هنوز چند ماه از گرمای 47 درجه‎‎ای در گلستان نگذشته که این بار شدت این دما در برخی مناطق به بالای به 50 درجه سانتی‎گراد رسید تا این استان شمالی گرمایی ناباورانه را تجربه کند.

کاهش 8 درجه‌ای دما از اواخر هفته در گلستان

به گزارش گلستان24، گفتنش آسان است، اما این میزان گرما آن هم برای استانی که اوج گرمایش از 45 درجه سانتی‎گراد تجاوز نکرده، گاهی غیر قابل تحمل می‎شود اما این موضوع واقعیتی است و مردم این منطقه باید خود را با شرایط جدید جوی منطبق کنند.

کاهش 8 درجه‌ای دما از اواخر هفته در گلستان

گزارش‎ها همچنان حکایت از تداوم این اوضاع دارد، شرایطی که برای منابع طبیعی استان و حتی کشاورزی این دیار نگران‌کننده است و حتی بروز چند حریق کوچک در جنگل‎های شرق گلستان، روزهای آن‎چنان خوشی را برای این دو بخش ترسیم نمی‎کند.

مدیرکل هواشناسی گلستان نیز با اشاره به گرمای بی‎سابقه اخیر در گلستان گفت: طی 72 ساعت گذشته شهرهای استان گلستان گرمای بی‌سابقه‌ای بین 42 تا 50 درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند که این وضعیت موجب صدور اخطاریه جوی در سطح استان شده بود.

 سید محمدرضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ایستگاه‎های هواشناسی کشور، گنبدکاووس طی دو روز گذشته عنوان گرم‌ترین شهر کشور را به خود اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل گرمای بیش از حد هوا، قابلیت وقوع آتش‎سوزی در جنگل‌ها و مراتع بالاست استان افزایش یافته و توصیه می‎شود، بیماران و کودکان و افراد مسن از تردد غیر ضروری خودداری نمایند.

رضوی با تاکید بر اجتناب از فعالیت‌های سنگین بدنی در این شرایط جوی یادآور شد: ضمن توجه به این موضوع شهروندان گلستانی در مصرف انرژی آب و برق نیز صرفه‌جویی را در سرلوحه برنامه زندگی خود قرار دهند.

*بی‎سابقه بودن گرما در گلستان و انعکاس آن در شبکه‎های اجتماعی

به گفته وی: وقوع گرما تا مرز 50 درجه سانتی‌گراد از زمان فعالیت و شروع به کار هواشناسی در این استان بی‎سابقه بوده و این موضوع باعث انعکاس خبر از شبکه سراسری تلویزیون و دیگر شبکه‌های اجتماعی شده است.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به تغییرات جوی طی روزهای آینده، از تغییر جوی دما در استان و کاهش دما از امروز خبر داد.

رضوی اذعان کرد: تا روز جمعه علاوه بر کاهش دما شاهد بارش پراکنده در سطح استان خواهیم بود که این شرایط در روز شنبه با سطح بارش بیشتر در استان تداوم خواهد یافت.

وی ادامه داد: انتظار می‎رود استان در تا اوایل هفته آینده کاهش دما بین پنج تا هشت درجه را تجربه کند و گلستانی‎ها از شرایط طاقت‎فرسای گرمای فعلی رها شوند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وضعیت گرمای بی‌سابقه در گلستان گفت: انتظار می‎رفت با توجه به تغییر اقلیم طی سال‎های اخیر با چنین شرایطی مواجه شویم، هر چند این میزان گرما فراتر از انتظارمان بوده است.

صاد‎ق‌علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: با این شرایط استان عملا از یک استان معتدل خارج شده و در حال تجربه شرایط خشک و بیابانی است.

*کاهش دما و بارش باران از اواخر هفته جاری در گلستان

این مسئول ادامه داد: تداوم گرما و کاهش رطوبت طی چند هفته اخیر موجب شده تا آستانه تحریک‎پذیری منابع طبیعی کاهش یابد و با کوچک‎ترین بی‎احتیاطی شرایط برای گسترش حریق مهیا شود.

مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به دمای بالا هوا و شرایط خاص گرما در گلستان، از ادارات کل حفاظت محیط‌‎زیست و منابع طبیعی استان خواسته‎ایم تا مناطق مستعد آتش‎سوزی در عرصه‎های منابع طبیعی را مد نظر قرار داده و آن را دائم رصد و پایش کنند.

وی با تاکید بر وظایف قانونی مدیریت بحران در حوادث طبیعی متذکر شد: وظیفه حفظ و حراست مدیریت عرصه‎های طبیعی بر عهده دستگاه‎های متولی است و در صورت بروز چنین حوادثی، این دستگاه‎ها از تمامی توان خود از جمله تجهیزات و قابلیت انسانی برای مدیریت حادثه استفاده می‎کنند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان افزود: در صورتی که ابعاد حادثه از جمله آتش‌سوزی از حد متعارف بگذرد و مدیریت حادثه از توان دستگاه متولی خارج شود، رئیس آن دستگاه می‎بایست، ضمن ارزیابی حادثه، امکانات مورد نیاز خود را به فرمانداری شهرستان به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران منطقه اعلام کند تا بر حسب ضرورت این امکانات از طریق شهرستان یا استان تامین شود.

 مقدم در پایان از رسانه‎ها و دستگاه‎های متولی خواست تا با دغدغه بیشتری موضوع آموزش عمومی را در زمینه مسئولیت جامعه نسبت به محیط‌زیست و منابع طبیعی یادآور شوند.

هوای گلستان هم اکنون نیمه‌‎ابری است و میانگین دمای استان نیز بین 40 تا 34 درجه متغیر است./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار