مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و بهره‌برداری از بناهای تاریخی:

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی گفت: ما به عنوان بخشی از دولت، به دنبال مجری‌گری در حوزه صنایع‌ دستی نخواهیم بود، بلکه هدف اصلی ما در این صندوق، تسهیل‌گری برای ورود علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران به این بخش است تا این حوزه بتواند رونق خود را تضمین کند.

ضرورت شکل‌گیری نظام ملی نوآوری در بخش صنایع‌دستی /اهلیت سرمایه‌گذار تنها تمکن مالی نیست

به گزارش گلستان 24، حسین ساری در حاشیه بازدید از ابنیه‌ها و بناهای تاریخی بافت قدیمی گرگان در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: البته ما در این صندوق برای احیا، مرمت و بهره‌برداری از ابنیه‌های تاریخی به نمایندگی از وزارتخانه، به سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه کمک خواهیم کرد.

وی یادآور شد: یکی از رسالت‌های صندوق توسعه صنایع‌ دستی و فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، مرمت و بهره‌برداری از ابنیه تاریخی است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت، احیا و بهره‌بهرداری از بناهای تاریخی کشور گفت: اهلیت سرمایه‌گذار برای احیا و مرمت ابنیه‌های شاخص به دلیل تعدد و گستردگی بناهای تاریخی است.

ساری افزود: به منظور جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه ( احیا و مرمت بناهای تاریخی)، تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده که میزان تسهیلات با توجه به نیاز آن ابنیه تاریخی و بهره‌برداری از آن، به سرمایه‌گذار داده خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از ردیف‌های اعتباری این بخش، از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه است که به منظور احیا و مرمت و بهره‌برداری بناهای تاریخی محدودیت خاصی ندارد.

ضرورت شکل‌گیری نظام ملی نوآوری در بخش صنایع‌دستی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به ضرورت شکل‌گیری نظام ملی نوآوری از خلق ایده تا زمان تولید محصول نهایی و ایجاد بازار نیاز اصلی حوزه صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور، اضافه کرد: ما به عنوان بخشی از دولت، به دنبال مجری‌گری در حوزه صنایع‌ دستی نخواهیم بود، بلکه هدف اصلی ما در این صندوق، تسهیل‌گری برای ورود علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران به این بخش است تا این حوزه بتواند رونق خود را تضمین کند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور، گفت: در بخش صنایع دستی به ویژه فرش دستبافت، مهم‌ترین دغدغه ما بازار فروش تولیدات ناب و شاخص هنر دستان هنرمندان این حوزه است.

وی تصریح کرد: ابته نباید از یاد ببریم که فرش و سایر اقلام و محصولات صنایع‌دستی به تازگی به ماموریت‌های ما در صندوق اضافه شده و در راستای تعامل و همکاری با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه مربوطه، برنامه‌های خوبی را برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران سراسر کشور را برنامه‌ریزی کردیم.

وی بیان کرد: این صندوق با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه، در مسیر انجام بیمه هنرمندان، به عنوان بازوی وزارتخانه خود، یاریگر این حوزه خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌ دستی و فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی گفت: البته مساله بیمه هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی، پس از ساماندهی اولیه آنان، از سال آینده عملیاتی خواهد شد.

ساری با اشاره به خانه تاریخی فاطمی گرگان که قدمتی بیش از ۱۰۰ ساله را دارد، یادآور شد: این ابنیه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با سرعت کار و عملیات بیشتر و متناسب با کاربری که برای آن تعریف شده، تجهیز و به مرحله احیا و به چرخه حیات برگردانیم.

اهلیت سرمایه‌گذار تنها تمکن مالی نیست

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی هم در حاشیه این بازدید در حاشیه این بازدید گفت: برای احیا شهر تاریخی استرآباد (گرگان) به دنبال جذب سرمایه‌گذاران دارای اهلیت هستیم اما برخورداری از اهلیت، تنها تمکن مالی نیست و سرمایه‌گذار باید مشتاق ورود به حوزه احیا و مرمت آثار تاریخی و همچنین پای‌ کار اتمام و بهره‌برداری از بنا باشد.

محمدجواد ساوری تاکید کرد: در این راه سرمایه‌گذاران بومی به دلیل برخورداری از وابستگی فرهنگی و اجتماعی به منطقه برای ما دارای اولویت هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود که در گذشته متاسفانه متناسب با ظرفیت و پتانسیل این اثر ارزشمند تاریخی به آن توجه نشده و اقدامات برای حفظ و حراست و همچنین احیا این اثر تاریخی کافی نبوده است.

وی اظهارداشت: به دنبال ایجاد هم‌افزایی بین بخشی برای احیا شهر تاریخی استرآباد هستیم تا با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان ضمن احیا این اثر تاریخی، قانون را در راستای احیا و مرمت آن اجرایی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: برندسازی و بازاریابی از نیازهای اصلی گردشگری این استان که باز هم با ابراز تاسف، در حوزه شهر تاریخی استرآباد نیز این برندسازی مغفول مانده است.

ساوری افزود: کاخ آغامحمدخان از بناهای ارزشمند تاریخی شهرستان گرگان است که در زمره آثار ملی به ثبت رسیده، اما تاکنون به دلایل نامعلوم اقدام موثری برای مرمت و احیای این بنای شناسنامه‌دار انجام نشده بود.

وی یادآور شد: سیاست ما در اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان مدیریت داشته‌هاست و در استان آثاری داریم که به ورطه فراموشی سپرده‌ شده و مرمت و احیا آن اجرایی نشده و ما همه تلاش خود را برای مرمت و احیا این آثار خواهیم کرد.

شهر تاریخی استرآباد (گرگان) با وسعت ۱۵۶ هکتار به‌عنوان اولین بافت تاریخی کشور در سال ۱۳۱۰در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازدید از ابنیه تاریخی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) ازجمله سرای باقری‌ها(بوتیک هتل هفت‌پیکر، خانه تاریخی میر شهیدی، خانه تاریخی فاطمی، کاخ آغامحمدخان قاجار و کاخ‌موزه گرگان از برنامه‌های روز نخست سفر مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به استان گلستان بود.

حسین ساری مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور عصر و شامگاه پنجشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۱ به‌ منظور پیگیری احیا و مرمت ابنیه تاریخی استان و همچنین تعیین و تکلیف بناهای تاریخی در تملک صندوق وارد استان گلستان شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار