صحرای محشر شده بود، جمعیت همانند سیل خروشانی به حرکت درآمده بود و چه جان هایی که تشنه کام تسلیم مرگ شدند، بی درنگ کعبه نیز در این مصیبت دلخراش خون می‌گریست.

روایت حجاج مازنی از واقعه منا+تصاویر

روایت حجاج مازندران از حادثه منا و رمی جمرات ابعاد جدیدی از خباثت رژیم آل سعود را هویدا می‌سازد و کعبه نیز در این مصیبت عظما اشک می‌ریزد. حج امسال قربانگاه بیش از چهار هزار و ۱۰۰ زائر شد، حجاجی که به دلیل ندانم‌کاری و بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت امور حج به قربانگاه عشق رفتند و لب‌تشنه جان باختند.

به گزارش گلستان24، ساعت حوالی ظهر را نشان می‌دهد و هواپیمای کاروان حجاج مازندران پس از پنج ساعت تأخیر در فرودگاه ساری به زمین می نشیند و حجاجی که به‎جای تبسم، اندوه بر چهره‌شان نشسته از هواپیما پیاده می شوند.

در سالن استقبال کنندگان نیز فضای بهت و ماتم حاکم است و برخی خانواده‌ها تن‌پوش سیاه به تن دارند و سربازان فرودگاه نیز به نشانه عزا و همدردی با خانواده‌های قربانیان، بازوبند مشکی بسته اند.

یکی‌یکی حجاج مازندران از پرواز پیاده می شوند، حال‌وروزشان چندان خوش نیست و برخی از آنان داغدار زائرانی هستند که هنگام عزیمت هم‌سفرشان بوده‌اند و اکنون یا جان‌باخته، یا سرنوشتشان نامعلوم است یا مجروح شده‌اند.

روایت حجاج مازنی از واقعه منا+تصاویر

حاجی صفر قلی پور زائر مازندرانی خانه خدا در خصوص حادثه منا و رمی جمرات با بیان اینکه عمق فاجعه آن‌قدر بالا بود که از بیان آن قاصر هستم، ادامه می دهد: بابی تدبیری مسئولان عربستانی شاهد فوت بسیاری از مسلمانان در حج امسال بوده‌ایم و بستن راههای منتهی به رمی جمرات و ازدحام بیش‌ازحد جمعیت موجب این حادثه تأسف‌بار برای مسلمانان جهان شد.

حاجی قلی پور با اشاره به اینکه هیچ فوتی در کاروان خود نداشتیم، تصریح کرد: صدای آژیر آمبولانس‌ها و فریاد مردم حس و حال بسیار بدی ایجاد کرده بود.

این زائر بیت‌الله الحرام با انتقاد از نحوه کمک‌رسانی مأموران عربستان به حادثه دیدگان، افزود: مسلمانان باید حق‌وحقوق خود را در این حادثه در مجامع بین‌المللی از آل سعود دریافت کنند چراکه حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان بوده و مختص آل سعود نیست و امیدواریم روزی فرارسد تا آزادانه گرد خانه خدا طواف کنیم.

حاجیه‌خانم میرزاده از کاروان بابل درحالی‌که اشک می‌ریخت به حادثه دل‌خراش منا اشاره کرد و گفت: برخی از هم کاروانی‌های ما کشته‌شدند و سال‌های سال این حادثه از اذهان عمومی فراموش نمی‌شود.

عیدمان عزا شد

حاجیه ممتاز جعفر زاده موسوی که از بندپی بابل راهی خانه خدا شده بود، با بیان اینکه عیدمان با فاجعه منا به عزا تبدیل‌شد، حضور ولیعهد و بستن چندراه منتهی به رمی جمرات را دلیل بروز فاجعه مصیبت‌بار بیان کرد.

روایت حجاج مازنی از واقعه منا+تصاویر

این حاجیه‌خانم با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت موجب فوت بسیاری از زائران شد، گفت: مسئولان عربستان دلیل این حادثه را اتفاقی اعلام می کنند و از قبول تقصیر در این حادثه شانه خالی می‌کنند.

