهزیستی به عنوان دستگاه متولی گذاشته شده که امیدواریم به زودی تحقق یابد. حوزه مبارزه با مواد مخدر نیاز به عزم ملی با ورود اقشار مختلف جامعه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار