بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه؛

روزنامه های صبح پنج شنبه به موضوعاتی همچون بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه، ارتحال آیت الله خزعلی و آخرین مهلت کنگره برای رد برجام پرداخته است.

دولت مصیبت بکشد اما یارانه ثروتمندان را حذف نکند! / هدف از حضور گسترده اروپایی‌ها در ایران

 به گزارش گلستان 24، تیتر اول اکثر روزنامه های امروز به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز گذشته در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران مطرح شد اختصاص یافته است. همچنین اکثر روزنامه ها با پرداختن به خبر ارتحال آیت الله خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری یاد این یار راستین امام را گرامی داشتند. اما حواشی برجام هنوز هم ادامه دارد؛ از بررسی در تهران تا بررسی در واشنگتن. امروز آخرین مهلت کنگره آمریکا برای اعلام رای درباره تائید یا رد برجام است.

سپاه با کمال قدرت جلوی نفوذ امنیتی را می‌گیرد
روزنامه جوان در نیم صفحه اول خود به پوشش خبر بیانات رهبر معظم انقلاب در روز  گشذته پرداخته است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را نعمت بزرگ الهی و پاسدار آگاه و بینای انقلاب اسلامی در مسائل داخلی و خارجی خواندند و با تبیین الزامات و ابعاد پاسداری از انقلاب اسلامی افزودند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ به‌خصوص نفوذ سیاسی – فرهنگی است که شناخت توطئه‌های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به‌سمت تحقق آرمان‌ها این هدف را ناکام خواهد گذاشت.
ایشان کلمه «سپاه» را به‌معنای داشتن سازمان و تشکیلات و نظم و انضباط دانستند و خاطرنشان کردند: برای هیچ سازمان و نهادی همچون سپاه وظیفه سازمانی برای پاسداری از انقلاب اسلامی به‌عنوان عزیزترین حادثه تاریخی و جاری کشور، تعریف نشده است. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یکی از وظایف اصلی سپاه، رصد دائمِ مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور شناخت تهدیدها است، گفتند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان سربه‌زیر و سرگرم کارهای اداری خود نیست بلکه یک ناظرِ آگاه و بینا و متوجه مسائل داخلی و خارجی است.  ایشان اهمیت مجموعه اطلاعات سپاه را در این بخش یادآور شدند و افزودند: مجموعه اطلاعات سپاه باید به‌طور دائم مسائل را رصد و تهدیدها را شناسایی کند. 
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ابعاد کلمه «پاسداری از انقلاب» را «هوشیاری و بیداری دائم» دانستند و تأکید کردند: ما هیچ‌گاه شروع‌کننده جنگ نبوده و نخواهیم بود اما چون انقلاب اسلامی همواره در معرض تهدید معارضین و مزاحمین است، هوشیاری و بیداری همیشگی سپاه و آمادگی‌های متناسب با تهدیدها کاملاً ضروری است. 
ایشان افزودند: لازمه پاسداری از انقلاب، شناخت نقاط ضعف معرفتی و عملی دشمن و توجیه افرادی است که هنوز شناخت صحیح از دشمن ندارند. 
 
ایشان انقلاب را حقیقتی، ماندگار و دائم و «صیرورت و تحولی عمیق و پایان‌ناپذیر» خواندند و افزودند: برخلاف تصورات و القائات اتاق‌فکرهای بیگانه که در داخل هم عده‌ای آنها را تکرار می‌کنند، انقلاب تمام‌شدنی نیست و تبدیل آن به «جمهوری اسلامی» به معنایی که آنها فکر می‌کنند، امکان‌پذیر نخواهد بود. 
رهبر انقلاب ایدئولوژی‌زدایی از دیپلماسی و سیاست داخلی را از دیگر محورهای تبلیغات کنونی غرب خواندند و خاطرنشان کردند: می‌خواهند ما اصول خود را در سیاست خارجی دخالت ندهیم اما فکر و عقیده و ایدئولوژی در همه زمینه‌ها «راهنمایی تعیین‌کننده» به‌شمار می‌رود.
 
ایشان گفتند دشمنان از یک طرف می‌گویند جمهوری اسلامی در منطقه دارای قدرت و نفوذ و تأثیرگذاری است و از طرف دیگر می‌گویند روحیه و تفکر انقلابی را کنار بگذارید تا جذب جامعه جهانی شوید. 
رهبر انقلاب افزودند: این دو گزاره با هم متناقضند زیرا قدرت و نفوذ ما به علت روحیه و عملکرد انقلابی است و طبعاً اگر آن را کنار بگذاریم ضعیف می‌شویم.  ایشان افزودند: هدف اصلی دشمنان این است که ملت ایران تفکر انقلابی را کنار بگذارد تا قدرت خود را از دست بدهد و در نقشه‌های چند کشور زورگو که خود را جامعه جهانی می‌نامند هضم و محو شود.
ایشان با انتقاد از حرف‌ها و نوشته‌هایی که دانسته یا ندانسته تضعیف سپاه را دنبال می‌کند، افزودند: سپاه پاسداران، نعمت بزرگ الهی است و همه باید قدردان این نعمت باشند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قدرشناسی از سپاه را در درجه اول متوجه خود این نهاد دانستند و افزودند: با استحکام روزافزون بافت معنوی و فکری و عملی خود، پرهیز شدید از بهانه دادن به دست دیگران، دوری مطلق از مسائلی که به کرامت سپاه لطمه می‌زند، و حرکت در خط مستقیم انقلاب در زمینه‌های اقتصادی، مالی و سیاسی، شأن و شخصیت سپاه پاسداران را قدردانی و مراقبت کنید. 
رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر ضرورت توجه کامل سپاه پاسداران به همه تهدیدها افزودند: تلاش دشمن برای نفوذ، از جمله تهدیدات بزرگ است. ایشان افزودند: نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: باید پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی را چنان در کشور مستحکم کنیم که هیچ چیز در ادامه این مسیر درخشان خللی ایجاد نکند که این وظیفه اساسی همه نخبگان است. 
 
دعوت از رئیس‌جمهور برای تشکیل نشست با اعضای کمیسیون برجام
جوان نوشت: رئیس کمیسیون ویژه برجام طی نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه، خواستار برگزاری جلسه مشترک این کمیسیون با سران سه قوه برای بررسی توافق هسته‌ای شد.
زاکانی در این نامه عنوان کرده است: به استحضار می‌رساند از آنجا که بررسی برجام یک مسئله ملی و مورد توجه نخبگان و آحاد مردم عزیزمان است و در مقطع حساس کنونی دوستداران و دشمنان نظام اسلامی منتظر شنیدن گزارش نهایی کمیسیون ویژه مجلس در این باره هستند، اعضای این کمیسیون بهره‌مندی از نظرات کلان و راهبردی رؤسای محترم سه قوه را- که می‌تواند در تصمیم‌سازی برای سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مؤثر باشد- برای خود مغتنم می‌دانند،  لذا خواهشمند است با عنایت به محدودیت زمانی پیش روی کمیسیون برای تدوین گزارش نهایی و ارائه آن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، دستور فرمایید در اولین فرصت ممکن مقدمات برگزاری جلسه اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضرتعالی فراهم شود.
 
همچنین علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه خواستار دعوت رسمی این وزارتخانه از یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در کمیسیون متبوعش شد. 
زاکانی طی این نامه با اشاره به حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنگره امریکا خواستار حضور وی در نشست کمیسیون متبوعش و همچنین پاسخ به سؤالات نمایندگان شده است. 
 
سایه «برجام» بر انتخابات آمریکا
روزنامه اصلاح طلب شرق نوشت: سایه «برجام» بر انتخابات آمریکا موفقیت حزب دموکرات آمریکا در جلوگیری از رأی‌گیری طرح برجام در سنا به علت دسترسی‌نداشتن به حد نصاب آرا، هرچند برای اوباما یک توفیق است و ظاهرا فرصتی برای جمهوری‌خواهان باقی نمی‌ماند تا مانع اجرائی‌شدن برجام توسط اوباما شوند، اما این یک روی سکه است. شکست جمهوری‌خواهان در واقع پایان عصر نظامی‌گری آمریکا در عرصه جهانی است و آغازی بر حاکمیت گفتمان سیاسی و مذاکره با دیگر قدرت‌ها. اوباما، هوادار حل‌وفصل مسائل کلان داخلی و خارجی پشت میز مذاکره است و این ایده به دیگر اعضای حزب دموکرات هم سرایت کرده است. 
در انتخابات گذشته آمریکا هم اوباما برای خود این امتیاز را قائل بود که در حمله به عراق رأی نداده است و همین وضع او را در موقعیت برتر قرار داد. حزب دموکرات در رأی‌گیری برجام اتحاد و اتفاقی از خود نشان داد که قابل تصور نبود.از طرفی «آیپک» یا لابی صهیونیست‌ها هم که هواداران پروپا قرص اسرائیل هستند با همه تبلیغات خود نتوانستند بین دموکرات‌ها شکاف بیندازند.
 
انتخابات سال ٢٠١٦ آمریکا، اما حکایتی دیگر است. سنگینی برجام و سایه پرابهت آن بر فعالیت‌های انتخاباتی حتی بیشتر از قضیه گروگان‌ها در کارزار انتخاباتی ریگان و کارتر خواهد شد. حزب دموکرات تا این زمان، کاندیدای مطرحی غیر از هیلاری کلینتون ندارد. 
احتمالا هیلاری، اولین زنی خواهد بود که به رقابت با کاندیدای حزب جمهوری‌خواه خواهد پرداخت. مهم نیست که با کدام کاندیدای جمهوری‌خواه وارد ماراتن انتخابات خواهد شد؛ جب بوش نیمه‌معتدل در بین جمهوری‌خواهان یا فردی رادیکال‌تر از جب بوش. به یقین از هم‌اکنون مشاوران هیلاری یا هر نماینده دیگری از حزب دموکرات می‌دانند که باید پاسخ‌گوی برجام باشند. انتخابات سال ٢٠١٦ آمریکا یک‌بار دیگر زیر سایه نام ایران برگزار خواهد شد. جمهوری‌خواهان از هم‌اکنون موتور انتقادات خود را روشن کرده‌اند. اگر کاندیدایی از حزب جمهوری‌خواه وارد کاخ سفید شود به یقین در ایام فعالیت انتخاباتی با توجه به جبهه واحد دموکرات‌ها، قول و وعده‌هایی خواهد داد که از همه توان خود استفاده کند تا توافق وین را بی‌اثر کند. عدم طرح توافق وین در مجلس سنا به لحاظ اتحاد دموکرات‌ها در آمریکا، پایان راه نیست. دوره فعالیت انتخاباتی درون‌حزبی کاندیداهای جمهوری‌خواه و نیز هماوردی کاندیدای این حزب با نماینده دموکرات‌ها، همه پیرامون توافق هسته‌ای و راه برون‌رفت از تعهدات این توافق‌نامه خواهد بود.
 
وقتی سرنوشت توافق‌نامه وین در آمریکا روشن خواهد شد که انتخابات سال ٢٠١٦ آمریکا تمام شده باشد. مسئله این است؛ چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد؛ نماینده دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان؟
٥٠٠ پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران
پالیز دار در گفت‌و‌گو با «شرق» خبر داد: مردم حق دارند که از وضعیت فساد در کشور مطلع باشند. اینکه می‌گویم از یک‌سری از پرونده‌های موجود در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطلع نیستید، به این خاطر است که ما قصد رسانه‌ای‌شدن آنها را نداشتیم. 
 
متأسفانه گستره زمین‌خواری خیلی زیاد شده است؛ چند وقتِ پیش در شیراز هم زمین‌خواری اتفاق افتاده بود. هم‌اکنون تجاوز به عرصه و اراضی ملی با استفاده از تغییر کاربری رشد زیادی پیدا کرده است و تغییر کاربری اراضی هم نوعی زمین‌خواری محسوب می‌شود. ضمن اینکه متأسفانه در شرایط فعلی، تعدد و تکثرِ تصرفِ عدوانی در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی نیز دامنه گسترده‌ای پیدا کرده و زیاد شده است.  
ما زمین‌خواری در شیراز داریم که ٢٠٠ هکتار از اراضی کشاورزان را خریداری کرده اما در کنار این ٢٠٠ هکتار حدود یک هزار هکتار از اراضی ملی را هم تصرف کرده است. اینکه مقامات محلی در این رابطه کوتاهی و تخلف کردند، در جای خود درست است اما همان‌طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند؛ هیچ فسادی شکل نمی‌گیرد مگر آنکه یک‌سری افراد از درون تشکیلات و سازمان‌ها در آن فساد همکاری داشته باشند. بنابراین مفسدین با استفاده از ابزارهای قانونی در مسیر فساد حرکت می‌کنند.
 
مبارزه با فساد نباید ابزار مناقشات سیاسی و اختلافات قومی و منطقه‌ای قرار بگیرد. ما این اجازه را به کسی نمی‌دهیم که از اهرم مبارزه با مفاسد، برای مقاصد سیاسی خود استفاده کنند. تقسیمات کشوری مشخص کرده که منطقه حیران متعلق به کجاست و هیچ قصد و غرضی برای جابه‌جایی این منطقه وجود ندارد و این دولت هم در تقسیمات کشوری دخالت نخواهد کرد. اما موضوع گردنه حیران در شرایطی اتفاق افتاده که هیچ‌گونه نظارتی نبوده و صرفا بر مبنای قرار داد نانوشته‌ای بین مقامات منطقه مبنی بر ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و تغییر کاربری‌های متعدد صورت گرفته است.
 
پرونده‌های تخلف در زمین‌خواری گردنه حیران حول‌وحوش ٥٠٠ پرونده است، اما در تعداد محدودی از پرونده‌ها، مقامات دولت قبل نقش داشتند. مقاماتی هم که در ماجرای این زمین‌خواری از آنها نام برده می‌شود، کمتر از ١٠ نفر هستند. پس با عَلَم‌کردن اسم مقامات و سیاسی‌کردن جریانات، موضوعات به حاشیه می‌رود و نه‌تنها به پرونده تخلف مقامات رسیدگی نمی‌شود، بلکه مابقی پرونده‌ها هم در کنار آنها ماست‌مالی می‌شود. پس سیاسی‌کردن موضوعات آفت‌هایی دارد.
 
هدف از حضور گسترده اروپایی‌ها در ایران
روزنامه اصولگرای وطن امروز به سخنان سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در جمع فرماندهان سپاه در رابطه با اهداف حضور غربی ها در ایران پرداخته است: یکی از دلایل ورود، حضور و ظهور گسترده اروپایی‌ها در کشور ما که با هماهنگی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد ایجاد دو قطبی در درون جامعه، بالا بردن مطالبات در افکار عمومی و زدودن بحث درگیری طولانی آمریکا و غرب با ایران است.
 
شرق آسیا و اروپا به عنوان کشورهای رقیب آمریکا محسوب می‌شوند؛ آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی نیز حیاط خلوت آمریکا هستند اینها منشأ ابرقدرتی آمریکا را فراهم نمی‌کنند، جغرافیای مهمی که آمریکا در آن دچار آسیب جدی و اساسی شده غرب آسیاست. فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار داشت: جغرافیای شمال آفریقا و خاورمیانه است که تاثیر بسیار اساسی در برپایی قدرت آمریکا و بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در فروپاشی این قدرت دارد. وی اتحادسازی برای حوادث علیه دشمن را اولین مشخصه ابرقدرتی برشمرد و گفت: توان فیصله دادن به حوادث در چارچوب منافع و قدرت مهار رقیب نیز از دیگر عوامل تعیین‌کننده جایگاه ابرقدرت‌هاست.
سردار سلیمانی افزود: آمریکا با اتحادسازی‌ای که انجام داد تلاش کرد حزب‌الله را از عرصه لبنان حذف کند اما نه قدرت مهار حزب‌الله را داشت نه اتحاد‌سازی‌هایی که انجام داد هیچ یک منجر به نتیجه نشد و حزب‌الله قدرتمندتر شد به نحوی که امروز رهبر ارزشمند آن به شکل علنی توانمندی و قدرت خود را اعلام می‌کند.
 
فرمانده نیروی قدس سپاه با تاکید بر اینکه شناخت سیاست‌های آمریکا در مقطع کنونی بسیار مهم است، گفت: آمریکایی‌ها معتقدند کلید بازسازی قدرت آنها باید از نقطه‌ای انجام شود که در آن نقطه فروپاشی صورت گرفته باشد و آن منطقه خاورمیانه به عنوان نقطه فروپاشی قدرت آمریکا و نقطه نفوذ، توسعه و تاثیر انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه سیاست امروز آمریکا با گذشته متفاوت است، اظهار داشت: آمریکا امروز در کشورها به دنبال استفاده از ابزارهای مختلف و روش‌های نو و جدید است. وی افزود: یکی از دلایل ورود، حضور و ظهور گسترده اروپایی‌ها در کشور ما که با هماهنگی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد ایجاد دوقطبی در درون جامعه، بالا بردن مطالبات در افکار عمومی و زدودن بحث درگیری طولانی آمریکا و غرب با ایران است.
 
وی حفظ درگیری در جهان اسلام برای بالا بردن نیازهای کشورهای منطقه به آمریکا را از دیگر راهبرد آمریکا در منطقه دانست و اظهار داشت: سیاست آمریکا در موضوع داعش و گروه‌های تکفیری، اداره آنها و نه انهدام است و این موضوعات تفاوت جدی و اساسی با یکدیگر دارد؛ سیاست آمریکا این است که این نوع گروه‌ها باقی بمانند تا آنها احتیاج کشورها به آمریکا را بالا ببرند.
انقلابی تا آخرین نفس
 امت حزب‌الله عزادار شد و این بار نعمت حضور یک روحانی پاک، انقلابی و بصیر از مردم ایران گرفته شد. مردی راسخ که «دوستدار خمینی» بود و عمار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای.  آیت‌الله خزعلی یار دیرین امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی، خطیب مشهور، انقلابی و مجاهد خستگی‌ناپذیر انقلاب اسلامی دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت. آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی نماینده استان خراسان در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته پس از یک دوره طولانی‌مدت بیماری، دار فانی را وداع گفت. به گفته رئیس دفتر آیت‌الله خزعلی پس از آنکه به دستور پزشکان آیت‌‌الله خزعلی به منزل منتقل شد، ایشان روز گذشته در منزل شخصی خود دعوت حق را لبیک گفتند.
برخی‌ مسؤولیت‌های‌ ایشان‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌:

ـ عضویت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌

ـ عضویت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در 3 دوره‌ متوالی‌ به‌ نمایندگی‌ از مردم‌ استان‌ خراسان‌

ـ عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌

آیت‌الله خزعلی به عنوان یکی از یاران صدیق امام و رهبری همواره بر تبعیت از ولایت مطلقه فقیه تاکید داشت، به طوری که در فتنه 88 مواضع شفاف و قاطعی علیه فتنه‌گران داشت و از فرزند خود که در جریان فتنه نقش‌آفرین بود، بارها اعلام برائت کرد.

مجلس به سلیقه زنان

روزنامه اصلاح طلب ابتکار درباره حضوز زنان در مجلس نوشت: تنها 7 ماه تا انتخابات مجلس دهم باقی است و جناح‌های مختلف سیاسی در حال برنامه‌ریزی برای کسب کرسی‌های هر چه بیشتر بهارستان در این دوره هستند. سی و پنج سال از تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی در خرداد 59 می‌گذرد و با وجود تلاش‌های فراوان بانوان، فعالان سیاسی و حتی نمایندگان مجلس برای افزایش حضور زنان در بهارستان در کل 9 دوره تشکیل مجلس شورای اسلامی تعداد کل زنان در این فضا به 80 نفر هم نرسیده است. دراین میان با طرح مسئله سهم ٣٠ ‌درصدی زنان در فهرست‌های انتخاباتی بر لزوم حضور تعداد مشخصی نماینده زن تاکید شده که امید زنان برای کسب موفقیت در این عرصه را بالاتر می برد. دراین میان زنان اصلاح طلب تاکید بیشتری روی این مسئله دارند و تلاش می کنند تا در فهرست نهایی تعداد قابل توجهی از زنان حضور داشته باشند.
 
تکاپوی هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا برای حضور زنان در این انتخابات دوره دهم مجلس قابل توجه است. برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، سخنرانی‌ها و گفت‌و‌گو‌های سیاستمداران در این مدت نشان از تلاش بی‌وقفه برای راهیابی زنان برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ کشور است.
 
چندی پیش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود از زنان خواست تا در انتخابات به کاندیداهای زن رای بدهند. همچنین در دیداری با مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور و معاونین و چند تن از زنان مسئول در وزارتخانه‌ها با تاکید بر نقش زنان در عرصه‌های سیاسی کشور بویژه مقطع انتخابات، گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای می‌توانند در هر انتخاباتی به نامزدهای خود رای دهند و اینکه زنان نامزد در انتخابات، رای کافی را نمی‌آورند، به جماعت آنان در جامعه بستگی دارد. در ادامه سخنان پدر، فائزه و فاطمه هاشمی طرح «رای زنان به زنان» را پیشنهاد کردند. فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، عنوان کرد: اینکه سهمیه‌بندی در گروه‌ها داشته باشیم، مسئله بدی نیست. به هر روشی می‌توان تعداد کاندیداهای زنان را افزایش داد اما مهم این است که چه کسی به این خانم‌ها رای می‌دهد. نیمی از جمعیت کشور ما زنان هستند اما آیا همه زنان به زنان رای می‌دهند؟ معلوم است نمی‌دهند، حتی اگر در فهرستی ۵۰ درصد، خانم‌ها باشند باز این اتفاق نمی‌افتد.
 
اهمیت حضور زنان در عرصه‌های سیاسی به قدری است که دولت برای آن برنامه‌ریزی ویژه داشته و در جهت توانمند‌سازی سیاسی زنان برای حضور در این اتمسفر برنامه‌های آموزش تدارک دیده است. در این خصوص شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان و خانواده برای حضور بانوان در انتخابات آتی مجلس برنامه‌های آموزشی جهت توانمندسازی سیاسی آنان خواهد داشت.
روحانی: گزینه‌های روی میز باعث ایجاد فردو در زیر کوه
رئیس‌جمهوری دیروز در نخستین گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت حضور یافت. حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنان خود در این همایش با اشاره به تاکید 1+5 برای بستن فردو به دلیل این که زیر کوه است، تصریح کرد که گزینه‌های رو میز طرف مذاکره هسته‌ای و تهدیدهای آن‌ها باعث شد که فردو زیر کوه تاسیس شود. وی در سخنان خود همچنین به برخی از دیگر دستاوردهای برجام اشاره کرد.
 
روحانی با اشاره به اینکه در مذاکرات می‌گفتند فردو را کامل ببندید چون زیر کوه است، تصریح کرد: ما در پاسخ به آنها گفتیم فردو زیر کوه است به خاطر آن چیزهایی که شما روی میز داشتید تا زمانی که مواردی که شما روی میز دارید بی‌تاثیر شود. یعنی شما ما را تهدید کردید و ما زیر کوه سایتی برای غنی‌سازی ساختیم. اما در نهایت پذیرفتند نیمی از فردو فعال بماند . روحانی با بیان اینکه تلاش در مذاکرات تنها برای نگه داشتن دستاوردهای گذشته نیست، اظهار کرد: در این توافق‌ها زمینه برای حرکت و رشد سریع‌تر در مسیر تحقیق و توسعه و دانش جدید در زمینه هسته‌ای صلح‌آمیز به دست آوردیم. وی با تاکید بر اینکه در مذاکرات قطعنامه‌های غلط گذشته را ملغی کردیم و همزمان تحریم‌ها را برخواهیم داشت، افزود: فضای کشور را برای علم و دانش، تجارت و صادرات باز خواهیم کرد. رئیس دولت یازدهم گفت: امروز باید در فضای پساتحریم جهان را ببینیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
 
واشنگتن پست: توافق هسته‌ای با ایران راهبردی‌ترین پیروزی اوباماست
روزنامه کیهان به گزارش های مختلف خارجی پیرامون توافق هسته ای پرداخته است: واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای با ایران راهبردی‌ترین پیروزی دوران ریاست جمهوری اوباماست.
در ادامه گزارش آمده است: این توافق از سوی بسیاری از استراتژیست‌های برجسته آمریکایی و خارجی مورد تأیید قرار گرفته است.
این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: حتی در اسرائیل، شاهد ابراز حمایت از سوی نهادهای امنیتی آن هستیم، کسانی که این توافق را نسبت به هرگونه جایگزین واقع‌گرایانه‌ای ترجیح می‌دهند.
 
«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: سنا از ۶۷ رأی لازم برای ابطال وتوی اوباما در زمینه تحریم‌های ایران برخوردار است.
کورکر افزود: مجادله پیرامون این قانون، از مباحثات پیرامون رأی به طرح رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره جدا است.
وی در ادامه گفت: سنا این اختیار را دارد که مفاد «قانون تحریم ایران» را تمدید کند.
«قانون تحریم‌ ایران» یا «داماتو» در سال ۱۹۹۶ تصویب شد و بسیاری از قوانین تحریمی آمریکا از آن زمان به این قانون اضافه شده‌اند. این قانون، سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود و «رابرت منندز» و «مارک کرک» با ارائه طرحی خواستار تمدید آن برای ۱۰ سال دیگر، تا سال ۲۰۲۶ شده‌اند.
 
سناتورهای دموکرات آمریکایی بامداد چهارشنبه، دومین بار از رأی‌گیری درباره طرحی که خواستار رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا است جلوگیری کردند.
42 سناتور دموکرات در این جلسه به «ختم بررسی» طرح «رد توافق هسته‌ای ایران» رأی مخالف دادند؛ 56 نماینده جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند و «لیندسی گراهام» و «ران پاول»، دو نماینده جمهوری‌خواه از اعلام نظر درباره آن خودداری کردند.
سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا پنجشنبه گذشته پس از ناکامی در کسب 60 رأی لازم برای ختم بررسی «برجام» دستور رأی‌گیری مجدد درباره آن را صادر کرده بود.
 
«میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا گفت: در حال تدوین متمم قانونی هستیم که رئیس‌جمهور را از رفع تحریم‌ها تا زمان اقدام ایران در زمینه دو موضوع منع می‌کند: ایران بایستی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند.
در همین حال، «دانیل سرور» مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اولین خواسته آمریکا پایان اسرائیل‌‌ستیزی ایران است.
 