همچنین حاج نقی جعفری از بابل با بیان اینکه بسیاری از وقایع توسط صداوسیما برای مردم ایران مشخص شد، گفت: بعد از عزیمت از منا به مکه از عمق این فاجعه بسیار غم‌انگیز اطلاع یافتیم.

حاجی دیگری می‌گوید: روز عید قربان صحرای کربلا برایمان تداعی شد و بسیاری از هم‌سفران و حجاج تشنه جان دادند و زیردست و پاها ماندند.

حسینی با اشاره به اینکه قلب همه انسان‌ها در این فاجعه عظیم به درد آمده است، ادامه می‌دهد: راههای ورودی به رمی جمرات را بسته بودند و این کار سبب ازدحام جمعیت و بروز حادثه شد.

خانواده‌های زائران مازندرانی که در فرودگاه ساری منتظر فرود هواپیما و بازگشت حجاج بودند نیز، دلیل اصلی بروز فاجعه مصیبت‌بار منا را سهل‌انگاری و بی‌کفایتی آل سعود بیان می‌کنند و ابراهیم شیری از روستای گلماء ساری که منتظر ورود زائرشان است می‌گوید: بر اساس شواهد و تصاویر تلویزیونی مقصر اصلی این حادثه آل سعود بوده است.

شیری با اعلام اینکه بعد از اطلاع از حادثه منا تلاش برای برقراری ارتباط با چهار حاجی این روستا انجام شد که خوشبختانه این حجاج در سلامتی کامل بسر می‌برند.

همچنین فاطمه واحدی یکی دیگر از مستقبلین حجاج از شهرستان بابل با اشاره به اینکه وقوع این حادثه حس و حال بدی را به همراه داشت، افزود: انتظار شنیدن خبر از سلامت زائرمان بسیار سخت و غیرقابل‌توصیف است.

روایت حجاج مازنی از واقعه منا+تصاویر

وی با ابراز همدردی به خانواده جان‌باختگان این حادثه تصریح کرد: این حادثه یک امتحان سخت الهی بود که شاید تحمل آن برای بسیاری از افراد سخت و دشوار باشد.

واحدی بابیان اینکه چند ساعت بعدازاین حادثه خوشبختانه از سلامتی پدر و مادر مطلع شدیم، افزود: متأسفانه عید قربان برای مسلمانان جهان به عزا تبدیل شد و این از بی‌کفایتی مسئولان آل سعود در برقراری امنیت جان زائران بوده است.

حاجی تسلیت ...

وی با اعلام اینکه در حال حاضر خیلی از خانواده‌ها به‌جای نصب بنر زیارت قبول باید پارچه عزا و تسلیت به بازماندگان را بر در منازل خود نصب کنند، اذعان داشت: به نظر من این حادثه برای همه مسلمانان جهان ناخوشایند بود و همه در این مصیبت بزرگ شریک هستند.

دختر یکی از حجاج اعزامی از روستای گلماء ساری با اشاره به حس و حال خانواده‌ها بعد از وقوع این حادثه گفت: متأسفانه حج سال جاری اتفاقات ناخوشایند بسیاری داشته که حادثه روز عید قربان بدترین این حادثه بود.

شیری با بیان اینکه حدود ۲۴ ساعت از وضعیت پدر خود اطلاع نداشتیم، اظهار داشت: بعد از تماس‌های مکرر توانستیم از صحت و سلامتی والدین خود اطلاع یابیم.

در حادثه منا و رمی جمرات بیش از چهار هزار نفر کشته شدند که ۲۴ زائر مازندران در لیست کشته‌شدگان، ۲۰ زائر جزو مفقودشدگان و چهار زائر نیز مجروح هستند. امسال بیش از سه هزار و ۲۴۰ زائر مازندران در قالب ۱۲ کاروان به حج تمتع اعزام شدند و عملیات بازگشت زوار از هفتم تا ۱۲ مهرماه ادامه دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار