گاردین اعلام کرد؛

روزنامه گاردین از بخت بالای جان کری و محمد جواد ظریف برای دریافت جایزه صلح نوبل خبر داد.

ظریف و کری در آستانه دریافت صلح نوبل

در حالی که تنها دو روز تا اعلام نهایی برنده جایزه صلح نوبل باقی مانده است، روزنامه گاردین در تحلیلی از شانس بالای محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده برای دریافت این جایزه بین المللی سخن گفته است.

به گزارش گلستان24، جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

ظریف و کری

آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.» جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم داده نمی‌شود. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

به نوشته ی گاردین تلاش و کوشش مشترک محمد جواد ظریف و جان کری جهت دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، جامعه جهانی را از مخاطرات احتمالی تنش در این باره نجات داده و یک گام مثبت در راستای صلح بین المللی ارزیابی شده است.

انگلا مرکل صدر اعظم آلمان و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان رقبای ظریف و کری جهت دریافت جایزه صلح نوبل هستند.

جایزه صلح نوبل عموما به یک نفر اختصاص داده می شود اما نگاهی به گذشته این جایزه نشان می دهد که در برخی مقاطع تاریخی، جایزه صلح به دو نفر یا تعداد بیشتری نیز تعلق گرفته است. بطور نمونه در سال 2014 ملاله یوسف زی از پاکستان و کایلاش ساتیارتی از هند به جهت آن چه حمایت از حقوق کودکان نامیده می شود مستحق کسب این جایزه بوده اند.

برآورد روند اعطایی این جایزه بین المللی نشان می دهد که گاها مقاصد سیاسی قدرت های بین المللی نیز در اعطای جایزه موثر بوده و به شخصیت هایی داده شده که عموما در راستای منافع این قدرت ها و در ضدیت به دشمنان آن ها عمل نموده اند. اعطای این جایزه به باراک اوباما در سال 2009، شیرین عبادی در 2003، جیمی کارتر در 2002، شیمون پرز، اسحاق رابین و یاسر عرفات در سال 1994 و ... از همین دست می باشد.

به گفته ی شماری از کارشناسان مستقل، هدف از انتخاب ظریف و کری، تلاش برای انعطاف بیشتر جمهوری اسلامی در مواضعش در قبال مسائل بین المللی و همسویی هر چه بیشتر با مواضع قدرت های بین المللی است، امری که به گذر زمان موجب عبور نظام اسلامی از مواضع انقلابی اش خواهد شد. به باور برخی کارشناسان حوزه ایران، انتخاب ظریف می تواند عملا آن چه جبهه میانه رو در ایران نامیده می شود (متشکل از عناصر اعتدالی و اصلاح طلب) را تقویت کرده و زمینه تضعیف عناصر به اصطلاح تندرو (انقلابی) را فراهم آورد.

به نوشته ی گاردین محمد جواد ظریف و جان کری جهت کسب این جایزه دو رقیب قدرتمند را در کنار خود حس می کنند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان و فعال بین المللی در زمینه ارتقای روابط کشورها (به ویژه گفتگوهای او در زمینه صلح میان آمریکا و کوبا) و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به واسطه آن چه عمل کرد انسان دوستانه او در پذیرش مهاجرین نامیده می شوند دو رقیب اصلی کری و ظریف می باشند.

ارسال نظر

آخرین اخبار