خبرگزاری ریانووستی روسیه در گزارشی نوشت: آمانو در سفر به ایران از پارچین بازدید می‌کند.
«علی اکبر صالحی»  رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در جمع خبرنگاران در وین گفت: امید دارم که روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای در بوشهر به ایران کمک کند.
صالحی افزود: مذاکرات هسته‌ای ایران و فرانسه با موضوع همکاری‌های دو جانبه و پروژه بین‌المللی ITER برگزار شد.
در همین حال وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد: آژانس برای رایزنی دربارهPMD  تیم کارشناسی به ایران اعزام کرده است.
مطابق مفاد «برجام» دوره حساس یک ماهه برای تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «جنبه‌های نظامی احتمالی» (PMD) از روز ۱۵ سپتامبر آغاز می‌شود.
مرعشی: دولت مصیبت بکشد اما یارانه ثروتمندان را حذف نکند!
کیهان در اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که برخی مقامات دولتی پرداخت یارانه را مصیبت عظما و شب عزای دولت می‌خوانند، عضو مرکزیت کارگزاران گفت صلاح نیست دولت یارانه‌ها را حذف کند.
حسین مرعشی در مصاحبه با خبر آن‌لاین با بیان اینکه برای حل مشکل یارانه‌ها نیاز به یک دوره حداقل پنج ساله است، گفت: برای  حل مسئله یارانه‌ها نیاز است که حداقل یک دوره پنج ساله سپری شود که قدرمطلق آن ثابت بماند تا به تدریج ارزش این پول در طول زمان کاسته شود و به نقطه‌ای برسد که پرداخت یا عدم پرداخت آن سختی برای دولت یا مردم نداشته باشد.
وی افزود: قبلا توصیه این بود که فقط به اقشار ضعیف جامعه یارانه‌ پرداخت شود و با قاطعیت سایر بخش‌ها حذف شوند، اما این تصمیمی بود که دولت یازدهم  می‌بایست در ماههای اول تشکیل اجرایی می‌کرد اما دولت در تصمیم‌گیری برای این موضوع تعلل کرد.
مرعشی تصریح کرد: واقعیت این است که همه این پرداخت‌ها خلاف قانون است، زیرا اصلا برای این پرداخت‌ها منابعی وجود ندارد و با کاستن از منابع پروژه‌های توسعه‌ای و پرداخت به افرادی که نیازمند نیستند کشور متضرر می‌شود.
او با بیان اینکه پیشنهاد حذف پرداخت یارانه مربوط به دو سال پیش است، مدعی شد: الان در شرایطی قرار گرفته‌ایم که توصیه نمی‌شود دولت دست به یک جراحی تلخ بزند.
 
یادآور می‌شود دولت کسری بودجه خود از جمله در زمینه پرداخت یارانه را از طریق چند بار گران کردن آب و برق و حامل‌های انرژی یا گران کردن دلار و... تأمین می‌کند و این نسخه‌ای است که برخی لیبرال‌های وطنی با اسم‌های بزک شده و پرطمطراقی نظیر «تعدیل اقتصادی» می‌پیچند. این در حالی است که بنابر اعلام کارشناسان با حذف 10 میلیون نفر ثروتمند از مجموع 75 میلیون یارانه‌بگیر، می‌توان مشکل کسری بودجه یارانه را تأمین کرد اما دولت و برخی مشاوران لیبرال مسلک‌ آن ترجیح می‌دهند به جای رنجاندن طبقه مرفه، هزینه 45 هزار تومانی یارانه را از طریق فشار بر توده‌های پایین جامعه تامین کنند. برخی تحلیل‌ها حاکی است که دولت نگران بازخورد سیاسی و انتخاباتی حذف یارانه‌هاست در حالی که منطق‌ گران کردن و تعدیل، نارضایتی بیشتری را دامن می‌زند.
یادآور می‌شود حزب‌کارگزاران به واسطه حضور در دولت سازندگی و اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی رکورد تورم 49/4 درصدی را برجای گذاشت و موجب اعتراضات شدید مردمی شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار