از زورگیری مجازی و بارگذاری تصاویر تا کودک‌آزاری با مفاهیم و محتواهای نا‌مناسب، این کودکان‌اند که آسیب‌پذیرترین قشر در مواجهه با آزار و اذیت جنسی در فضای اینترنتی هستند.

چگونه از سوءاستفاده‌ی آنلاین جنسی کودکان جلوگیری کنیم؟

 تیم گِریش، رئیس هیئت نمایندگان حفاظت آنلاین از کودکان (CEOP) فاش کرد که از هر شش کودک یک نفر خشونت جنسی را تجربه می‌کند که از این میان این خشونت‌ها بندرت گزارش داده می‌شوند.

به گزارش گلستان 24:اینترنت فضا را برای خشونت‌های جنسی هموار‌تر کرده است و راه‌های جدید‌تری برای بهره‌کشی جنسی از کودکان حتی بدون لمس واقعی آنان فراهم آورده است.

از زورگیری مجازی و بارگذاری تصاویر تا کودک‌آزاری با مفاهیم و محتواهای نا‌مناسب، این کودکان‌اند که آسیب‌پذیرترین قشر در مواجهه با آزار و اذیت جنسی در فضای اینترنتی هستند.

گریش می‌گوید: «نه کسانی کهشما در اینترنت می‌بینید دوستتان هستند و نه هر کس آن هست که خودش را معرفی می‌کند، اما کودکان این مفهوم را درک نمی‌کنند.» او اضافه کرد که کودکان امروزی در ارتباط گرفتن و صحبت کردن با افراد به‌صورت آنلاین قبل از دیدار چهره به چهره راحت‌تر عمل می‌کنند.

گریش و دیگر اعضای (CEOP) در مانیل هستند تا در مورد آموزش دفاع و حمایت از کودکان در فضای مجازی، متصدیان امر آموزش‌وپرورش و مجریان قانون و گروه‌های مردم‌نهاد غیردولتی را آموزش دهند.

کمپین آنلاین حفاظت از کودکان آگاهی‌ها را در مورد خطراتی که کودکان در فضای آنلاین با آن مواجه هستند، افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سفارت بریتانیا در مانیل میزبانی یک ماکروسایت (یک سایت با لینک‌ها – پیوندها- و آدرس‌هایی که به‌طور عمده به یک سایت بزرگ‌تر دسترسی دارد.) را در وب‌سایت خود به عهده گرفته است که در آن اطلاعات کاربردی در موردحفاظت آنلاین از کودکان و همچنین والدین آن‌ها در اختیار گذاشته است.

از آماده‌سازی شنیده‌اید؟

از میان خطراتی که یک کودک در فضای برخط با آن مواجه است، گریش اصطلاح آماده‌سازی (grooming) را معرفی کرد.

" آماده‌سازی مرحله‌ای است که کودک را برای سوءاستفاده‌ی جنسی آماده می‌کنند. مجرم در این حالت تلاش می‌کند تا اعتماد کودک و کسانی که در اطراف کودک به‌عنوان مهارکننده هستند را جلب کند، همان‌هایی که از مجرم در هنگام دسترسی به کودک جلوگیری می‌کنند." گِریش توضیح می‌دهد.

چاپلوسی و تملق و اغوا از تکنیک‌های آماده‌سازی کودکان است که مجرمان با این کار با آنان دوست می‌شوند و آن‌ها را ترغیب به گفتگو می‌کنند و اعتماد آن‌ها را قبل از معرفی موضوعات جنسی و تصاویر جنسی به خود جلب می‌کنند.

در مطالعه‌ای در مورد رفتارهای کودکان در محیط‌های بر‌خط مجازی در فیلیپینکه از سوی موسسه پلکان (Stairway) در سال 2012 صورت گرفت، مشخص شد که 49% از کودکان 10 تا 12 ساله به‌صورت آنلاین و برخط صحنه‌های پورنو گرافی را دیده‌اند، این در حالیاست که 72% از نوجوانان 13 تا 17 ساله صحنه‌های پورنو گرافی را چه به شکل تصویر و چه به شکل ویدئو و یا پویانمایی به‌صورت برخط (آنلاین) دیده‌اند.

دیلوی می‌گوید: «فضای آنلاین اینترنتی به‌عنوان اولین جایی که کودکان در معرض تصاویر جنسی هستند دیگر جایگزین رسانه‌های چاپی سنتی شده است، از طرفی دیگر مجرمان جنسی گاهی به‌عنوان تکنیک آماده‌سازی تصاویر جنسی را برای کاهش حساسیت کودک و یا شکستن مقاومت و مخالفت او به کار می‌برند.»

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهدکه 86 درصدازکودکاندرسن10 تا 17سالگی یک حساب کاربری فیس‌بوک دارند که نیمی از کسانی را که به‌عنوان دوستان آنلاین اضافه می‌کنند، غریبه و ناآشنا هستند.

علاوه بر این 7% پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که عکس‌ها و ویدئوهای جنسی خود و یا عکس‌های برهنه‌شان را برای دیگران فرستاده‌اند.

دیولی اضافه کرد: «کودکان تعداد دوستان فیس‌بوکی خود را برابر با میزان محبوبیتشان می‌دانند و به همین خاطر تمام اطلاعات خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها بدون اینکه درکی از مفهوم حریم خصوصی فضای دیجیتال داشته باشند حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار مجرمان جنسی قرار می‌دهند.»

ازارکودک

شبکه در میان مجرمان جنسی

اینترنت این قابلیت را دارد که به مجرمان جنسی اجازه را دهد که بین خودشان شبکه شوند و مجموعه‌ای از عکس‌ها و فیلم‌ها را به اشتراک بگذارند. همچنین آن‌ها در مورد کشورهایی که قوانین مربوط به سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان سهل‌انگارانه دارند اطلاعات جمع می‌کنند.

گریش توضیح می‌دهد که درحالی‌که یک مجرم جنسی باید احساس تنهایی و انزوا داشته باشد، اما او می‌تواند در فضای اینترنتی افراد همفکر خود را به‌راحتی پیدا کند.

گریش می‌افزاید: «این مهم است که به خاطر داشته باشیم که هیچ درمانی برای مجرمان جنسی وجود ندارد. تنها می‌توان شرایط آن‌ها را تحت کنترل قرارداد. صرف اینکه یک مجرم جنسی دوران محکومیت خود را طی کرده است دلیل نمی‌شود که او دیگر برای کودکان و نوجوانان خطری نداشته باشد.»

در کنار کمپین آنلاین حفاظت از کودکان طرح بین‌المللی جدیدی باهدف حفاظت از کودکان در مقابل آزار جنسی راه‌اندازی شده است که در بریتانیا مرکز دارد و به کشورهای دیگری سفر می‌کند تا از طریق آموزش کودکان و یا نقش‌های داوطلبانه این خطرات را کاهش دهند.

گریش در پایان این‌گونه جمع‌بندی کرد که اینترنت سوءاستفاده جنسی را به وجود نیاورده است بلکه امکاناتی را در اختیار قرار می‌دهد تا روش‌های جدید آزار جنسی "بدون تماس"را انجام بدهند

ارسال نظر

آخرین اخبار