فاجعه ای که در مکه و در مراسم رمی جمرات در منا رخ داد و منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از حجاج بیت الله الحرام و از جمله تعدادی از ترکمن های استان گلستان شد ، موجب ناراحتی و داغدار شدن ترکمن صحرا گشت .

اکثر قربانیان و مجروحین گلستانی حادثه منا از ترکمن ها هستند

در میان اعیاد مسلمین ، عید قربان همواره برای ترکمن های استان گلستان از یک منزلت و جایگاهی متمایز برخوردار بوده و برای آن چندین روز تعطیلات در نظر گرفته شده است .

به گزارش گلستان24، در این ایام مردم ترکمن و خانواده ها مانند عید نوروز خریدهای زیادی انجام داده و قربانی نیز انجام می دهند و با انداختن سفره از مهمانان ترکمن و فارس پذیرایی می کنند، کودکان سرگرم شادی و بازی و بزرگسالان نیز این روزها را به همدیگر تبریک می گویند.

ترکمن ها در حادثه منا

از سراسر استان نیز مدیران ، دوستان و مردم عادی نیز به مناطق ترکمن صحرا رفته و این عید بزرگ که عید بندگی خداوند می باشد را به عزیزان ترکمن تبریک گفته و از سفره اطعام پهن شده روزی می خورند.

اما امسال عید قربان برای ترکمن صحرا تبدیل به عزا شد . فاجعه ای که در مکه و در مراسم رمی جمرات در منا رخ داد و منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از حجاج بیت الله الحرام و از جمله تعدادی از ترکمن های استان گلستان شد ، موجب ناراحتی و داغدار شدن ترکمن سحرا گشت .

در حالیکه خانواده ها و اقوام خود را برای پذیرایی مناسب از حاجیان آماده می کردند و در حالیکه کودکان از سوغاتی پدربزرگ و مادربزرگ خود سخن می گفتند ناگهان خبری چون بغض در گلوی مردم خونگرم ترکمن پیچید و آن فاجعه ای بود که درست در روز عید قربان در منا رخ داد.

طبق اعلام اسامی کشته شدگان تعدادی از شهدای این واقعه از ترکمن های گنبد کاووس هستند و یکی دو نفر هم از بندرترکمن در این لیست حضور دارند البته جای شکر باقی است که حال عمومی خانم مرجان نازقیلچی فرماندار بندرترکمن خوب است و جراحت وی نیز سطحی بوده است .

دولت عربستان باید پاسخگوی این وضعیت و عزای ملت ایران و خانواده بزرگ و فهیم ترکمن صحرا باشد چرا که هیچگاه تا به این حد ناامنی و بی کفایتی در سفر حج نبوده و نمی دانیم چرا امسال مدام حجاج و خانواده های آنها در استرس هستند و هر از گاهی خبر ناگواری می شنوند.

امیدواریم دولت آل سعود کمی سر عقل بیاید و به جان مردم مسلمان هم رحم کرده و اینگونه خودخواهی را کنار بگذارد و این می طلبد که اداره امور حج بر گردن عده ای مصلحان دنیای اسلام بیفتد تا بتوانند با نظارت و مدیریت بهتری این مناسک هر ساله اجرا شود.

انتهای پیام /آوای ترکمن

ارسال نظر

آخرین اخبار