رییس پارک ملی گلستان :

رییس پارک ملی گلستان گفت: طبیعت پارک ملی جوابگوی خوراک و آب زیستمندان است و نیازی به توزیع علوفه احساس نشده اما تداوم کاهش بارندگی‌ها آن هم در فصل زمستان به طور قطع وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

پارک ملی گلستان جوابگوی زیستمندان است/کاهش میزان آب‌های جاری پارک

به گزارش خبرنگار گلستان 24، مهدی تیموری اظهار کرد: خیلی از چشمه‌های موجود در پارک ملی گلستان هوابین هستند به این معنی که در صورت نبود بارندگی مناسب خشک می‌شوند و با وجود مشاهده برف در ارتفاعات هنوز بارندگی کافی را در دشت میرزابایلو به عنوان زیستگاه آهوان نداشتیم و احتمال مهاجرت آنها برای تامین آب و علوفه بیشتر به حاشیه مزارع کشاورزی و زیستگاه‌های پیرامونی وجود دارد.

وی اظهارداشت: میزان آب‌های جاری پارک ملی گلستان مثل آبشار آق‌سو، گلستان، رودخانه دوغ، آبشار گلشن و خاندوشان خیلی کم شده به طوری که آب آبشار گلستان اصلا به رودخانه نمی‌رسد و این شرایط مسیرهای دسترسی به آب زیستمندان حیات وحش را محدود کرده که این خود فرصتی برای شکارچیان است.

وی افزود: ارندگی‌های محدود فصل زمستان شاید برای جلوگیری از گسترش آتش‌های نقطه‌ای در منطقه خوب بود اما تاثیر لازم را برای تغذیه سفرهای آب زیرزمینی و روان‌های داخل پارک نداشت.

مهدی تیموری افزود: آرزو داشتیم طبق پیش بینی هواشناسی در این روزها بارش برف سنگینی را در محدوده پارک ملی گلستان مشاهده کنیم تا نگرانی‌هایمان برای حفظ رطوبت خاک و رویش علوفه‌ها در کنار بهبود سطح منابع آبی و رودخانه‌ها کم شود.

وی ادامه داد: بر خلاف این پیش بینی به غیر از ارتفاعات در دیگر نقاط پارک ملی گلستان برف و یخبندان شدید نبارید و بر اساس شاخص‌ها آب ورودی رودخانه دوغ و یا آبشار گلستان اصلا وضعیت نرمالی ندارد و به دلیل مطلوب نبودن بارندگی‌های امسال سطح آب آنها نسبت به سال‌های قبل خیلی کاهش یافته و در صورت ادامه وضعیت جوی موجود هر لحظه باید در انتظار خشک شدن کامل آنها باشیم.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار