او طراح‌ حمله به سوریه است!

خبرگزاری رویترز با اشاره به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر سفر چند ماه قبل سردار قاسم سلیمانی به مسکو، مدعی شده است که مداخله نظامی روسیه در سوریه، نتیجه آن سفر است.

پاپوش‌ جدید‌ رویترز‌ برای‌ سلیمانی

به گزارش گلستان24، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده است که حملات هوایی روسیه به سوریه که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، نتیجه سفری است که منابع غربی مدعی‌اند در ماه جولای سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به مسکو انجام داده است.

این خبرگزاری به نقل از «منابع منطقه‌ای» ادعا کرده است که سردار سلیمانی که تا پیش از این بر روند عملیات زمینی نظارت داشته، حالا هم محور برنامه‌ریزی برای عملیات هوایی روسیه در سوریه، است.

پاپوش‌ جدید‌ رویترز‌ برای‌ سلیمانی

«سه مقام ارشد منطقه» که خواسته‌اند نامشان فاش نشود هم گفته‌اند که پیش از آن سفر ادعایی هم رایزنی‌هایی میان تهران و مسکو برای تقویت تلاش‌ها جهت مبارزه با تروریسم در سوریه صورت گرفته بود.

رویترز با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات از چند ماه قبل آغاز شده بود، نوشته است: «این یعنی زمانی که مقامات غربی تصور می‌کردند که موضع مسکو در مورد آینده (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) در حال نرم شدن است، تهران و مسکو در حال بحث در مورد راه‌های تقویت وی بوده‌اند.»

این خبرگزاری حتی ادعا کرده است که تصمیم ایجاد یک اتاق مشترک عملیات برای مبارزه با داعش در جریان سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران اتخاذ شده است. رویترز تاریخ این سفر را «چند ماه قبل» اعلام کرده، در حالی که آخرین سفر وزیر خارجه روسیه به ایران به دو سال قبل بازمی‌گردد.

رویترز در ادامه ادعای تکذیب‌شده هفته قبل خود در مورد اعزام نیروهای ایرانی به سوریه را هم تکرار کرده و آن را بزرگترین حضور ایران در این کشور خوانده است. به ادعای این خبرگزاری، قرار است عملیاتی گسترده در مناطق شمال غرب و غرب سوریه، با حمایت هوایی روسیه انجام شود.

تأمین تسلیحات پیشرفته برای ارتش سوریه از دیگر مفاد توافقی است که به ادعای رویترز بین تهران و مسکو شکل گرفته است.

از هفته گذشته که عملیات روسیه در سوریه آغاز شد، رسانه‌های غربی موج سنگین خبری علیه آن به راه انداخته‌اند. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه با انتقاد از این رویکرد، گفت با وجود اطلاع‌رسانی شفاف روسیه در مورد عملیات در سوریه، رسانه‌های غربی به خبرسازی علیه این حملات می‌پردازند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم از این رویکرد انتقاد کرده و گفته است زمانی که هنوز جنگنده‌های روس از فرودگاه بلند نشده بودند، برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند که حملات آن‌ها به کشته غیرنظامیان منجر شده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار