به بهانه روز پزشک

صحبت از پزشک که می‎شود، تصویر فردی اتو کشیده با لباسی سفید و یک گوشی در ذهن اکثر ما نقش می‎بندد، فارغ از اینکه تصویر مورد نظر، تنها بخشی از واقعیت‎‎های این حرفه است.

پزشکان در گلستان از نگاه مردم تا واقعیت‎ها

به گزارش گلستان24، روز نخست شهریورماه، زاد روز حکیم بوعلی سینا و روز پزشک، مجالی است تا پیرامون حرفه پزشکی در گلستان سخن بگوییم و البته اشاراتی نیز به مشکلاتی داشته باشیم که این حرفه ارزشمند با آن روبه‎رو است.

شاید پرداختن به مشکلات پزشکان برای جامعه‎ای که پزشکان را اکثراً افراد مرفهی می‎داند، کمی قابل تصور نباشد اما این صنف برخلاف آن‎چه این روزها از رسانه‎ها عرضه می‎شود، مشکلات خاص خود را دارد.

پزشکان در گلستان از نگاه مردم تا واقعیت‎ها

یک پزشک گلستانی با تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی گفت: از نگاه عموم مردم، پزشکان دارای حرفه‎ای هستند که با توجه به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و مادی، جذاب و قالب توجه به شمار می‎رود و حتی نقطه آمال بسیاری از خانواده‎های ایرانی است.

محمد جواد مقسمی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اضافه کرد: برخلاف نظر عموم، در واقعیت مشکلات این حوزه تخصصی بسیار است، چنانچه یک پزشک از دوران سخت کنکور گرفته تا گذراندن بیش از 300 واحد درسی طی هفت و نیم سال باید مسیری بپیماید که تنها به عنوان یک پزشک عمومی در جامعه مشغول به کار شود.

وی ادامه داد: به این مدت زمان تحصیل، چهار سال برای کسب مدرک تخصصی و دو سال هم کسب مدرک فوق تخصص را اضافه کنید تا وارد بازار کاری شود که برایش بهترین سال‎های عمرش را صرف کرده است.

* تلاش پزشکان فراتر از نیاز مادی است

مقسمی تصریح کرد: پزشکان به سبب شغلی که دارند و تعهدی که به واسطه شغلشان برایشان ایجاد می‎شود در واقع زندگی ندارند، البته جامعه تصورش این است که همه این تلاش‎های این صنف به خاطر منافع مادی است، اما در واقع اینچنین نیست،درست است که پزشکان هم باید برای نیازهای مادی خانواد خود تلاش کنند اما تردید نکنید که تلاش‎ اکثریت این قشر فراتر از نیاز و منافع مادی است.

وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول نظام سلامت افزود: با طرح پزشک خانواده که در زمان دولت هشتم اتفاق افتاد و طرح نظام سلامت، رابطه مالی پزشک و بیمار کم شده و زیرمیزی‎ها به حداقل رسیده است.

رئیس سابق مرکز فوریت های پزشکی استان گلستان با اشاره به نگرانی وزیر بهداشت بابت مشکلات اعتباری برای ادامه طرح نظام سلامت اذعان کرد: پنج یا شش ماه است که پرداختی‎های این طرح دچار مشکل شده و ادامه این طرح نیازمند کمک و مساعدت مجلسی‎ها است تا این برنامه موفق و مورد تأیید مردم و حتی مراجع ادامه یابد.

مقسمی ادامه داد: به هرحال باید پذیرفت، شیفت‎های فشرده کاری، ساعت کاری بالا، فرسودگی جسمی و روحی، فقدان رسیدگی به فرزندان و خانواده از مشکلاتی است که پزشکان با آن مواجه هستند.

وی با اشاره به تصور خاص مردم از پزشکان در جامعه یادآور شد: دیدگاهی در ذهن مردم شکل گرفته که پزشکان تافته‎ای جدابافته از جامعه هستند در حالی که اینطور نیست و آنان در محیط بیمارستان یا دیگر محیط‎های کاری تلاش می‎کنند از تمامی تجربه و تخصص خود در جهت درمان بیماران خود بهره گیرند.

* پزشکان تافته‎ای جدا بافته از مردم نیستند

مقسمی که نزدیک به 20 است که به حرفه پزشکی مشغول است، در زمینه شرایط استان در حوزه پزشکی افزود: طی 14 سال اخیر، گلستان پیشرفت بسیاری از لحاظ سخت‎افزاری و نرم‎افزاری در حوزه پزشکی داشته و در مرکز استان و اکثر شهرستان‎ها، مراکز درمانی مجهز تأسیس شده و کادر آن اعم از پزشک و پرستار تأمین شده است.

وی یادآور شد: این تحول مبنایی از سال 1380 آغاز شده و حتی بخش خصوصی نیز حرکت‎های خوبی در عرصه پزشکی استان از خود بروز داده است.

این پزشک گلستانی، بیشترین مشکل پزشکان استان را متعلق به پزشکان عمومی می‎داند و اذعان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، مطب‎های پزشکان عمومی استان تقریباً تعطیل شده و اکثر آنان به کارهای جنبی، مانند زیبایی پوست و ترک اعتیاد رو آورده‎اند.

مقسمی متذکر شد: این چالش تنها برای پزشکان عمومی است و پزشکان تخصصی با توجه به قراردادی که در طرح نظام سلامت پیش‌بینی شده با این موضوع مشکلی ندارند.

همچنین یک پزشک عمومی گلستانی با اشاره به اجرای طرح نظام سلامت گفت: بسیاری از پزشکان عمومی به دلیل فقدان مراجعه بیماران برای اینکه مشتریان بیشتری جذب کنند به اموری غیر از تخصص خود مانند برداشتن خال و پاک‎سازی پوست رو آورده‌اند.

* پزشکان عمومی متضرر از طرح جامع نظام سلامت

سیدمحمد حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: این در حالی است که حرفه پزشک عمومی از بهترین تخصص‎های مورد نیاز در کشورهای پیشرفته به شمار می‎آید و بیماران در ابتدا به آنان مراجعه و تنها در موارد خاص به پزشکان متخصص مراجعه می‎کنند.

وی خاطرنشان کرد: تخصص‎گرایی و نوع قرارداد در نظام سلامت موجب شده، تا آنان هزینه‎های بیشتری از جیب خود برای تشخیص و درمان بیماری بپردازند که البته این موضوع بیمه‎ها را هم در پرداخت این هزینه‌ها با مشکل مواجه کرده است.

حسینی ادامه داد: گسترش روزافزون رشته‎های تخصصی پزشکی، گرایش مردم به متخصصان و نبود نظام ارجاع در کشور از جمله عواملی است که پزشکان عمومی را در بازار کار با مشکل مواجه ساخته است.

وی با اشاره به جایگاه پزشکان در جامعه اضافه کرد: اگر دیدگاه جامعه در برخی موارد آن‎چنان مثبت نیست به دلیل عملکرد برخی همکاران ما است اما مردم باید بدانند که اکثریت پزشکان از متن جامعه هستند، به مردم عشق می‎ورزند و زندگی آنان در سطح متوسط و معمولی است.

با همه این تفاسیر باید پذیرفت، بخشی از مشکلات پیش‎رو در عرصه پزشکی و حتی دیدگاه خاص جامعه به این قشر، متوجه صاحبان این حرفه است که به دلیل عملکرد نه چندان مناسب برخی هم‎صنفان خود در معرض قضاوت نادرست قرار گرفته‎اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار