هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با شرکت بیش از ۱۵۰ راس اسب از ۱۳ استان امروز چهارشنبه به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان آغاز شد.

جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در کلاله آغاز شد

به گزارش گلستان 24، در این جشنواره اسب‌هایی از گلستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، تهران، البرز، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، گیلان، سمنان و اصفهان شرکت دارند که در ۱۰ دور نریان و مادیان از کره پای مادر تا سلیمی‌ها با هم رقابت می‌کنند.

طبق اعلام مسوولان برگزار کننده این مسابقات در ۱۰ دور شامل دور اول کره‌های آیندگان مادیان، دور دوم کره‌های آیندگان نریان، دور سوم کره‌های یک سال مادیان، دور چهارم کره‌های یک ساله نریان، دور پنجم کره‌های ۲ ساله مادیان، دور ششم کره‌های ۲ ساله نریان، دور هفتم مادیان سه تا پنج ساله، دور هشتم نریان سه تا پنج ساله، دور نهم مادیان ۶ سال به بالا و دور دهم نریان ۶ سال به بالا (سیلمی‌ها) برگزار می‌شود و در پایان با قضاوت ۲ داور از ترکمنستان، اسب‌های‌ اول تا سوم هر دور انتخاب خواهند شد.

اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

پرورش اسب از دیرباز در بین ترکمن‌های ساکن گلستان از جمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن جایگاه ویژه‌ای داشته و طبق اعلام کارشناسان بیش از ۱۷ هزار راس اسب از نژادهای مختلف در این استان نگهداری می‌شود که افزون بر ۳ هزار راس آن از نژاد اصیل ترکمن، حدود ۷ هزار راس آن از نژاد دوخون و هزار و ۱۰۰ راس آن هم از نژاد تروبرد است.

اسب اصیل ترکمن یکی از گونه‌ای پرطرفدار ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای نگهداری این گونه پرداخت کنند.

به گفته کارشناسان، اسب ترکمن شامل سه زیرتیره «یموت، آخال‌تکه و گوگلان» ‌است که تیره‌های «یموت و آخال‌تکه و آخال‌یموت ترکیبی از ۲ تیره» در کنار نژادهای دوخون و تروبرد در استان گلستان نگهداری و پرورش داده می‌شود و مالکان آنها پای ثابت شرکت در کورس‌های بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن و سایر نقاط کشور هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار