خلیفه دردی طریک باخشی پرآوازه ترکمن صحراست که نامش با دوتار گره خورده است. کمتر کسی است که به دوتار و باخشی های ترکمن علاقه داشته ولی نام دردی طریک را نشنیده باشد .

آشنایی با استاد بزرگ موسیقی اصیل ترکمنی

 به گزارش گلستان 24، خلیفه دردی طریک باخشی پرآوازه ترکمن صحراست که نامش با دوتار گره خورده است. کمتر کسی است که به دوتار و باخشی های ترکمن علاقه داشته ولی نام دردی طریک را نشنیده باشد .

استاد بزرگ موسیقی اصیل ترکمنی

او را در واقع می توان شجریان ترکمن صحرا دانست .
خلیفه دردی طریک متولد سال ۱۳۳۴ شمسی روستایی در سه کیلومتری غرب آق قلا به نام آق قبر می باشد. وی در خانواده ای فرهنگدوست و مستضعف دیده به جهان گشود. ۱۰-۱۲ سال بیشتر نداشت که به دور از چشم پدر که دوتارش در گوشه اتاق آویزان بود بر می داشت و نرم نرم ک با دستان کودکانه اش بر تارهای آن می نواخت . و با توجه به استعداد والا و علاقه فراوانی که داشت دیری نپایید که خود استادی چیره دست در خوانندگی شد.
وی اشعار آوازهایش را بیشتر از میان سروده های مختومقلی – مسکین قلیچ – ستار سوقی و همچنین عموی خویش جان محمد طریک انتخاب می کرد.
اولین استادش قزاق پنق بود که پایه های اصولی خوانندگی را به او آموخت . بعدها دردی طریک بواسطه مهارتی که در موسیقی سنتی پیداکرده بود مدتی در رادیو گرگان به اجرای برنامه می پرداخت.
وی در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرد و افتخارات زیادی کسب نمود . اجرای برنامه های زنده در کشورهای اروپایی از جمله آلمان – هلند – انگلستان، تحسین همگان را برانگیخت و نام ایران را در عرصه موسیقی سنتی دنیا بر سر زبانها انداخت.
باخشی دردی طریک در خوانندگی صاحب سبک است . هیچ باخشی دیگری همجون سبک وی نمی خواند .این هنرمند در این سبک شاگردانی را نیز تربیت کرده که می توان به رحیم خیوه لی – یحیی محمدزاده – نازبردی قره داشلی اشاره نمود .
وی پس از سالها تلاش در موسیقی سنتی ترکمن سرانجام در سال ۸۸ از طرف اداره ارشاد گلستان به زیارت خانه خدا اعرام گردید.
دردی طریک اکنون پس از بیش از ۴۰ سال خوانندگی در فکر بازنشستگی می باشد اما متاسفانه به دلیل اینکه که شغل و درآمد دیگری ندارد بیم امرار معاش خانواده را دارد. وی نگران تامین مخارج ۸ فرزندش می باشد. دردی طریک افسوس می خورد که چرا در کنار موسیقی شغل دیگری را به دست نیاورده است .
در حال حاضر دردی طریک چشم انتظار حمایت مسئولان اداره کل ارشاد اسلامی استان می باشد تا حداقل از مزایای حقوق بازنشستگی برخوردار شود .
به باور خیلی از طرفدارانش ترکمن صحرا دیگر همچون دردی طریک نخواهد دید .

ارسال نظر

آخرین اخبار