قربانی کردن حاجیان در عید قربان از زبان شاهد عینی:

استاد دانشگاه امام حسین (ع) که در فاجعه مِنا حضور داشت، می‌گوید: ورود شاهزاده عربستان با ماشین به داخل جمعیت سبب مسدود شدن خیابان ۲۰۴ شد و این خیابان، قربانگاه حاجیان شد، بطوریکه ماموران همه را میت تلقی می‌کردند و و از روی آنها با پوتین می‌گذشتند.

کشته‌ها و مصدومان را با هم داخل کانتینرهای سردخانه‌ای می‌انداختند!

به گزارش گلستان24، دکتر سید محمدجواد هاشمی فشارکی، که در فاجعه دو روز پیش منا حضور داشت بر اساس مشاهدات عینی خود به بررسی واقعیات رخ داده پرداخت و اظهار کرد: علت اولیه این فاجعه تصمیم شاهزاده عربستان برای انجام رمی و ورود با خودروی شخصی‌اش در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت بود که منجر به مسدود شدن درب انتهای خیابان 204 منتهی به جمره شد و جمعیت در این خیابان متراکم شدند.

هاشمی در ادامه گفت: در همان لحظه یک درب نرده‌ای مسدود را که عرض بسیار کمی داشت باز کردند و همین امر سبب خروج پرفشار جمعیت و افتادن روی زمین می‌شد و افتادن یک نفر سبب افتادن مابقی جمعیت روی آنان می‌شد.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) عنوان کرد: در خیابان 204 افراد بیشتر از دو ساعت در زیر آفتاب به صورت فشرده ایستاده بودند و پیوسته بر تعداد و فشار جمعیت اضافه می‌شد که همین موضوع باعث غش کردن افراد شده بود.

هاشمی درباره شیوه امدادرسانی به مجروحان فاجعه مِنا تصریح کرد: در چهار ساعت اولیه بحران امدادرسانی در حد نقل و انتقال با آمبولانس بود و در صحنه هیچ احیایی انجام نمی‌شد و پلیس بین مصدوم و فوتی تفاوتی قائل نمی‌شد و هدفش احاطه بر محیط بود.

کشته‌شدگان و مصدومان را با هم داخل کانتینرهای سردخانه‌ای می‌انداختند!

وی با توجه به خبرهای دریافتی از دیگر همکارانش که در صحنه حضور داشتند، به آماده بودن کانتینرهای سردخانه‌ای چند طبقه‌ای اشاره کرد که هم کشته‌شدگان و هم مصدومان را داخل آن می‌انداختند!

استاد دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: همچنین ماموران با مصدومان برخوردی خشن داشتند و همه را میت تلقی می‌کردند و از روی آنها با پوتین عبور می‌کردند.

هاشمی با اشاره به نیروهای امدادی خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی اغلب کم سن و سال بودند و عملکرد کُندی داشتند و فعالیت‌های امدادی لازم را انجام نمی‌دادند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار