مدیرکل نهاد کتابخانه‌های گلستان:

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های گلستان گفت: اکنون تعداد اعضای عضو کتابخانه‌های استان حدود ۳۷ هزار نفر است که نسبت به جمعیت حدود ۲ میلیون نفر استان، این آمار ۱.۸۵ درصد کل جمعیت استان، یعنی کمتر از ۲ درصد است.

کمتر از ۲ درصد مردم گلستان در کتابخانه‌های استان عضویت دارند

به گزارش گلستان 24، حاج‌آخوند عبدالحی میرزاعلی اظهار کرد: این آمار مربوط به کتابخانه‌های عمومی استان بوده و آمار اعضای کتابخانه‌هایی همچون مدارس و مساجد نیز در این بخش محاسبه نشده است.

وی بیان کرد: البته پیش از ایام کرونا جمعیت قابل قبولی عضو کتابخانه‌های عمومی استان بودند، اما با شروع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها، مخازن و همچنین سالن‌های مطالعه اعضا کاهش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیستمی و برخط بودن عضویت که هر دوره آن یک ساله است، به صورت خودکار با توجه به تعطیلی ایام کرونا، عضویت‌ها باطل می‌شد و امکان نام‌نویسی و عضویت مجدد وجود نداشت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های گلستان گفت: البته با توجه به کم شدن شیوع کرونا و فعالیت مجدد کتابخانه‌های استان و باز بودن درب‌های سالن‌های مطالعه و همچنین فعال بودن بخش مخازن، علاقمند به حوزه کتاب و کتابخوانی (مطالعه) در حال بازگشت و نام‌نویسی برای عضویت در کتابخانه‌های استان هستند.

میرزاعلی افزود: از مجموع اعضای کنونی عضو کتابخانه‌های استان حدود ۱۴.۵ درصد معادل پنج هزار و ۲۰۰ نفر در گرگان عضویت دارند.

وی ادامه داد: از علاقمندان و مشتاقان به حوزه کتاب و کتابخوانی تقاضا داریم با عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان از مخازن و کتاب‌های موجود در استان که یکی از غنی‌ترین مخازن کتاب کشور است، استفاده کنند و نسبت به تمدید عضویت خود پس از پایان دوره یک ساله نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

نهاد کتابخانه‌های گلستان در سطح استان، حدود ۸۰۰ هزار جلد کتاب با عناوین گسترده و مختلف دارد

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های گلستان در سطح استان، حدود ۸۰۰ هزار جلد کتاب با عناوین گسترده و مختلف دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های گلستان گفت: خوشبختانه با بازگشایی مجدد کتابخانه‌های استان، شاهد رشد روزافزون عضویت‌ها اما با سرعت کم، افزایش تعداد کتاب‌های به امانت برده شده و حضور بیشتر برای استفاده از سالن مطالعه هستیم که گاهی برغم فعالیت کتابخانه‌ها تا ساعت ۲۲، ظرفیت سالن‌ها تکمیل می‌شود.

میرزاعلی در ادامه به برگزاری مرحله استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی در روز گذشته اشاره و تصریح کرد: ارائه ۲۷۸ اثر در فراخوان اولیه و پذیرش ۶۰ اثر در ۲ بخش صحنه‌ای و دیجیتال نشان از ظرفیت بالای هنر قصه‌گویی در استان دارد که این ظرفیت بهترین فرصت برای تشویق و ترغیب نونهالان و نوجوانان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی یادآور شد: دوسالانه قصه‌گویی روز گذشته نیز بر همین مبنا و براساس نیاز کشور به کارهای فرهنگی برگزار شد و امید داریم راه یافتگان به مرحله منطقه‌ای، بتوانند در آن مرحله جواز حضور در مرحله کشور را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: هنر قصه‌گویی و نمایش یکی از بهترین راه حل‌های تبلیغ فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه به ویژه نسل‌های آینده کشور است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های گلستان گفت: میزان استقبال و علاقه نونهالان و نوجوانان از این دوسالانه خوب بوده، بطوری که روز گذشته شاهد حضور ۷۵۰ نفر دانش‌آموز مدارس گرگان در این برنامه بودیم که متاسفانه نتوانستیم به علت محدودیت فضا و مکان میزبان مابقی مشتاقان و علاقمندان به این برنامه باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار