بحران آب در گلستان باعث شده برخی روستاها بیش از دو ماه آب آشامیدنی نداشته باشند این مساله در گمیشان منجر به ایجاد صفهای طولانی مردم با دبه های ۲۰ لیتری آب شده است.

بحران بی آبی در گمیشان/ سلامت روستائیان در خطر است

به گزارش گلستان 24، زنان روستایی دبه به دست مقابل کوچه خود ایستاده اند. یکی از آن ها که زیر هوای داغ گمیشان تشنه تر از گذشته شده، روی زمین نشسته است و به تیر برق تکیه داده. دبه اش را نشان می دهد و می گوید «ما فقط آب می خوایم، همین، خواسته زیادی است؟».

گزارش‌های مردمی رسیده از روستاهای «قره کلیه»، «قرمسه» و «قلاجیغ بزرگ» در گمیشان ما را به این روستاها برد تا از نزدیک ببینیم می شود بیش از یک ماه بدون آب زندگی کرد. حالا و پس از وعده های تکراری، کار به ایجاد صفهای طولانی کشیده شده است.

تصور بر این بود که بارش های هفته های گذشته وضیعت را بهتر کرده باشد، ولی گمیشان همچنان تشنه است. این شهرستان در فصل های گرم سال و به خصوص در سه ماهه تابستان از مشکل کم آبی برخوردار است.

یکی از اهالی روستا گلایه دارد چون به گفته اش، در سال‌های گذشته آب‌انبار خواجه نفس با صرف هزینه‌های زیادی برای تأمین آب منطقه در مواقع بحرانی درست‌شده است اما این آب‌انبار بدون آبگیری بلا مصرف است و نارضایتی مردم را موجب شده است.

قول و وعده‌های سال گذشته مسئولان در مسجد مبنی بر حل مشکل بی‌آبی مردم و متصل کردن لوله آب «قره کلیه» به لوله آب شهری هم در حال حاضر در همان مسجد مانده است و آب از آب را تکان نداده است.

«محمد کمی» دهیار روستای قره کلیه  مشکل بی آبی را تکراری عنوان می کند و ادامه می دهد: آب شرب نداریم. با تانکر هم که آب می آورند به یکی می رسد و به نفر آخر نمی رسد. پیگیری ها هم نتیجه نداشته است.

وی به انشعابات قدیمی و کهنگی اشاره می کند و می گوید: قره کلیه با مشکل آب مواجه است.

گمیشان

آب‌انبار خواجه نفس آبگیری نمی‌شود

بیش از یک ماه است که مردم منطقه آب ندارند و در حال حاضر هم آب را با تانکر می‌آورند. مسئله امسال بسیار حادتر از قبل شده است.

«غفار طیاری»، شورای روستای قره کلیه نیز با تأکید بر اینکه مسئولین باید این مشکل را رفع کنند، آبگیری آب‌انباری که در روستای خواجه نفس و در مجاورت همین روستا قرار را برای حل مشکل روستاهای اطراف مطرح می کند.

وی با بیان این که مسئولین این آب‌انبار را خالی گذاشته‌اند و هیچ استفاده ای از آن نمی‌کنند عنوان می کند که این آب انبار حتی در مواقع بحران بازهم بلااستفاده است.

طیاری ادامه می دهد: با تانکر آب‌رسانی را انجام دادیم و این تانکر را هم آب و فاضلاب حمایت نکرده بلکه از سپاه ناحیه گمیشان کمک گرفتیم و هزینه سوخت این تانکر را خودمان به عهده گرفتیم.

شورای روستای قره کلیه با اشاره به اینکه روستا قره کلیه ۲۰۰ خانوار دارد، توضیح می‌دهد: لوله‌کشی آب‌داریم ولی متأسفانه آبی داخل لوله‌ها نیست و فشار آب ضعیف است. پل خواجه نفس باعث شده ارتفاع لوله بالا باشد و باعث تقلیل فشار است.

طیاری می‌گوید: بعد از این همه مدت که آب نبود زن‌های روستا جلوی فرمانداری نشستند و تازه آن موقع مسئولین متوجه و بیدار شدند که این روستا مشکل آب دارد.

وضعیت بهداشت منطقه با کمبود آب دچار مشکل می شود

«محمدکمی» دهیار روستای قلاجیغ بزرگ جمعیت روستا را بیش از ۳۵۰ خانوار با ۱۴۰۰ نفر جمعیت معرفی و همچنین به مشکلات چندین ساله کمبود آب اشاره می کند. مشکلاتی که بیشتر از سه سال است مردم منطقه را درگیر و وضعیت بهداشت را هم با مشکل رو به رو کرده است.

او  مشکلات را بیشتر در تجهیزات و تاسیسات آبی روستا، انشعاب و سایز کوچک لوله ها می داند و نظرش بر این است که ۲و ۳ لوله اصلی باید برای اطراف روستا انشعاب داده شود تا مناطقی که بی آب هستند هم مشکلشان حل شود.

کمی می گوید: سال گذشته با همکاری مردم پمپ گذاشتیم و آب به وسط روستا می رسید، اما اطراف روستا آب نداشتند. جواب هایی که آب و فاضلاب روستایی به ما می دهد این است که بودجه نداریم. با همکاری روستاهای دیگر آب را سهمیه بندی می کنیم تا همه بتوانیم برای ساعت هایی آب داشته باشیم.

بزرگترین مشکل بحران آب در توزیع و مصرف آب است

امانگلدی ضمیر، فرماندار گمیشان بزرگترین مشکل بحران آب را در توزیع و مصرف آب می داند و به  می گوید که ۱۰ هزار راس دام بزرگ در گمیشان وجود دارد که به صورت متوسط روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر آب مصرف می کنند. ۶۰ هزار دام کوچک که به صورت متوسط روزانه ۱۰ لیتر آب مصرف می کنند و ۴ میلیون قطعه مرغ و جوجه که نیم تا یک لیتر به صورت متوسط آب مصرف می کنند.  

وی بیان می کند که زندگی مردم منطقه براساس دامداری است و نمی شود وقتی از آب برای مصارف دام هایشان استفاده می کنند جلوی آن ها را گرفت. برداشت بی رویه در زمانی که آب می آید و روشن کردن پمپ ها در همان ابتدای آمدن آب باعث شده در بحث توزیع هم به خوبی مدیریت نشود.

ضمیر ادامه می دهد: در سیمین شهر ۲۷۵۰ کنتور آب را تعویض کردیم و مقداری از لوله های فرسوده را هم بازسازی کردیم. در تلاش هستیم وضعیت را بهتر و مساعد تر کنیم. اگر دستگاه آب شیرین کن را تهیه کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

فرماندار گمیشان معتقد است تامین آب خوشبختانه در شهرستان خوب بوده اما مصرف آب برای دام بیشتر از مصرف شرب است و باید در مدیریت مصرف فرهنگ سازی انجام شود. ۳ برابر نرم مصرف در این منطقه آب برای هر خانواده استفاده می شود و مشکل بی آبی در منطقه به صورت نقطه ای است.

آب و فاضلاب روستایی وظیفه تامین آب شرب منطقه را دارد

محمدباقر معصومی، رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان ترکمن و گمیشان در گفتگو با مهر با بیان اینکه این اداره وظیفه تامین آب شرب منطقه را دارد، تابستان، گرمای هوا و وجود دام را باعث کمبود آب و قطعی می داند.

وی معتقد است که به دلیل اینکه از همین آب به دام داده می شود و در تابستان بارندگی هم نمی شود این مشکل وجود دارد.

معصومی این مشکل را همیشگی عنوان می کند و به روستایی اشاره می کند که سه ماه هم آب ندارد و با تانکر سیار آب رسانی انجام می شود.

وی ادامه می دهد: در تابستان هیچ چاه و رودخانه و قناتی در منطقه نیست و اهالی از این آب شرب که تولید می شود برای دام هایشان استفاده می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا آب انبار خواجه نفس آبگیری نمی شود، توضیح می دهد: آبی نیست که بخواهد آب انبار آبگیری شود و این آب انبار در فصل پرآب و کم آب استفاده نمی شود.

معصومی در خصوص مشکلات تاسیسات و تجهیزاتی که دهیاران منطقه عنوان کرده اند، می گوید: دهیار می گوید سایز لوله کوچک است. چطور با همین سایز در زمستان در منطقه آب زیاد وجود دارد؟ آب کم است و وقتی آب کم است نمی شود کاری کرد.

رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان ترکمن و گمیشان به گذاشتن پمپ اشاره می کند و می گوید: پمپ هم که بگذاریم فشار بالا می رود و مصرف آب زودتر انجام می شود. حجم آب دارای اهمیت است که باید داشته باشیم و نداریم.

هرچند مشکلات کمبود آب در منطقه با بارش های هفته گذشته در گلستان تا حدودی مرتفع شد اما آنچه که در این مناطق دارای اهمیت است برنامه ریزی درست و کار اجرایی بنیادی است تا مردم به محض اولین آفتاب و شروع فصل گرم نگران منابع آبی خود برای تامین آب روزانه خود نباشند.

خبرنگار: مریم رضایی

ارسال نظر

آخرین اخبار